محمدرضا فلاح در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به چگونگی افزایش نرخ کرایه تاکسیها در سال جدید، اظهار کرد: در اسفندماه ۱۴۰۱ پیروی پیشنهادی که سازمان تاکسیرانی به شورا داد و با بررسیهایی که در کمسیونها انجام شد، افزایش نرخ تاکسیها در همان اسفندماه به تصویب شورای شهر رسید و بعد از تایید مراجعی مانند فرمانداری به تاکسیرانها ابلاغ و ابتدای سال اجرایی شد.
وی درباره اینکه این افزایش قیمت بر چه اساسی بوده است، افزود: براساس شاخص تورم بانک مرکزی که هر ساله اعلام میشود و دستورالعملی که وزارت کشور به شوراها اعلام میکند، این افزایش قیمت انجام شد. حداکثر افزایشی که هر شورایی میتواند داشته باشد طبق تورم بانک مرکزی است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، با تاکید بر اینکه امسال بانک مرکزی تورم را بین ۴۰ تا ۴۵ درصد اعلام کرد، گفت: ماهم افزایشی که برای سازمان تاکسیرانی در نظر گرفتیم در همین رنج بوده و البته گاهی کمتر، در برخی از خطوط تروم تا ۲۵ درصد بوده، درحالی که سقف این افزایش ۴۵ درصد بوده است. البته در این افزایش قیمت پیشنهاد سازمان تاکسیرانی هم مورد توجه قراردادیم که پیشنهاد این سازمان براساس نظرات خود تاکسیرانها و کارشناسان بود، اما تلاش کردیم که نظر وزارت کشور هم در نظرگرفته شود و بیش از شاخص تورم بانک مرکزی نباشد.
وی درباره دغدغههای تاکسیرانها، خاطرنشان کرد: نرخی که اعلام شد و افزایشی که صورت گرفت مشکلات تاکسیرانها را برطرف نمیکند، چون به هرحال مشکلاتی که آنها دارند مشکلات عدیدهای است که میطلبد دولت به نوعی در کل کشور ورود و همراهی کند تا مشکلات تاکسیرانها حل شود. مشکل عمده رانندههای تاکسی در کل کشور بیمه تامین اجتماعی است که چندین سال است مطرح میشود، البته که حق این قشر است، چراکه رانندههایی که چندین سال زحمت میکشند و حمل و نقل شهروندان را بر عهده دارند، باید از حداقل بیمهای برخوردار شودند تا آینده خود را تامین کنند.
فلاح یادآور شد: همان طور که میدانیم رانندهها مشکلات جسمی زیادی پیدا میکنند، خصوصا با توجه به حجم زیاد ترافیک در کلانشهرها درگیر مشکلات عضلانی و مفاصلی زیادی میشوند که میطلبد یک دلگرمی داشته باشند، همچنین مشکل دوم گران بودن قطعات یدکی وسیله نقلیه آنها است که اگر قطعهای خراب شد باید مبلغ زیادی را برای تعویض آن پرداخت کنند و دولت باید در این قسمت هم کمک کننده باشد و تسهیلاتی را برای نوسازی قطعات فرسوده ایجاد کند که رانندهها حداقل از این لحاظ دغدغهای نداشته باشد.
وی ادامه داد: دغدغه دیگری که برای رانندهها در شهرها و کلانشهرها ایجاد شده است، ورود مسافرکشهای شخصی است که متاسفانه حقوق رانندههایی که حق خط را پرداخت میکنند با این وجود ضایع میشود و این هم موضوعی است که باید اداره حملونقل و راهنماییورانندگی با مسافرکشهای شخصی برخورد کنند تا حق رانندهها در این زمینه ضایع نشود.
عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به دیگر مشکلات رانندهها، تصریح کرد: موضوع دیگری که متاسفانه یا خوشبختانه وجود دارد، تاکسیهای اینترنتی هستند که در چند ساله اخیر استفاده میشوند و متاسفانه از لحاظ درآمدی و معیشتی مشکلات عدیدهای را برای تاکسیرانها ایجاد کردهاند، البته اینجا هم سازمان تاکسیرانی و مدیریت شهری باید بخشی از این خسارت را جبران کنند. ما روز به روز در حال پیشرفت با تکنولوژی هستیم و این تاکسیهای اینترنتی بحث هوشمند سازی عیابوذهاب مردم را به عهده گرفتهاند و از این به بعد هم سازمان تاکسیرانی باید تلاش کند تا تاکسی های زیر مجموعهاش اینترنتی شود و از بخش خصوصی عقب نماند.
وی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به گرانیهای اخیر ما تلاش کردیم سقف افزایش قیمت را برای رانندهها در نظر بگیریم، ضمن اینکه ما وضعیت شهروندان راهم در نظر گرفتیم، چرا که ما نمایندگان مردم هستیم و باید شهروندانی که از این تاکسیها استفاده میکنند را هم مورد توجه قرار دهیم. تلاش کردیم این افزایش قیمت هم به نفع شهروندان و هم به نفع تاکسیرانها باشد.
انتهای پیام