به گزارش خبرنگار مهر، براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکتهای فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران، کل پروازهای فرودگاههای تحت مالکیت شرکتها نشان دهنده کاهش آمار تاخیرها بود اما براساس شواهد موجود اکثر ایرلاینها با تأخیرهای متعدد و طولانی مواجه هستند.
طبق گفته محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور بسته به اقلیم و تعداد فرودگاهها و جمعیت کشور، به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف و بهبود شرایط ناوگان، چهار سیاست تعیین و تبیین شده که یکی از این سیاستها افزایش تابآوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریمها از طریق بازگشت مجدد هواپیماهای زمینگیر به خط دهی است.
در راستای فرسودگی ناوگان هوایی اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار مهرگفت: ایرلاینهای موجود در کشوربه دو بخش خصوص و دولتی تقسیم میشوند و در دولت یازدهم تعداد ۱۱ هواپیما شامل هواپیماهای ATR به واسطه برجام به ایران وارد شده بود که البته همان زمان هم انتقاداتی در خصوص مناسب نبودن این هواپیماها از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران مطرح بود و از طرفی موضوعاتی از قبیل زمینگیر شدن هواپیماهای برجامی و بدعهدی شرکتها در فروش قطعه و نشریات هم مطرح شد که این هواپیماها در بدو ورود به کشور بدون استفاده ماندند.
وی افزود: در دولت سیزدهم با کمک وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور تعدادی هواپیمای جدید خریداری شد که بعد از چک لیستهای مهندسی و تصمیمات نهایی وارد سرویس دهی میشوند و بیش از ۵۰ درصد ناوگانهای موجود در کشورعمر مفید آنها به پایان رسیده و یا بیش از حد استاندارد مشخص شده، مجدد در خط سرویس دهی هستند؛ بودجه خرید هواپیماها از طریق تهاتر نفت تأمین شده و ورود این هواپیماها به حوزه هوایی کشور نقش بسیار مؤثری در کاهش تأخیرات پروازها و افزایش برنامههای پروازی دارد.
تعدادی از شرکتها هواپیمای اجارهای وارد کردند
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: در زمینه تأخیر پروازهای مسافری باید گفت که برروی هواپیماها پیش از پرواز چکهای ایمنی وامنیتی انجام میشود و مشکلات فنی آن باید حل شود تا اجازه پروازداشته باشد البته هر قدر عمر هواپیما بیشتر میشود، میزان تعمیرات آن نیز بیشترخواهد شد و برخی تأخیرهای پروازها منتهی به این موضوعات هم میشود؛ البته طی سالهای گذشته نسبت به صنعت هوایی کم توجهیهای شده است که قطعاً این روند اشتباه است زیرا؛ ناوگان هوایی جز مهمترین و آسانترین مسیرهای ارتباطی در سطح کشور و جهان است.
حسین زهی افزود: ممکن است تأخیرهای زیادی در پروازهای مختلف رخ دهد و مسافران مجبور باشند، ساعتها منتظر بمانند اما جان مسافران برای سازمان هواپیمایی اهمیت بالایی دارد و سازمان هواپیمایی بر رعایت پروتکلها ایمنی تاکید و استقرار دارد.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ایرلاینهای که به صورت اجارهای ناوگانهای را وارد خط مسافربری کردند باید شرکتها این ناوها را به ثبت نهایی برسانند تا بتوان از نهایت بهره آنها استفاده کرد و پیگیر ثبت هواپیماهای اجارهای نیز هستیم که البته تعدادی ایرلاینها این موضوع را انجام دادند.
اسماعیل حسین زهی در خصوص تأخیرهای متعدد و کمبود بلیت در سفرهای داخلی، افزود: قیمت بلیت هواپیماها طی ۲ سال گذشته تغییراتی در پی نداشته است که با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت باید نظارتهای لازم برروی شرکتهای هواپیمایی انجام شود تا ایرلاین مرتب اشتباهی در خصوص فروش بلیت نداشته باشند.
وی در خصوص فروش بلیتهای چارتری اربعین گفت: فروش بلیتهای هوایی اربعین از نوع چارتری طبق سال گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی ممنوع اعلام شده و امسال هم همین روال پیش خواهد بود.