به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته بود که رضامراد صحرایی در جمع خبرنگاران وقتی با انتقاد یکی از خبرنگاران مواجه شد که چرا در برخی مدارس غیردولتی منوی غذای بسیار گران قیمت برای دانش آموزان عرضه میشود، گفت: وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه رفتاری را که بوی اشرافیت بدهد تأیید نخواهد کرد.
صحرایی البته این نکته را هم اضافه کرد که عملکرد چند مدرسه غیردولتی ربطی به سیاستهای کلی نظام آموزشی کشور ندارد و وزارت آموزش و پرورش باید بر روی کیفیت آموزشی توجه داشته باشد.
با این حال در همان زمان برخی از افراد معتقد بودند که موضوع عدالت آموزشی یک پیوست کلی در برنامههای کلان آموزش و پرورش است و وجود منوی غذای لاکچری در یک مدرسه غیرانتفاعی چندان ربطی به شخص اول نظام تعلیم و تربیت ندارد.
پس از این سخنان احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت مردمی هم که متولی اصلی مدارس غیرانتفاعی است نسبت به منوی این مدرسه واکنش نشان داد.
وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی در مدارس غیردولتی، گفت: با توجه به اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش این است که نیروی انسانی شایسته برای مدارس غیردولتی تأمین شود، در سال گذشته اعلام کردیم که هر معلمی میخواهد وارد مدارس غیردولتی شود باید فرایند صلاحیت حرفهای و عمومی وی لحاظ شود تا منجر به کارت صلاحیت معلمی شود.
در کارشناسیهای سازمان موارد مختلفی از جمله شهریهها، لباس و پوشش دانش آموزی، سرویس ایاب و ذهاب، وعدههای غذا و میان وعدهها و… تحت نظارت و بررسی قرار میگیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت مردمی با اشاره به نظارت بر مدارس غیردولتی اذعان کرد: در کارشناسیهای سازمان موارد مختلفی از جمله شهریهها، لباس و پوشش دانش آموزی، سرویس ایاب و ذهاب، وعدههای غذا و میان وعدهها و… تحت نظارت و بررسی قرار میگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه البته اینها در آئین نامه اجرایی مدارس وجود دارد و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که رعایت آن الزامی است، گفت: بدون تردید در موضوع غذا، سرویس مدرسه و پوشش دانش آموزان و…، باید انجمن اولیا و مربیان مدرسه نظارت و مدیریت داشته باشند.
وی در پایان تاکید کرد: اگر در مدرسهای خارج از ساختارها هزینهای دریافت و بحث اشرافیت ترویج داده شود که مناسب با سیاستها و فرهنگ سازی وزارت آموزش و پرورش نباشد، حتماً برخورد جدی خواهیم داشت. چراکه میخواهیم دانش آموزان در محیطی سالم و یکسان پرورش پیدا کنند.
آیا ارائه خدمات رفاهی در مدارس باید یکسان باشد
اگرچه محمودزاده بر نظارت و بررسی سرویس ایاب و ذهاب، وعدههای غذا و میان وعدههای مدارس غیرانتفاعی تاکید کرده است؛ با این حال بسیاری از مدارس غیردولتی هزینههای بسیار بالایی نسبت به مدارس دولتی بابت خدمات دریافت میکنند.
عدهای معتقدند باید همه مدارس در ارائه خدمات یکسان برخورد کنند؛ در حالی که عده دیگر با دفاع از فلسفه وجود مدارس غیردولتی معتقدند برخی از خانوادهها حق دارند با هزینه بیشتر خدمات بهتری را برای فرزند خود در مدرسه فراهم کنند.
والدین یکی از دانش آموزان یک مدرسه غیرانتفاعی با طرح این سوال که آیا باید همه مدارس در ارائه خدمات یکسان باشد، به خبرنگار مهر گفتند: همه تلاش ما تحصیل راحت و درخشان فرزندمان است. ما به سختی هزینه تحصیل و سرویس مدرسه و ناهار فرزندمان را تأمین میکنیم اما میخواهیم فرزندمان در بهترین شرایط تحصیل کند.
پدر یکی دیگر از این دانش آموزان هم به مهر گفت: ما نمیگوییم غذای لاکچری باید وجود داشته باشد اما در شرایطی که در مدارس دولتی چندان توجه مناسبی به دانش آموزان نمیشود؛ من به عنوان ولی دانش آموز حق دارم که با هزینه بیشتر شرایط بهتری را برای تحصیل فرزندم مهیا کنم.
همه تلاش ما تحصیل راحت و درخشان فرزندمان است. ما به سختی هزینه تحصیل و سرویس مدرسه و ناهار فرزندمان را تأمین میکنیم اما میخواهیم فرزندمان در بهترین شرایط تحصیل کند.
به نظر میرسد نکته کلیدی در حل ابهام موجود در ارائه خدمات غیرآموزشی در مدارس غیردولتی را احمد محمودزاده به خوبی بیان کرده است. حل این موضوع تنها با نظارت و بررسی مداوم هزینه و کیفیت خدماتی همچون سرویس ایاب و ذهاب و وعدههای غذا ممکن است تا هم کیفیت ارائه خدمات کاهش پیدا نکند و هم هزینههای گزاف و غیرمعمول از خانوادهها دریافت نشود.
جلوگیری از دریافت شهریههای نجومی و اخذ هزینههای لاکچری مدارس، پیروی از سیاستهای کلی نظام آموزشی در امر عدالت آموزشی و رصد دائمی ارائه خدمات بیش از هر چیز در گرو تعهد مسئولان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و آگاهی است؛ همزمان لازم است آگاهی خانوادهها هم در این زمینه افزایش یابد تا مانع از سودجویی افرادی شود که درآمدزایی خود و مؤسسه شأن بیش از هر چیز اهمیت دارد؛ در اینجا لازم است با آن دسته از مدیران و رؤسای مؤسسات خصوصی که کسب درآمدهای کلان حتی به قیمت تشویش اذهان عمومی ارزش دارد برخورد جدی نمود.
در اینجا آن چیز که در درجه اول اهمیت قرار دارد نه الزام مدارس به برخوردها و خدمات یکسان که مبارزه با اشرافی گری و جلوگیری از رفتارها و هزینههای لاکچری است.