به گزارش خبرنگار مهر، نشست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.
در این نشست رؤسای دفتر خدمات مسافرتی از کمبود بلیت هواپیما و باز نبودن سایتهای خرید گلایه کردند و گفتند ما نمیتوانیم پاسخگوی مردم باشیم. برخی از آنها گفتند الان طوری شده که ما بلیت تهران- شیراز را باید دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بخریم. تعدادی دیگر گفتند اختلاف ما و سازمان هواپیمایی زمانی به وجود آمد که آژانسها را از خودتان جدا کردید. دادن چارتر به آژانسهای خاص باعث اختلاف شده است.
در ادامه این نشست، محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در بحث خرید هواپیما اتفاقات خوبی افتاده است اما به دلایل مختلف رسانهای نشد. بنا داریم تا آخر سال ۱۴۰۲ عدد ناوگان را به ۲۵۲ برسانیم و تعدادی هواپیما اضافه و تعمیر شود.
وی افزود: رصد بازار ارز از قبل قابل پیش بینی بود. تهدید پساکرونا در ذهن ما بود. الان درخواست مردم زیاد است. شاید کمتر دورهای بوده که های سیزن و لوسیزن مفهوم ندارد و مسیرهای کم و پر درخواست معنا نداشته باشد. تقریباً دیگر چنین مسیرهایی را در کشور نداریم. الان با هر ظرفیتی پروازها پر میشود و بیشتر از ۹۵ درصد است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: آژانسها نقطه اتصال مردم و ایرلاینها هستند. به این نقطه اتصال کمتر توجه کرده ایم. الان هم اشکالات آن را میبینیم. در عرضه و تقاضا هم میبینیم که چالش داریم. نسبت عرضه و تقاضای ما ۸ به یک است. چراغ خیلی از فرودگاهها خاموش بوده؛ اما الان روشن شدهاند مثل زنجان. در حوزه ناوگان رشد ما کم نبوده؛ اما نشان میدهد که نتوانستیم عرضه و تقاضا را یکسان کنیم. در فرودگاه مهرآباد پارکینگ خالی نداریم. این طور نیست که بلیت نباشد. ترافیک هوایی سنگین است و باید مدیریت شود.
وی گفت: یکی از نقش آفرینان مجموعه آژانسهای هواپیمایی است. اولویت من توسعه ناوگان است، نه فرودگاه. سرپا نگه داشتن صنعت سخت است. یکی از بندهای مهم در برنامه هفتم این است که دیگر فرودگاه جدید ساخته نشود. در حوزه ایرلاینها هم فکر شده است. ۶۵ هواپیمایی که در ۱۸ ماه اضافه شد، بیشتر توسط بخش خصوصی بکار گرفته شده است.
محمدی بخش تصریح کرد: نقش آژانسها میتواند تسهیل گر و برقرار کننده ارتباط مصرف کننده و عرضه کننده باشد. آسیبها را به ما منتقل کنید. امروز با دستگاههایی جلسه داریم. باید فکری به حال کسانی که از شبکههای غیرمجاز بلیت تهیه میکنند، شود. این موضوع به ما خیلی آسیب میزند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ما در عرضه محدود هم دچار مشکل هستیم. بخشی از عرضه، رسمی و بخشی غیر رسمی است. بنا داریم افراد غیرمرتبط و غیرمسئول نقش آفرین نباشند. این صنعت باید پاسخگو باشد و باید به دستگاههای مختلف در حوزه امنیت ایمنی و…. جواب بدهد.
وی تصریح کرد: یک روز بود ما سه ایرلاین و سه هزار آژانس داشتیم. میگفتم این بالانس درست نیست، بعد رسیدیم به اینکه برخی از ما جدا شدند. میتوانم دلیلش را به شما بگویم.
محمدی بخش اظهارداشت: امروز چالشی در جامعه ایجاد شده که تنها با همدلی حل میشود، وگرنه برخیها از این بازار حذف میشوند. باید جلسه کمیته مشترک تشکیل شود و دوستان مشکلات را بیان کنند، این مشکلات که پیچیده نیست. گاهی من باید برای حل مشکلات صنعت از شورای امنیت ملی کمک بگیرم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امروز کسب و کارهای نو حتماً دانش بنیان هستند. فکر کنید ایجاد آژانس توسط یک سایت سخت است یا اینکه یک سایت آژانس داری کند؟
وی افزود: سال ۱۴۰۰ تاریکترین سال هواپیمایی کشور بود. تحریمها، هواپیمایی اوکراینی کرونا، اعتصابات صنفی همه مشکلات این صنعت بود. حالا این صنعت کمی رونق گرفته و میخواهیم مشکلات را حل کرده و بازیگران غیر را باید از صحنه خارج کنیم.
محمدی بخش گفت: هر زمان ایمنی بالا برود، درخواست مردم بیشتر میشود. امروز مردم به ما و شما اعتماد دارند. نباید این اعتماد از بین برود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: چالش نرخ مهم است درباره قیمت گذاری مباحث خود را گفته ایم. میدانید آیتمهای اثر گذار نرخ چیست. اگر اینها تبیین شود، دیگر هر کسی به نرخ اعتراض نمیکند.
وی گفت: مردم همین خانوادههای من و شما هستند. نباید از ادبیات سخیف استفاده کرد و گفت تنها درصد کمی هستند که از هواپیما استفاده میکنند.
رحمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی کشور نیز در این برنامه گفت: در دولت قبل گفتند مجوز بند الف و بندهای دیگر ادغام و توسط یک نهاد داده شود. نامه نوشتم و مخالفت کردم که این کار غلط است، اعتبار ما بند الف است. ارتباط ما با سازمانی که به آن میبالیم، در حداقل ممکن است.
وی گفت: اگر چنانچه خدشهای به ساحت ایرلاینها وارد شود، ناراحت میشویم، در حالی که به کرات تخلف مرتکب شده اند. اگر یک دفتر مسافرتی در برابر قوانین تخلفی کرد، باید آن ایرلاین سایت آژانس را متوقف کند؛ اما چرا این اتفاق نمیافتد، چون دستشان در یک کاسه است.
مازیار شهمیری، عضو هیأت مدیره انجمن گفت: یکی از موضوعات جدی که میتواند در آینده کمک کند، ساختار ارائه منسجم محصول است.
محمد ملکی، بازرس انجمن در این نشست گفت: عرضه محدود صندلیها به آژانسها ضرر میزند. مدت زمانی که به مسافر داده میشود تا بلیتی تهیه کنند، تنها دو هفته است. در پروازهای داخلی محدودیت گرفتن بلیت زیاد است. پروازها تا دو هفته بعد جا ندارد. ما در این زمینه واقعاً مشکل داریم. البته میدانیم که ناوگان کم است.
محمدی بخش در پاسخ به او گفت: محدودیت زمانی از سوی ما نیست. از نظر سازمان، سایت فروش بسته نیست، بلکه بر اساس درخواست ها انجام میشود. ارائه صندلی از طرف ایرلاین انجام میشود، ولی همه میدانیم مشکل از کجاست! مصطفی سروی، عضو هیأت مدیره انجمن دفاتر مسافرتی گفت: ما باید راهکار پیدا کنیم. شما هر چقدر راه ایرلاینها را ببندید، باز راه دیگر پیدا میشود.