خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_الناز رحمت نژاد: همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی و حضور زاِئران امام حسین (ع) در مسیر حرکت نجف تا کربلا در امتداد تکریم این مراسم بزرگ حضور زنان همراه با همسر و فرزندان یا به تنهایی در این پیاده روی به چشم میخورد.
زنان با توجه به نقشهای مختلف همسری و مادری که برعهده دارند در این سفر حضور دارند و علاوه بر ایفای نقش همسری و مادری با توجه به استعداد، تخصص و توانمندی که دارند در موکب ها ی مختفی از جمله بهداشت و درمان، استراحت، تغذیه، خیاطی و مادر و کودک حضور دارند و به زائرین امام حسین (ع) خدمات ارائه میدهند.
زنان اربعینی با توجه به سختیها و رنجها و نبود زیرساختهای لازم برای حضور آنان، همچنان در این سفر حضور دارند تا نشان بدهند زنان در رشد و تعالی و تربیت انسانهای جامعه نقش تأثیر گذاری دارند، نهضت حضرت زینب (س) تداوم دارد و زنان علمدار این نهضت هستند و میخواهند آن را به جهانیان مخابره کنند.
زنان فقط از عراق و ایران در این مسیر و مواکب حضور ندارند؛ بلکه حضور زنانی از ترکیه، لبنان، کویت، پاکستان و قطر در مسیر و مواکب نجف تا کربلا نشان دهنده این است که نهضت حضرت زینب (س) اختصاص به یک قوم یا ملت یا کشور خاصی ندارد و برای جهانیان است.
در آستانه اربعین حسینی با آسیه شریعت نژاد مشاور معاونت توسعه و محرومیت زدایی رئیس جمهور، مشاور محتوای زنان خانواده شبکه معارف سیما و مسئول پویش فرکانس آزادگی که به روایت کنش اجتماعی زنان اربعینی میپردازد، به گفتگو پرداختیم.
مشروح متن اینگفتگو در ادامه میآید؛
* خانم شریعت نژاد پویش فرکانس آزادگی توسط چه مجموعه یا سازمانی برگزار میشود؟
با حکم حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی، حاج حسین یکتا به عنوان رئیس مجمع فعالان اربعین منصوب شد. با شکل گیری این مجمع همه جریانهای مردمی کشور هم افزا شدند و در قالب یک گروه مشترک فعالیتهای مختلفی انجام میدهند که پویش فرکانس آزادگی یکی از آنهاست.
* بهطور ساده و مختصر از هدف مجمع فعالان اربعین صحبت کنیم.
مجمع فعالان اربعین با هدف احصا مسائل و مشکلات زائرین و خادمین اربعین و تسهیل گری سفر اربعین فعالیت میکند. این مجمع ویژه برنامههایی برای زائرین و جاماندگان دارد. پویش فرکانس آزادی یکی از پویشها و فعالیتهای این مجمع است.
* فعالیت مجمع در داخل کشور است یا خارج؟ در تمام طول سال فعالیت دارد یا فقط ایام اربعین؟
عمدتاً فعالیت مجمع در داخل از کشور است. مقرر شده در طول سال هم فعالیتهایی داشته باشد و کارش فقط مختص ایام سفر اربعین نباشد.
* پویش فرکانس آزادگی از چه تاریخی آغاز شده و تا چه تاریخی ادامه دارد؟
این پویش از ۷ شهریور شروع شده است و تا میلاد حضرت زینب (س) ادامه دارد. پویش فرکانس آزادگی به روایت کنش اجتماعی زنان که موجب تعالی جامعه میشود میپردازد. از کمک به افراد مستمند و نیازمند گرفته تا اطعام یتیم و کاشت درخت در محیط زیست.
* مخاطبان این پویش چه کسانی میباشند؟
همه دختران و بانوان ایران، هر کسی که میتواند این کنش اجتماعی را روایت کند مخاطب فرکانس آزادگی است. پویش شامل ۲ گروه میشود؛ گروه اول زنان اربعینی که عازم سفر و زیارت هستند و در موکب ها نیز خدمت میکنند و گروه دوم جاماندگان از اربعین هستند که ما این جاماندگی را به ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی و خیریهای که در داخل کشور انجام میدهند گره زدیم.
* چهطور میتوان با این پویش به روایت کنش اجتماعی پرداخت؟
همه کسانی که در اربعین مسیر نجف تا کربلا یا ایران حضور دارند، میتوانند روایت کنش اجتماعی خود را در قالبهای فیلم، پادکست، عکس و موشن با هشتگ فرکانس آزادگی در اپلیکیشن سفیران رسانه اربعین بارگزاری کنند. در روایت این کنش اجتماعی در صفحات اینستاگرام اگر از هشتگ فرکانس آزادگی کنند ما با جستجو این هشتگ روایتهای آنها را پیدا خواهیم کرد. این محتواها در کانالهای پویش در بستر روبیکا، اینستاگرام و ایتا منتشر میشود و از برگزیدگان در میلاد حضرت زینب (س) تجلیل خواهد شد.
* پویش فرکانس آزادگی میخواهد چه بگوید؟
فرکانس نماد حرکت، صدا و جذب؛ و آزادگی هم نماد حضرت زینب (س) است. فرکانس آزادگی میخواهد بگوید نهضت زنان اربعینی از حرکت زینب (س) شروع شده و ادامه دارد. این آزادگی خیلی از زنان مسلمان جهان را جذب و همراه خواهد کرد.
* بانوان موکبدار از چه گروهی هستند؟ متأهل یا مجرد؟ با همسر و فرزندان در موکب حضور دارند؟
اغلب این زنان متأهل هستند و همراه همسر و فرزندانشان در موکب ها حضور دارند و خدمت میکنند. البته دختران دانش آموز و دانشجو هم حضور دارند.
* بعضی تصور میکنند زنان موکبدار، عراقی و روستایی هستند و از نظر فرهنگی و سواد، درجه بالایی ندارند. اینتصور درست است؟
در این موکب ها حضور زنان از همه جا به چشم میخورد. از عراق و ایران گرفته تا ترکیه و لبنان و کویت و قطر و پاکستان. زنان تخصصهای مختلفی از جمله تربیتی، پزشکی و مهندسی دارند. همه برای خدمت و مخابره پیام نهضت حضرت زینب (س) به جهانیان که آزادگی است، آمدهاند. قصد داریم با موکبهای ملیتهای دیگر ارتباط برقرار کنیم و تعامل فرهنگی داشته باشیم.
* یکسوال از خودتان! حضور بانوان در پیادهروی اربعین را نشان چه میدانید؟ تحلیل و ارزیابی خودتان از اینماجرا چیست؟
حضور زنان در اربعین روایتی از حرکت تمدنی زنان و ابلاغ پیام آزادگی است. زنان در این مراسم با توجه به خدماتی که در موکبهای تخصصی مادر و کودک، بهداشت و درمان و تغذیه ارائه میدهند، کنش اجتماعی که جامعه را به رشد و تعالی میرساند را روایت میکنند. زنان اربعینی با توجه به نقش فطریشان که همان تربیت است با حضورشان در این مسیر نماد تربیت و سازندگی و رشد انسانها هستند. زنان با همه نقش مادری و همسری که دارند در این مواکب حضور دارند و تعامل بین نقشها را به تصویر می کشند و میخواهند بگویند اربعین تداوم نهضت حضرت زینب (س) است.
در این سفر زیر ساختهای لازم برای حضور زنان فراهم نیست و سختی و رنج وجود دارد. اما بعد تربیتی و معنوی اربعین آنقدر بالا است که آسیبها را تحت پوشش قرار میدهد. اربعین اتمسفری دارد که رنجها و سختیها به چشم نمیآید.