به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست هماندیشی از سلسله نشستهای «رویداد ایران خلاق» با موضوع الگوهای موفق فروشگاههای زنجیرهای و فرانچایز، باحضور مدیران و صاحبنظران این حوزه از جمله، مهدی فیروزان مدیرعامل مؤسسه شهر کتاب، مهدی عارفی داریان مدیرعامل فروشگاههای یاران دریان، حسن سیرانی مؤسس برند ماتی لوس، رضا عباسقلی مؤسس و بازرس انجمن فرانچایز ایران، حسین سعیدی مدیرعامل شرکت بهنشر، گیتی توانا مشاور برند و بازاریابی و معاون اسبق شهروند، محمدرضا توکل صدیقی رئیس هیئت مدیره برند ماهپیشونی و سیدسراجالدین جزایری مدیر اسبق پاتوق کتاب توسط دبیرخانه رویداد ایران خلاق و انجمن عرضه کنندگان محصولات فرهنگی (صف) در مجموعه جماران برگزار شد.
در ابتدای این نشست سجاد صالحی دبیر رویداد ایران خلاق به ارائه توضیحاتی در خصوص معرفی رویداد ایران خلاق پرداخت و گفت: این رویداد با رویکرد ارائه ویترینی از دستاوردهای صنایع فرهنگی و خلاق ایران و همچنین ایجاد همافزایی بین تمام فعالین این حوزه در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
ویژند (برند)؛ معیار خرید امروزه کالاهای مصرفی از نظر مردم
گیتی توانا مشاور ویژند (برند) و بازاریابی و معاون اسبق شهروند بود در ادامه به مرور آخرین گزارش از مرکز ویژند (برند) در سال ۲۰۲۳ که شامل آمار و ارقام و همچنین شاخصهای نحوه انتخاب ۱۰۰ ویژند (برند) برتر جهان بود، پرداخت و گفت: به دو دلیل باید به اهمیت ویژند (برند) توجه داشته باشیم. دلیل اول اینکه طبق آمار و ارقام موجود، امروزه مردم دیگر صرفاً یک کالا را به عنوان یک کلای مصرفی صرف خریداری نمیکنند بلکه در اصل ویژند (برند) آن کالاها را خریداری میکنند، به عبارت دیگر امروزه مردم کالاهای روزمره خود را هم بر اساس ویژند (برند) آنها تهیه میکنند؛ که این امر هم کالاهای مصرفی با دوام وهم کالاهای مصرفی کم دوام را شامل شده است.
وی افزود: دلیل دوم این است که فرانچایز و فروشگاههای زنجیرهایی فرزندان یک ویژند (برند) هستند؛ یعنی اگر ویژند (برند) وجود نداشته باشد فرانچایز هم معنایی نخواهد داشت؛ لذا از اهمیت این موضوع نباید غافل شویم.
ویژند (برند)، نیاز به خلق، پرورش و مدیریت دارد
این مشاور کسب و کار در ادامه سخنان خود به معرفی ویژند (برند) پرداخت و گفت: ویژند (برند) در اصل دارایی نامحسوس مجموعهایی از عواملی است که همگی دست به دست هم داده تا یک تصویر اصلی را در ذهن مخاطب ایجاد کنند. به عبارت سادهتر ویژند (برند) در ذهن مصرف کننده ساخته میشود؛ پس در اصل جایگاهی است که در ذهن مصرف کننده پیدا کرده است. در اصل ویژند (برند) مدیریت تمام نقط تماس با مصرف کننده است یعنی همه آنچه که ما را به مخاطب متصل میکند مانند، وب سایت، نشان تجاری، بسته بندی، فروشنده، فاکتور و…. پس باید توجه داشته باشید مادامی که ویژند (برند) خود را در دفتر و کنار کارمندانتان نگه داشته و در اختیار مصرفکننده قرار ندادهاید، هیچ جایگاهی پیش مخاطب نخواهید داشت.
وی سخنان خود را این طور جمعبندی کرد: فراموش نکنید این که ویژند (برند) ما چه تصویری در ذهن مصرف کننده ایجاد کرده، بسیار حائز اهمیت است از این رو ویژند (برند) نیاز به خلق، پرورش و مدیریت دارد؛ موفقیت اتفاقی نیست و با تلاش و پیگیری مستمر است که اتفاق میفتد.
پیچیده نیست اما تعریفش در کشور ما متفاوت است
رضا عباسقلی مؤسس و بازرس انجمن فرانچایز ایران سخنران بعدی این نشست بود که در ابتدای سخنان خود به معرفی انجمن فرانچایز و فرایند موجوز گیری آن پرداخت و گفت: این انجمن در سه مدل تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت دارد و هدف از تأسیس آن فرهنگ سازی است.
وی افزود: با اینکه فرانچایز پیچیده نیست اما تعریف آن در کشور ما متفاوت است. با توجه به آمار و ارقام، امروزه بزرگترین فرانچایز دنیا در آمریکا است و در سال ۲۰۲۲ میزان درآمد این کشور از فرانچایز چیزی بالغ بر ۸۲۵ میلیارد دلار بوده است. مشاهده میکنید که این رقم هرگز به میزان درآمد نفت کل کشورهای خارمیانه هم نخواهد رسید. همچنین به واسطه فرانچایز چیزی بالغ بر ۹ میلیون نفر، شغل مستقیم در آمریکا ایجاد شده که همگی آنها هم در این کشور قرار ندارند؛ یعنی مغایر با تعریفی که ما از موفقترین کسب و کارها مبنی بر نداشتن شعبه در کشور خود داریم. از سوی دیگر در سال ۲۰۲۳ تعداد ۸۰۵۴۳۶ واحد صنفی در این کشور فرانچایز انجام دادهاند.
فرانچایز تنها راه تجارت و توسعه اقتصادی است
مؤسس و بازرس انجمن فرانچایز ایران سخنان خود را این طور ادامه داد: ما حتی در جنگ اکراین و روسیه هم شاهد بودیم که اولین اتفاقی که در این جنگ رخ داد این بود که تمام فرانچایزهای مطرح دنیا، ظرف ۲۴ ساعت از روسیه رفتند؛ که این خود مصداق بارزی برای وجود پیوند میان فرانچایز و موضوعات سیاسی به شمار میرود.
همه این اعداد و ارقام و موارد دیگر حاکی از آن است که فرانچایز تنها راه تجارت و توسعه اقتصادی در دنیا است به صورتی که شاهد بودیم کشورهایی مثل چین هم که با این روش مقابله داشتند، با سرعت بسیار زیادی این روش را درپیش گرفتهاند.
مؤسس انجمن فرانچایز ایران گفت: ما شاهد هستیم ایجاد یک کسب و کار در کشور ما بسیار زمانبر است؛ در حالی که اولین گام فرانچایز این است که مسیر ایجاد کسب و کار در آن کوتاه است. پس فرانچایز تنها راه ایجاد کسب و کار با هزینه و کمتر شدن ریسک ناشی از مشتریان وفادار است. از طرفی طبق بررسیهای انجام شده؛ ما هیچ زمان یک مدل واحد برای فرانچایز نداریم و هیچ دو کسب و کاری با اینکه از یک الگو و یک چهارچوب اصلی پیروی کردهاند؛ اما هرگز یک مسیر را برای فرانچایز نرفتهاند، لذا لازم است در بخش صنایع خلاق و فرهنگی بر اساس تجربیات افراد موفق در این حوزه و عوامل دیگر آن و البته با توجه به شرایط کشورمان، فرانچایز را بومی سازی کنیم.
وی در پایان گفت: در خصوص حمایت دولت و حکومت از فرانچایز هم باید عرض کنم از آنجایی که درک کمی از این مبحث وجود دارد لذا برای موفقیت ابتدا باید ظرفیتسازی و فرهنگسازی داشته باشیم و پس از آن به دنبال حمایت دولت باشیم چون تا پیش از این الگوسازی و فرهنگسازی؛ متأسفانه خود این حمایت میتواند تبدیل به یک ضد حمایت شود و در نهایت ختم به معرفی واحدهای فرانچایز به بانک بشود برای دریافت وام؛ که این خود مشکل بزرگتری را در بر خواهد گرفت.