به گزارش خبرگزاری مهر، سید صدرالدین نجاتی گیلانی، کارشناس کسبوکار در برنامهای تلویزیونی از ایدهیابی برای کسب و کار و اجرایی کردن آن، اظهار کرد: در شکلگیری ایده باید روی پاسخ دادن بر نیاز بازار متمرکز شد. باید دید که چه چیزی توقع مشتری را برطرف نمیکند و احتیاج به پیشرفت دارد. این در کنار علاقه شخصی فرد برای شروع یک کسبوکار، تعدادی ایده را برای وی فراهم میکند که در قدم بعدی باید ارزیابی شوند.
وی افزود: ایده باید از لحاظ شاخصهای متفاوت ارزیابی شود. در قدم اول باید جامعه مشتریان ایده را بررسی کرد. بعد از آن باید دید که آیا این ایده ارزش افزودهای را نیز با خود به همراه دارد؟ همچنین لازم است که ایده برای مشتری در دسترس باشد. اگر ایده بتواند بخشی از احتیاجات مشتری را رفع کند، قطعاً نقدینگی ایجاد خواهد کرد.
گیلانی گفت: در ادامه لازم است به ایدههای منتخب با در نظر گرفتن این شاخصها نمره داد. بعد از آن باید نقشهراه کاملی را تحت عنوان بیزینس مدل ایجاد کرد که مسیر عملی شدن ایده را با جزئیات نشان دهد.
وی اضافه کرد: باید این موضوع را در نظر داشت که همه افراد به نوعی خلاق هستند. این خلاقیت تنها باید پرورش یابد. همه افراد این قابلیت را دارند که متناسب با احتیاج بازار، کسب و کار خود را راه اندازی کنند. یک راه حل برای پیدا کردن نیاز بازار، پرسوجو از اطرافیان است. باید به این روند به عنوان یک فرایند تدریجی نگاه کرد که در آن ایده کم کم پخته میشود.
وی یادآور شد: متأسفانه باور رایجی مبنی بر سریع پولدار شدن وجود دارد در حالی که همه چیز در زندگی باید به صورت پلکانی برنامهریزی شود و نمیتوان از روی یک پله پرید؛ بنابراین باید صبور بود و روند را به صورت درست طی کرد.
این کارشناس حوزه کسب و کار در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پنهانگری در زمینه ایده لزومی ندارد. باید این را در نظر داشت که ایده در مرحلهای که هنوز اجرایی نشده، متعلق به کسی نیست. بسیاری هستند که ایدههای متفاوتی در سر دارند ولی آن را عملیاتی نمیکنند. هنر این است که یک ایده را پیادهسازی کرد.