به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (سهشنبه ۶ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای رفع ایرادات شورای نگهبان در دستورکار قرار گرفت.
در این جلسه، نمایندگان مجدداً روی ماده ۵۳ این طرح مبنی بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران اصرار کردند و با توجه به اینکه هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام به باقی ماندن مغایرتها و ابهام در تناسبی شدن انتخابات در تهران با برخی از سیاستهای کلی انتخابات و سیاستهای کلی قانونگذاری رأی دادند، این موضوع برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
طبق مصوبه مجلس درباره برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، ماده ۹۶ الحاقی موضوع ماده ۵۳ مصوبه به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۹۶- در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تأیید صلاحیت شده (نامزد) میتواند به صورت منفرد و یا به عنوان عضوی صرفاً از یک فهرست، نامزد شرکت در انتخابات شود.
الف. شرایط فهرستها و عضویت در آنها
۱. احزاب، جبههها و تشکلها موظفند حداکثر تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروع تبلیغات فهرست نامزدهای مدنظر خود را با رعایت تشریفات ماده (۳) این قانون به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری تهران اعلام کنند. چنانچه نامزد یا نامزدهای حاضر در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا بیست و چهار ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب، جبهه یا تشکل ارائه دهنده فهرست میتواند از میان سایر نامزدها تا زمان آغاز تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند. در غیر این صورت احزاب، جبههها و تشکلها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری و خارج از اراده مانند فوت، نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه میتواند تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروع اخذ رأی مطابق تشریفات مزبور، فهرست خود را تکمیل کند.
۲. هر نامزد تنها مجاز به حضور در یک فهرست انتخاباتی است. ستاد انتخابات کشور و فرمانداری تهران در پذیرش و بررسی فهرستها این موضوع را باید لحاظ کنند و مانع حضور افراد در بیش از یک فهرست شوند. در صورت عضویت نامزد در بیش از یک فهرست، کل آرای فهرستی و انفرادی وی ابطال میشود.
۳. برای هر یک از نامزدها و یا فهرست احزاب، جبههها و تشکلها، شناسه منظور میشود. رایدهنده میتواند عنوان فهرست یا اسم نامزد یا نامزدهای مدنظر خویش و یا شناسه آنها را در برگ رأی درج کند. در صورت مغایرت اسم یا عنوان با شناسه، ملاک رأی، اسم یا عنوان فهرست است.
ب. نحوه رأی دهی و شمارش آرا شعب
۱. رأیدهنده باید یا به عنوان یک فهرست رأی دهد، یا به نامزد یا نامزدها اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست تا سقف کرسیها انتخاب نماید. در صورتی که رأیدهنده فهرستی را انتخاب کند که کمتر از تعداد کرسیهای حوزه انتخابیه، نامزد معرفی کرده باشد، میتواند مابقی نامزدهای مدنظر خویش را از یک یا چند فهرست یا نامزدهایی خارج از فهرستها صرفاً با درج نام نامزد (و نه فهرست آنها) انتخاب کند. در صورتی که رأی دهنده بهصورت همزمان به یک فهرست (که نامزدهای آن فهرست به تعداد کرسیها است) و نامزدها رأی دهد، رأی به فهرست ملاک بوده و رأی به نامزدها محاسبه نخواهد شد. همچنین اگر رأی دهنده به طور همزمان نام چند فهرست را در برگه رأی ثبت نماید، رأی باطله مأخوذه محسوب میشود.
۲. آرای هر نامزد شامل آرایی است که بهصورت منفرد کسب کرده یا از طریق فهرست انتخاباتی موضوع این قانون به وی داده شده است. آرایی که فقط مشتمل بر عنوان یک فهرست انتخاباتی باشد، برای هر یک از نامزدهای آن فهرست، یک رأی محسوب میشود.
ج. الگوی تعیین منتخبان حوزه انتخابیه
منتخبان به ترتیب زیر تعیین میشوند:
۱. فهرستهایی که نسبت «مجموع آرا صحیح اخذ شده توسط نامزدهای عضو آن فهرست» تقسیم بر «مجموع آرا صحیح همه نامزدهای آن حوزه» ضربدر «تعداد کرسیهای آن حوزه» آنها کمتر از یک کرسی باشد، فاقد حد نصاب بوده و نامزدهای آنها مانند نامزدهای منفرد در نظر گرفته میشوند.
۲. سقف «سهم نامزدهای منفرد» (شامل نامزدهای منفرد و نامزدهای فهرستهای فاقد حد نصاب موضوع بند قبل) از کرسیهای حوزه انتخابیه، معادل «مجموع آرای صحیح اخذ شده توسط نامزدهای منفرد» تقسیم بر «مجموع آرا صحیح همه نامزدهای آن حوزه» ضربدر «تعداد کرسیهای آن حوزه» است.
نامزدهای منفردی که ۲۰ درصد آرای صحیح ماخوذهی رأی دهندگان حوزه انتخابیه را کسب کرده باشند به ترتیب بیشترین رأی و تا سقف عدد صحیح «سهم نامزدهای منفرد» به عنوان منتخب حوزه معرفی میشوند.
۳. پس از کسر کرسیهای اختصاص داده شده به منتخبان منفرد از کل کرسیهای آن حوزه، «کرسی های باقی مانده» به منتخبان فهرستی دارای حد نصاب، اختصاص داده میشود.
۴. ملاک «سهم هر فهرست» از کرسیهای باقیمانده، معادل «مجموع آرا صحیح اخذ شده توسط نامزدهای عضو فهرست» تقسیم بر «مجموع آرا صحیح همه نامزدهای فهرستی دارای حد نصاب آن حوزه»، ضربدر «تعداد کرسیهای باقیمانده» است.
۵. از هر فهرست به ترتیب هر نامزدی که بالاترین آرا را کسب کرده باشد تا سقف سهم آن فهرست به عنوان منتخب یا منتخبان شناخته میشود.
تبصره ۱- در صورتی که سهم فهرستها، به صورت اعشاری باشد، در ابتدا سهمها برابر با ارقام صحیح آن لحاظ میشود و کرسیهای باقیمانده به ترتیب به سهم دارای بالاترین اعشار، بدون در نظر گرفتن رقم صحیح، اختصاص مییابد. در صورت برابری همه ارقام اعشار سهمها، در جلسه مشترک هیأتهای اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه با انجام قرعه منتخب و یا منتخبان باقیمانده به سهم یا سهمهای برنده قرعه اختصاص داده میشود. نمایندهی فهرستهای ذینفع میتوانند در مراسم قرعه کشی حضور داشته باشند.
تبصره ۲- در صورت برابری آرا تمام و یا چند نفر از نامزدهای یک فهرست، در جلسه مشترک هیأتهای اجرایی و نظارت حوزه انتخابیه، منتخب یا منتخبان با قید قرعه انتخاب میشود. نامزدهای ذینفع یا نمایندگان آنها میتوانند در مراسم قرعه کشی حضور داشته باشند.
تبصره ۳- در صورتی که سهم یک فهرست، بیش از تعداد اعضای آن فهرست باشد، فقط به اندازه تعداد اعضا، به آن فهرست کرسی تعلق میگیرد. در این حالت سهم سایر فهرستها از تعداد کرسیهای باقیمانده بر اساس سازوکار توزیع کرسیها بین فهرستها مجدداً محاسبه میشود.
تبصره ۴- در صورتی که حداقل دو فهرست حائز حداقل حد نصاب لازم نشوند، انتخابات مرحله دوم برگزار میشود. انتخابات مرحله دوم از میان حداقل دو فهرستی که حائز حداقل یک دوم حدنصاب لازم شده اند همچون دوره اول به صورت تناسبی برگزار میشود. در غیر این صورت انتخابات مرحله دوم از میان دو فهرستی که حائز بیشترین حد نصاب شده اند، به صورت تناسبی برگزار میشود.
تبصره ۵- انتخابات میان دورهای در این حوزه مطابق مفاد ماده ۸ قانون برگزار میشود.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک بند از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را اصلاح کردند که بر اساس اصلاحات صورت گرفته در این بند، متن زیر به انتهای تبصره یک الحاقی اضافه خواهد شد:
در این شرایط مدت زمان استعفای داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون دو ماه قبل از روز برگزاری انتخابات میباشد. بلافاصله بعد از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات، فهرست مشاغل هم تراز توسط وزارت کشور به آگاهی عموم خواهد رسید.