به گزارش ایسنا به نقل از پزشکی قانونی، عباس مسجدی در نشستی با مدیران و کارکنان روابط عمومی سراسر کشور که به مناسبت روز روابط عمومی برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: روابط عمومی رکن اساسی نظام ارتباطی بین مردم و سازمان، و کارکنان با سطوح مدیریتی است و در پزشکی قانونی روابط تفاهم آمیز با مردم و کارکنان به عنوان یک اصل جدی دنبال میشود.
وی با اشاره به اینکه «سال گذشته برای روابط عمومیها سالی پر کار و پر حادثه بود که در تمامی این حوادث و اتفاقات به بهترین نحو نسبت به اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه اقدام شد»، افزود: روز روابط عمومی تنها یک روز نیست، موضوع روابط عمومی آغاز یک فصل است که از سه اصل مهم اخلاقمداری، علم و آگاهی و استفاده از ابزار هنر تشکیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه «در تمامی بخشهای سازمان باید با مراجعین برخورد مناسبی صورت گیرد» خاطرنشان کرد: طبعا این امر در روابط عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار است و لازم است افراد خوش اخلاق و خوش برخورد در روابط عمومی حضور داشته باشند. روابط عمومی محل رجوع مردم و کارکنان است به همین دلیل باید افرادی خوش برخورد، مردمدار و با سعه صدر بیشتر در مجموعه روابط عمومی ها به کار گرفته شوند.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: بهرهگیری از علم و آگاهی اصل دیگر در روابط عمومی هاست چرا که امروز عصر ارتباطات است و حجم عظیمی از اخبار گوناگون در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر می شود و اگر اخبار کذب و نادرستی در مورد سازمان وجود داشته باشد، تشخیص و اصلاح، تکذیب و یا رد آن خبر به عهده روابط عمومی است.
وی با تأکید بر اینکه «مجموعه قوه قضاییه و پزشکی قانونی همواره با نگاه کارشناسی و بر اساس مبانی علمی در پروندهها اظهار نظر میکنند»، اظهار داشت: اطلاع رسانی دقیق در این موارد موجب اطمینان بخشی و جایگاه قابل قبول سازمان در سطح جامعه شده است.
وی بکارگیری ابزار و زبان هنر و خلاقیت را اصل مهم دیگری در روابط عمومی ها دانست و یادآور شد: به کارگیری هنر در معرفی سازمان بسیار موثر خواهد بود و پذیرش آن از جانب مردم و آحاد جامعه در صورت به کارگیری ابزار هنر و خلاقیت بیشتر خواهد بود.
مسجدی همچنین به جایگاه سازمان و مقبولیت آن در سطح جامعه و حتی عرصههای بین المللی اشاره کرد و افزود: در حوادثی همچون وقایع سال گذشته به اتفاق شاهد آن بودیم که همه افراد منتظر اعلام نظر کارشناسی سازمان پزشکی قانونی بودند که این نشان از جایگاه سازمان و مقبولیت و اعتبار آن در بین آحاد جامعه و مسئولین دارد.
وی با بیان اینکه «برای معرفی سازمان و بیان اقدامات آن تلاش های خوبی صورت گرفته است» گفت: یکی از اهداف روابط عمومی، معرفی و بیان اهداف، عملکردها و طرح نقاط ضعف و قوت سازمان است و همانطور که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود مطرح کردهاند نباید در بیان نقاط ضعف ها ممانعتی داشته باشیم چرا که همین موضوع میتواند تحولی جدی در سازمان ایجاد کرده و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کند.
وی با بیان این که «لازم است در جهت معرفی سازمان تلاش های بیشتری صورت گیرد»، تصریح کرد: آگاهی بخشی به عموم جامعه، از وظایف مهم روابط عمومی هاست که نباید در سازمان پزشکی قانونی کشور تنها به حوزه های خاص محدود شود. در حال حاضر مردم سازمان را بیشتر به حوزه تشریح می شناسند اما لازم است گستره وسیع خدمات سازمان به مردم معرفی شود زیرا حوزه تخصصی تشریح تنها ۵-۳ درصد خدمات سازمان را در بر می گیرد.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور پرداختن به فرهنگ سازمانی و تنویر افکار عمومی را نیز بسیار مهم دانست و گفت: این نقش دیگر روابط عمومی هاست که نسبت به ارتقاء جایگاه سازمان اقدام کنند که تاکنون نیز در این بخش فعالیت های خوبی صورت گرفته است.
وی به شروطی برای داشتن روابط عمومی موفق و موثر اشاره کرد و گفت: یکی از این شروط ارائه سخن متقن است؛ همین نوع سخن گفتن جایگاه سازمان را بسیار ارتقا داده و موجب شده اطلاع رسانی در برخی پرونده های مهم ملی و حتی بین المللی به عهده این سازمان گذاشته شده و اطلاع رسانی در این پرونده ها همواره با کمترین حاشیه و سرعت و دقت لازم صورت گرفته است.دکتر مسجدی اصل صداقت در ارتباط با مردم را از دیگر موضوعات مهم در ایجاد روابط عمومی موفق دانست و تصریح کرد: باید در بیان مشکلات و کاستی ها با مردم صادق باشیم و در کنار بیان نقاط ضعف و کمبود ها به تلاش های صورت گرفته برای رفع آن نیز اشاره کنیم.
وی در ادامه توزیع عادلانه اطلاعات و معرفی تمامی بخش ها و نیز روشنگری افکار عمومی در موضوعات مهم را از وظایف دیگر روابط عمومی موفق دانست و گفت: در موضوعات مهم مردم منتظر اظهار نظر پزشکی قانونی به عنوان سازمانی مرجع و مورد اعتماد هستند، بنابراین اطلاعرسانی در چنین پروندههایی باید پس از طی فرایند بررسی های علمی و در عین رعایت اصول دقت و صحت به سرعت انجام شود.
مسجدی در پایان بر لزوم مردمداری و احترام توأمان به مردم و مراجعین اشاره کرد و اظهار داشت: روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی سازمان با مردم همواره باید با احترام و تکریم با مراجعین برخورد کرده و برای ارتقای هر چه بیشتر جایگاه سازمان و معرفی بخش های مختلف آن به آحاد جامعه تلاش کند.
انتهای پیام