به گزارش خبرنگار مهر، معصومه نصیری کارشناس سواد رسانهای صبح پنجشنبه ۱۳ مهر در برنامه صبح بخیر ایران درباره سواد و فضاسازی رسانهای بازی الهلال و سپاهان گفت: درصد بالایی از مردم منتظر مشاهده رقابت الهلال و سپاهان بودند، اما به طور ناگهانی این رقابت لغو شد؛ به دنبال این مسئله افراد بسیاری تشنه اطلاعات لازم در رابطه با چرایی این اتفاق بودند. گمانهزنیهایی بسیاری درباره این بازی صورت گرفت و تشنگی دریافت اطلاعات افزایش یافت، در این حالت مباحث احترام به مخاطب، مرجعیت و اعتبار خبری اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: رسانهها موظف هستند به بهترین نحو اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهند اما متأسفانه رسانههای ما در اسرع وقت اطلاعرسانی لازم را انتقال ندادند؛ متأسفانه در این شرایط رسانههای عربی مرجع خبری بودند و از آنجایی که ما زمانی طلایی برای اطلاعرسانی داریم هر رسانهای که اول روایت خود را به هر نحوی انجام دهد آن روایت در ذهن مردم باقی میماند و تغییر دادن آن به شدت کار دشواری است.
نصیری در رابطه با نحوه تشخیص اطلاعات درست توسط مخاطبان گفت: متأسفانه کار مخاطب در لحظه انتشار اخبار بسیار سخت است؛ ما پس از لغو بازی سپاهان و الهلال با فضای پر ابهام و ساکت مواجه شدیم و از آنجایی که جنگ رسانهای وجود دارد این سکوت توانست غلبه روایتی برای رسانههای دیگر به وجود بیاورد. در فضای جنگ روایتها زمان و جذابیت ارائه از مؤلفههای اصلی هستند و به همین دلیل رسانههای ما نمیتوانند زمان زیادی را از دست بدهند. متأسفانه با وجود آنکه رسانههای ما میخواستند اطلاعات صحیح را انتشار دهند و به همین دلیل سکوت کرده بودند، نمیشود این سکوت را توجیه کرد چرا که میشد اطلاعات اولیهای در اختیار مخاطبان قرار داد.
وی افزود: مخاطبان نیز باید در این شرایط صبوری لازم را داشته باشند تا موثقترین اخبار را از رسانههای خودمان بگیرند چرا که نیت رسانههای عربستان همسو با منافع آن کشور است. مخاطبانی که اخبار رسانههای کشورهای دیگر را خواندهاند برای دریافت اطلاعات بهتر باید به نیت کار آن رسانه توجه کنند و از مؤلفههای سواد رسانهای آگاه باشند.
نصیری درباره قضاوتهای پس از انتشار اطلاعات نادرست گفت: در حوزه روایتسازی رسانهای، متأسفانه اولین روایت در ذهن مخاطب شکل میگیرد. همچنین برانگیختگی احساسی به اقناع ذهنی اولویت دارد. تمامی رفتارهای افراد در فضای مجازی با برانگیختگی احساسی شکل میگیرند و پیش میروند. مخاطبان با داشتن سواد رسانهای متوجه میشوند رسانههایی که به بهداشت روانی مخاطبان خود اهمیت نمیدهند اطلاعات دقیقی را به آنها انتقال نمیدهند.
وی درباره جایگاه فضای مجازی در انتشار اخبار افزود: افراد باید بدانند شبکههای اجتماعی، به خصوص حسابهایی که ما مسئولان و مدیران آنها را نمیشناسیم منبع معتبری نیستند. منبع معتبر یعنی حسابهایی که در قبال مخاطبان خود مسئولیت اجتماعی، اخلاقی و قضائی قبول کردهاند.