به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «بازیگری روانتنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی» نوشته فیلیپ ب.زاریلی با ترجمه سید حسین رسولی توسط نشر نیماژ منتشر و راهی بازار نشر شده است.
زاریلی در بخش میراث استانیسلاوسکی نوشته است: اخلاق مأخوذه از روانکاوی فرویدی بر نسخههای آمریکایی سیستم استانیسلاوسکی مسلط شده […] بنابراین امتیاز خاصی برای فنون روانشناختی سیستم استانیسلاوسکی قائل شدهاند تا فنون جسمانی (کارنیک، ۱۹۹۸: ۱). معلمان بازیگری آمریکایی در دوره متقدم کارهایشان، روی روانشناسی و ایجاد زندگی عاطفی واقعی کاراکتر تمرکز کردند و کنشهای جسمانی را بهطور کلی حذف کردند؛ همانطور که اهمیت سمبلیسم، یوگا و فرمالیسم در نسخه شوروی استانیسلاوسکی سانسور شد. آمریکاییها علاوه بر این، تأثیر یوگا و فلسفه هندو بر استانیسلاوسکی را سرکوب کردند. تلاشهای استانیسلاوسکی برای حل مسئله بازیگری در فرمهای جدید درام آلترناتیو مثل نمایشنامههای به شدت ایستای موریس مترلینک بلژیکی (۱۹۴۹-۱۸۶۲) تا همین اواخر در آمریکا و روسیه نادیده گرفته یا فراموش میشد.
در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم: زاریلی در کتاب «بازیگری روانتنی»، مفهومها و اصطلاحهای پیچیدهای را به کار میبرد که احتمالا خواننده در مواجهه آغازین با آنها کمی گیج خواهد شد. نظریه اصلی او «بازیگری روانتنی» است که در آن، بازیگر را به مثابه یک «ذهنتن» میبیند؛ یعنی ذهن و بدن بازیگر، دیگر اندامهایی جدا از یکدیگر نیستند که این نظریه منجر به تحلیلی اساسی و طولانی در تمام بخشهای کتاب میشود و در نتیجه، فلسفه «رنه دکارت» رد میشود و فلسفه پدیدارشناسی معاصر –خاصه نظریههای «یاسوئو یوآسا» و «موریس مرلو-پونتی» – پذیرفته. زاریلی در ابتدای امر به میراث استانیسلاوسکی ارجاع میدهد؛ زیرا آرمان او این بود که «در هر کنش جسمانی … کنشی درونی و عاطفی نیز پنهان شود» (استانیسلاوسکی، ۱۹۶۱: ۲۲۸). استانیسلاوسکی، مفهوم «کنش درونی و عاطفی» را از تمرینهای یوگا گرفته است که در اواخر عمر مجذوبش شده بود (کارنیک، ۱۹۹۸: ۱۴۰)؛ بنابراین، عمل صحنهای بازیگر، هم بیرونی و هم درونی خواهد بود.
فیلیپ ب. زاریلی از سال ۱۹۸۰ مدیر برنامه تئاتر آسیایی/تجربی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون بود. او شهرت زیادی در اجرای آثار پستدراماتیک ساموئل بکت کسب کرده بود. کتاب «بازیگری روانتنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی» نوشته فیلیپ ب. زاریلی، یکی از مهمترین کتابهای آموزش بازیگری و نظریه اجرا در قرن بیست و یکم است. اِئوجنیو باربا در مقدمه خود بر این کتاب، روی اهمیت شیوه نظری و عملی زاریلی تأکید کرده است و ریچارد شکنر، از استادان به نام حوزه مطالعات اجرا، تدریس و مطالعه آثار زاریلی را مهم دانسته است.
این کتاب در ۵۲۶ صفحه و قیمت ۴۴۰ هزار تومان عرضه شده است.