به گزارش خبرنگار مهر، معصومه نجفی صبح یکشنبه در مراسم افتتاحیه بیستودومین اردوی کشوری دانشآموزان عشایر در مشهد مقدس ضمن خوشامدگویی به دانشآموزان و معلمان سختکوش عشایری اظهار کرد: در بیستودومین رویداد اردوی دانش آموزان عشایر، دانشآموزان نخبه و مستعد از استانهای مختلف کشور حضور پیدا کردند. در این رویداد ۶۵۰ دانش آموز پسر در مقطع متوسط اول و دوم از ۲۴ استان گرد هم آمدند. در هفته آینده نیز میزبان ۶۵۰ دانش آموز دختر از ۲۴ استان خواهیم بود. در مجموع ۱۳۰۰ دانشآموز زیارت اولی طی دو هفته در مشهد در جوار حضرت رضا (ع) خواهند بود.
اردوی دانش آموزان عشایری؛ راهی برای دستیابی به ساحتهای تربیتی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مطالبات جدی رهبری، عملیاتی شدت اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در این سند ۶ ساحت تربیتی داریم که منشور چندوجهی تربیت در نظام جمهوری اسلامی را میسازند. هدف از مدرسه رفتن حفظ مطالب و امتحان دادن نیست، خروجی مدارس باید انسانی تمام ساحتی باشد.
وی افزود: از این رو در این اردو سعی شده به همه ساحتهای تربیتی، من جمله ساحت اعتقادی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی توجه شود. زیارت امام رضا (ع) بهترین نمود ساحت اعتقادی اخلاقی است. در خصوص ساحت اجتماعی و سیاسی نیز، چادرهای عشایری در اردوگاه برپا شده و میتوان وحدت بین اقوام را به زیبایی دید. ارتباطات اجتماعی بین اقوام مختلف، تنوع و تفاوت اقلیمی و فرهنگی در این اردو مشهود است. این اردو فرصت مغتنمی است تا دانش آموزان در این فضا قرار بگیرند و با عشایر سراسر کشور اشنا شوند.
نجفی ادامه داد: در ساحت تربیتی زیستی دانشآموزان نیز، بازیهای بومی محلی و آموزشهای بهداشتی برنامه ریزی شده است. در ساحت علمی و فناورانه نیز بازدید از ایران خودرو و دورههای اموزشی و هدایت تحصیلی برای دانشآموزان تدارک دیده شده است.
برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان خاص عشایر
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی دیگر از مطالبات جدی رهبری هفته معلم اخیر از آموزش و پرورش، ارتقا کیفیت مدارس دولتی بود. وقتی مدارس دولتی را بررسی میکنیم، خواهیم دید که وضعیت مدارس مرزی و عشایری حادتر است. برای افزایش کیفیت عوامل زیادی مدنظر است؛ ازجمله معلمان که نقش بسیار کلیدی و مهمی دارند. بعضی وقتها به خاطر فاصله و مسافت مدارس عشایری، معلمان باکیفیت کمتر به این مدارس میروند. در این راستا دانشگاه فرهنگیان عدهای از دانشجو معلمان را مخصوص عشایر تربیت خواهد کرد. در آزمون استخدامی نیز سهم عشایر به لحاظ معلم مشخص و در نظر گرفته شده است. اگر این معلمان را آموزش بدهیم و مشوقهایی برای ماندگاری آنها در نظر داشته باشیم، اتفاق خوبی جهت ارتقا کیفیت مدارس دولتی رخ خواهد داد.
وی در خصوص منابعی که باید در اختیار مدرسه قرار بگیرد افزود: کتابخانه کلاسی و دیگر محتواهای مکمل و فاخر از جمله منابع مورد نیاز مدارس است. امسال تعدادی از مدارس عشایر را به خصوص در پایه اول ابتدایی تحت پوشش قرار دادیم. اما اتفاقی که رخ داده بسیار ناچیز و اندک است. لازم به ذکر است که برای افزایش کیفیت اموزشی در مدارس، آموزش و پرورش به تنهایی این امکان را ندارد و امیدواریم بتوانیم به کمک همه نهادها شاهد ارتقا کیفیت آموزشی مدارس دولتی و عشایری باشیم. همچنین امیدواریم این بسترو گردهمایی که در حرم مطهر رضوی ایجاد شده، به پیشبرد این اهداف کمک کند.