به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمجید بصیری عصر امروز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: بر مبنای فرمان مقام معظم رهبری، در سال ۱۳۸۱ ابتدا یک هسته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور شکل گرفت که ۲ سال بعد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهصورت رسمی تشکیل شد.
وی افزود: در راستای ایجاد قوانین یکپارچه در این زمینه ستاد مرکزی با همکاری سایر دستگاهها لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تهیه و تقدیم مجلس کرد که در سال ۱۳۹۲ به عنوان یک قانون جامع و مدون در این خصوص تدوین شد؛ همچنین در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۴۰۰ یک بازنگری در این قانون رخ داد.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: در قاچاق مواد مخدر در بدبینانهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد جامعه و در قاچاق سلاح و مهمات کمتر از یک درصد جامعه، هدف هستند اما در قاچاق کالا و ارز ۱۰۰ درصد جامعه درگیر هستند که در این خصوص تبیینی صورت نگرفته است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان تصریح کرد: زمانی که قانونی تدوین میشود حتی اگر نقص داشته باشد باید از آن به عنوان ابزار استفاده و در راستای اصلاح آن اقدام کرد؛ در ۹ ماه اخیر ۹۹ درصد مسائلی که دنبال شده نیاز به هیچ قانونی نداشته و قابل حل بودهاند.
بصیری ادامه داد: طبق ماده ۷۴ قانون و تبصره ۳، هر سازمان و مدیری که پاسخگو نباشد تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد و تاکنون تنها یک دستگاه در خوزستان پاسخگو نبوده که به استناد همین ماده آن را مکلف به پاسخگویی کردهایم.
وی به استناد بند «الف» ماده یک قانون، هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز را قاچاق کالا اعلام و عنوان کرد: در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی در محل عرضه آنها در بازار اگر کشف شوند، مجازاتهایی برای آنها تعیین شده است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان با بیان اینکه در قاچاق کالا همیشه مسئله مقابله پررنگ نشان داده شده است، تصریح کرد: در این خصوص هیچ گاه ظرفیت مردم را ندیدهایم و در حوزه پیشگیری اتفاقات خاصی رخ نداده است؛ البته اکنون در مجموعه استان شعار «مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مردم و برای مردم» را تعریف کردهایم تا در این راه مردم را با خود همراه کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
بصیری در ادامه قاچاق را در دو دسته قاچاق وارده به کشور و قاچاق خارج از کشور اعلام و عنوان کرد: قاچاق خروج از کشور بسیار مهمتر است که این دسته را قاچاق سوخت، قاچاق دارو و قاچاق کالاهای اساسی در بر میگیرد.
قاچاق گندم به صفر رسید
وی با اشاره به برداشت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم در سالجاری در خوزستان گفت: در خصوص مبارزه با قاچاق خاص گندم از اسفندماه جلساتی تشکیل داده و کار را آغاز کردیم که در پی آن حتی یک کیلوگرم گندم از کشور خارج نشد.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان اضافه کرد: در حوزه قاچاق دارو نیز ورود کردیم، نسخههای کاغذی از مشکلات این حوزه هستند که در حال کار کردن روی چند مورد هستیم.
وی، ورود یکسری کالاها را به دلیل ماهیت شرعی ممنوع اعلام کرد و افزود: مشروبات الکلی از این دسته هستند که روی آن هیچ بحثی نیست اما یکسری کالاها به دلیل حمایت از تولید و برخی دیگر به دلیل محدودیتهای ارزی واردات آنها ممنوع شده است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان ادامه داد: سوخت با مشکلات تحریمی در کشور تأمین و در اختیار مردم قرار میگیرد اما هر لیتر سوخت ۳۰۰ تومانی تا قیمت یک دلار در خلیج فارس به فروش میرسد که چیزی حدود ۱۴۰ برابر قیمت واقعی آن است؛ لذا این مسئله قاچاق سوخت را برای مردم جذاب میکند و از آنجایی که سوخت یک سرمایه ملی است، نگران خروج آن از کشور هستیم و باید از ظرفیت مردم در این امر استفاده کنیم.
بصیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ کل کشفیات سوخت فرآوردههای نفتی در خوزستان ۴۰ میلیون لیتر بوده اما در فروردین ماه سالجاری با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به یکسال گذشته ۱۵ میلیون لیتر بوده که این امر نشان دهنده شاخصهای حجم زیاد قاچاق در زمینه سوخت و جدی تر گرفته شدن مقابله در این مسئله است
وی گفت: تاکنون در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۵ شهید و بیش از هفت جانباز از خوزستان تقدیم انقلاب اسلامی شده است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در ادامه برگزاری جلسات، بازدیدها و آموزش را در این زمینه ابزار کار اعلام و اظهار کرد: برخی سازمانها نه تنها عملیاتی نبوده بلکه حتی ستادی هم نیستند اما بسیار منفعل و بی انگیزه هستند.
سازمانها مشکلات را پنهان میکنند
بصیری اضافه کرد: پنهان سازی مشکلات توسط سازمانها مسئله دیگری است که در بازدیدها به آن پی بردهایم، برخی دستگاههای اعلام میکنند که هیچ مشکلی وجود ندارد در صورتی که باید مشکلات را بپذیریم تا بتوانیم راه حل آن را پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه پیشگیری اولویت کار است، تصریح کرد: در این راستا ۸۰ درصد کار را به سمت پیشگیری و ۲۰ درصد را به سمت مقابله بردهایم؛ نمیتوان همچنان با ابزار گذشته کار کرد و در این راستا باید از سامانهها استفاده کنیم.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: در بازدید صورت گرفته از بندر امام خمینی مسئلهای در خصوص صادرات فرآوردههای نفتی پیگیری و حل شد که هفت سال روی زمین مانده و شخصی آن را دنبال نکرده بود.
بصیری بیان کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز ۲۸ سامانه بر اساس ماده ۵، ماده ۶، ماده ۸ و ماده ۱۳ قانون تعریف شده اما این سامانهها صرفاً تعریف نشدهاند که تعریف بمانند بلکه باید اجرا و نظارت صورت گیرد.
وی افزود: در حوزه مقابله با قاچاق کالا باید از طریق ابزار هوشمندانه اقدام کرد مثل مبارزه با قاچاق موبایل که شناسه گوشی، سیم کارت و کد ملی ملاک شده و اکنون قاچاق آن تقریباً به صفر رسیده است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: مسئله آموزش مدتها در نظر گرفته نشده بود که در خصوص سامانه «صدف» که در حوزه فراوردههای نفتی است، کارگاههای آموزشی را برای مدیران برگزار کردهایم تا بر اساس آن ثبت درخواستها بهدرستی صورت گیرد و هر میزان درخواستی پیش از بررسی تأیید نشود.
تشکیل کارگروه تعیین ماهیت در خوزستان
بصیری، کارگروه تعیین ماهیت را مسئله مغفول مانده دیگر در خوزستان اعلام و عنوان کرد: از خرداد ماه سالجاری این کارگروه در اداره کل استاندارد خوزستان ایجاد شده تا در حوزه صادرات فرآوردههای نفتی نمونه گیری ها با سرعت صورت گیرد؛ نگهداری نمونهها نیز مسئله دیگر بود که پیگیری آن صورت نگرفته و موفق شدیم با مکلف کردن سازمانها آن را انجام دهیم تا محل مناسبی را فراهم کنند تا بتوانیم نمونههای شاهد را بهدرستی نگهداری کرده و در مواقع خاص استفاده شود.
وی اضافه کرد: تا ۶ ماه آینده ظروف آلومینیومی جایگزین ظروف پلاستیکی میشوند تا خوردگی ایجاد نشده و محصول تغییر نکند.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان ادامه داد: پایش تصویری خاص در چند ماه آینده صورت خواهد گرفت تا بر اساس آن مشخص شود آیا نمونهگیری از مخزن انجام شده است یا خیر؛ نصب دوربین پرتابل روی لباس گروه نمونهگیری مسئله دیگری است که مصوب کردهایم تا علاوه بر دوربین پایش تصویری این نیز مستند سازی کند.
بصیری با بیان اینکه تا مستندسازی صورت نگیرد بی شک امضاهای طلایی همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: امضای طلایی یعنی فساد، هرچه جایگاه بالاتر قرار گیرد نظارت باید بیشتر صورت گیرد. سعی کردهایم به سمت پروندههای ملی و مهم برویم.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان، ۹۸ درصد پروندهها را در صلاحیت تعزیرات حکومتی اعلام و عنوان کرد: قانون مشخص کرده که پروندههای سازمان یافته، کالاهای ممنوعه، یا آنهایی که منجر به حبس یا انفصال از خدمات دولتی هستند در صلاحیت دادگستری و محاکم دادسرا است و مازاد آن در صلاحیت تعزیرات حکومتی است.
وی افزود: در خوزستان قانون ساماندهی مبادلات ارزی، مرزنشینان و ملوانی وجود دارد. باید گلوگاهها را در این مسیر شناسایی کنیم و هدف ما موضوعات کلان است.
شناسایی و ثبت ۶۰ هزار انبار در خوزستان
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان بیان کرد: سامانه جامع «انبار» یکی دیگر از ۲۸ سامانه است که تا کنون حدود ۶۰ هزار انبار در خوزستان شناسایی و در این سامانه ثبت شدهاند و باید تمامی انبارهای استان ثبت شوند.
بصیری با اشاره به آخرین آمار تهیه شده در سال ۱۳۹۸ در خصوص قاچاق کالا و ارز توسط ستاد مرکزی کشور گفت: بر اساس این آمار حجم قاچاق کشور ۱۷ میلیارد دلار بوده که حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به قاچاق ورودی و ۴.۶ میلیارد دلار قاچاق خروجی است؛ به ازای هر ۱۰ هزار دلار یک فرصت شغلی از بین میرود، در واقع با وجود مشکل بیکاری اما یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرصت شغلی بر اساس این آمار از دست دادهایم.
وی افزود: سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق و متروکه را به فروش رساندیم که معادل ۴۰ درصد درآمد کشور برای اموال تملیکی است که برای کل کشور پیش بینی شده بود.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در خصوص کالاهای سریع الفساد گفت: سعی کردیم در این مورد اولویت با شهرستانی باشد که کالا کشف شده است، استان را اولویت دوم قرار دادیم و سازمانهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد را در مرحله بعد قرار دادیم.
هویت گذاری ۴.۵ میلیون رأس دام در خوزستان
وی در خصوص قاچاق دام بیان کرد: در استان بالغ بر پنج هزار رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که تاکنون ۴.۵ میلیون رأس هویت گذاری و پلاک گذاری شده و در سامانه جی آی اس دامپزشکی ثبت شدهاند.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان، حق الکشف را از مشکلات این حوزه خواند و اظهار کرد: در مجلس طرحی به نام «سوت زنی» وجود دارد که در قاچاق کالا و ارز دنبال نمیشود؛ نامه نگاریهایی را در این زمینه انجام دادهایم که اگر حق الکشف حذف شده در قانون سوت زنی تعریف صورت گیرد اما همچنان به نتیجهای نرسیدهایم و دنبال ایجاد این قانون هستیم.
بصیری ادامه داد: از ۱۶ خردادماه سالجاری نیز پنج گروه کالایی لوازم یدکی خودرو، لوازم خانه، پوشاک، دخانیات و کالاهای سلامت محور مشمول شناسه کالا شدهاند که نشان دهنده فراوانی قاچاق در این زمینهها است.
وی افزود: سامانه WWW.NTS.IR و کد دستوری #۷۷۷۷*۴* تعریف شدهاند تا مردم بتوانند بررسی کنند که آیا کالا قاچاق است یا خیر.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان به دستورالعمل فلزات گرانبها اشاره کرد و گفت: به این مسئله ورود کردهایم، کارگاههای آموزشی را با هدف حمایت از مردم برای اتحادیهها برگزار کردیم زیرا در صنف طلا و جواهرات از تولید تا نگهداری و عرضه بهجز فروشنده نهایی و خریدار نهایی همه مشمول ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه زیر مجموعه سامانه تجارت هستند