به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و وزارت آموزش و پرورش قرار است امسال برای سال هفتمیها دو مدل کتاب پیامهای آسمان آماده کند.
به دنبال روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه بیشتر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کتب درسی به عنوان راهنمای درسی نظام آموزشی و به عنوان ملاک عمل و میزان اثرگذاری تعالیم ابلاغی شناخته شد و بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد تا بیش از گذشته اعتبار کتب درسی را افزایش دهد.
بر همین اساس ۶۰ درصد از ارزیابی داوطلبان کنکور به نمرات امتحانات نهایی آنان منوط شد و سوالات این امتحانات هم از داخل کتب درسی استخراج شد.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که متولی طراحی، نگارش و چاپ کتب درسی است بنا دارد از امسال برخی از کتب درسی را به صورت آزمایشی در دو مدل ارائه دهد. مدل اصلی که در اکثر مدارس کشور توزیع خواهد شد و مدل دوم در برخی از مدارس هدف به صورت آزمایشی عرضه خواهد شد تا میزان موفقیت و اثرگذاری کتب جدید شناسایی شود.
یاسین شکرانی کارشناس حوزه حکمت و معارف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مؤلف کتاب جدیدالتالیف پیامهای آسمانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس سیاست چند تألیفی که بر اساس برنامه درسی ملی به آموزش و پرورش ابلاغ شده است توصیه شده است برخی از کتابها چند تألیفی باشند به این معنی که به جای آنکه همه دبیران و دانش آموزان سراسر کشور ناچار باشند از یک کتاب استفاده کنند؛ از افراد توانمند و فعال در زمینه تألیف کتب درسی دعوت کنیم تا دو تا سه کتاب درسی را با استفاده از طرح وارههای مد نظر سازمان پژوهش تولید کنند و ما از دو یا سه کتاب برای تألیف استفاده کنیم. معلمان هم به فراخور نیازهای دانش آموزان تشخیص دهند از کدام کتاب استفاده نمایند.
وی افزود: با این رویکرد هم کتب قبلی مورد استفاده خواهد بود و هم معلمان با آزادی بیشتری میتوانند کتاب درسی مورد نظر خود را انتخاب کنند. کتاب جدید درسی در کنار کتاب قدیمی مورد استفاده خواهد بود. شاید در سالهای بعد کتاب سومی هم به چاپ برسد تا در کنار دو کتاب قبلی مورد استفاده قرار گیرد.
در کتب درسی جدید در خصوص اصل دینی توحید صحبت میشود و وقتی دانش آموز به این نتیجه رسید که بنده خداست طبیعتاً خودش به دنبال احکام دینی خواهد رفت.
شکرانی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین کتابهای درسی منتشر شده وجود خواهد داشت؛ گفت: تفاوت اصلی در رویکردهاست. در کتاب قبلی مؤلفان به دنبال این بودند که دانش آموزان یک نگاه اجمالی به همه مفاهیم دینی داشته باشند یعنی هر آموزه دینی که ما داریم باید به نوعی در کتب درسی ما مطرح شده باشد و چون کتاب درسی هم محدود است به ناچار در مورد همه مسائل به صورت اجمالی صحبت شده است که رویکرد کتاب جدید این گونه نیست.
این طراح کتاب درسی گفت: کتاب جدید بر این اساس تألیف شده است که چند محور اساسی که در تربیت دانش آموزان مؤثر است مشخص شود و حول همین محورها در کتب درسی مطالبی آورده شود.
مثلاً در کتب درسی جدید در خصوص اصل دینی توحید صحبت میشود در خصوص خداشناسی و بندگی خداوند مطالبی آورده خواهد شد وقتی دانش آموز به این نتیجه رسید که بنده خداست طبیعتاً خودش به دنبال احکام دینی خواهد رفت. خودش مشتاق خواهد شد تا دینش را کامل کند.
وی با بیان اینکه یادگیری عمیق دو مفهوم کلیدی بهتر از این است که به صد مفهوم به شکل گذرا اشاره کنیم؛ گفت: دو مفهوم کلیدی که در کتاب دینی هفتم آمده است. در ابتدا به موضوع خداشناسی اشاره میشود؛ آشنایی با خدا و وابستگی به خدا موضوع این کتاب است.
پس از آن این مطلب آورده میشود که به یاد خدا بودن نیازمند شکرگزاری پروردگار است. کتاب با همین دو مفهوم بندگی و شکرگزاری به پیش میرود و پس از آن به صورت جزئی به برخی محورهای دیگر هم اشاره میکند. تغییرات برای کتب دینی هفتم هشتم و نهم است که برای امسال فعلاً پایه هفتم وارد اجرای آزمایشی شده است.
اجرای آزمایشی کتاب دینی جدید در ۹ استان
وی خاطر نشان کرد: اجرای آزمایشی به این صورت است که فعلاً ما در ۹ استان به صورت آزمایشی تدریس این کتاب را آغاز کردیم. این استانها عبارتند از: هرمزگان، مازندران، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، تهران، خراسان رضوی و کهکیلویه و بویراحمد. اینها استانهایی هستند که کتاب دینی تألیف جدید پایه هفتم در آنها تدریس میشود. در هر استان هم ۴ یا ۵ مدرسه برای تدریس این کتاب آزمایشی انتخاب میشوند.
شکرانی گفت: نیمی از این مدارس دخترانه و نیم دیگر مدارس پسرانه هستند. در این کلاسها این کتب جدید و تألیف تدریس میشوند و اشکالات آن مشخص خواهد شد، اشکالات و پیشنهادات معلمان به مؤلفان این کتب ارجاع داده خواهد شد. بر اساس نقطه نظرات اعلام شده کتاب مجدداً مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و پس از اصلاح در سال ۱۴۰۳ وارد اجرای سراسری و توزیع سراسری خواهد شد تا در کنار کتاب قبلی مورد استفاده قرار گیرند.