به گزارش ایسنا، زهرا شمساحسان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مراجعات شهروندان منطقه ۱۰ در خصوص وضعیت نابسامان گذر رنجبر اظهارکرد: باید شهرداری تهران پیگیری و بازاندیشی پیرامون وضعیت نابسامان گذر رنجبر را پس از دو دهه بلاتکلیفی در دستور کار خود قرار دهد؛ چرا که خیابان رنجبر واقع در منطقه ۱۰ تهران به علت تملکهای ناتمام املاک معارض (۲۷۹ پلاک تملک شده از کل ۵۲۱ پلاک) متاثر از طرحهای پیشین که با هدف احداث شاخه جنوب شرقی بزرگراه یادگار امام (ره) بودهاند، در حال حاضر با نوعی بلاتکلیفی ترافیکی، ساختاری و شهرسازی مواجه شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در دو دهه اخیر شهروندان به علت فقدان اقدامات عمرانی اساسی و نبود امکان ساخت و ساز در این محور، با چالشهای متعددی از قبیل نابسامانی منظر شهری، انسداد ترافیکی، کسری سرانههای فضای سبز و … رو به رو شدهاند.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه طرح شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام (ره) از سالها پیش تهیه شده و همچنین برخی از املاک این محدوده تملک شده، گفت: شهروندان از ادامه روند حاضر گلایه دارند، با گذشت دو دهه تعیین تکلیف این پروژه ضرورت دارد که با توجه به شرایط امروز شهر تهران، بیش از این نمیتوان طرح مذکور را صرفاً به یک محور ۲ کیلومتری با عرض ۳۰ متری کاهش دهیم؛ طبق تجارب ناموفق گذر رنجبر، در دو دهه اخیر بافت شهری به وسعت ۱۰ هکتار از این مداخله ناقص متاثر شده است.
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در واقع شایسته است از مداخلات پیشین درس بگیریم تا آرام سازی ترافیکی با تاکید بر انفکاک اجتماعی پهنه رنجبر در طرح مذکور تأمین شود؛ همچنین ارزیابی طرح پیشنهادی در ابعاد حمل و نقل، حقوقی، شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر مقیاس پهنه محور، امری اجتناب ناپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: با تعیین تکلیف طرح مذکور، مالکین بخش زیادی از املاک تملک شده میتوانند املاک خود را (که به طور عمده از بافت فرسوده هستند) نوسازی و بهسازی کنند. همچنین بخشی از املاکی که شهرداری در سالهای اخیر تملک کرده و هم اکنون در طرح نهایی قرار نمیگیرد با عنوان خدمات عمومی جهت رفاه حال شهروندان و جبران کسری فضای سبز و پارکینگ این محدوده در اختیار آنها قرار گیرد.
شمساحسان تاکید کرد: با توجه به مراتب فوق الذکر، شهردار تهران گزارشی جامع و منسجم از آخرین وضعیت طرح بازنگری این محدوده و سایر اقدامات صورت گرفته با توجه به سلسله مراتب شبکه معابر شهری، کاربری پیشنهادی پهنه، وضعیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی آن را ارائه و نیز منطقِ پشتیبان در شیوه مداخله پیرامون پهنه رنجبر را تبیین کند.
انتهای پیام