به گزارش خبرنگار مهر؛ هفته کودک آغاز شده است و به همین مناسبت برنامههای مختلفی از سوی نهادهای مرتبط با حوزه کودک در دست اجرا است.
هفته کودک بهانه خوبی هم بود تا مجتبی همتی فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (که آموزش و تربیت کودکان پیش از دبستان را به عهده دارد) در یک نشست خبری برنامههای خود و سازمانش را شرح و پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.
اتمام پروژه تطبیق، تأسیس، آغاز و پروژه تطبیق فعالیت کودکستانها و همچنین فرا رسیدن هفته ملی کودک عنوان این نشست خبری بود.
همتی فر با اشاره به هفته ملی کودک گفت: در کشورمان روز ۱۶ مهر روز ملی کودک تعریف شده است. در جهان روزهای مختلفی در هفته جهانی کودک به عنوان روز کودک شناخته میشود اما در تمام جهان، افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت به تازگی آغاز به کار کرده است؛ گفت: در برخی کشورها یک نهاد تخصصی برای توجه و سیاستگذاری در خصوص کودک وجود دارد. در ایران هم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تأسیس شده و مهدکودکها هم بستر سیاست ورزی و اعمال برنامههای این سازمان است.
همتی فر با بیان اینکه باید با نگاهی ملی به کودک نگاه کنیم؛ گفت: هفت میلیون و سیصد هزار کودک داریم که فعلاً به همه آنان دسترسی نداریم و توجه به تمامی کودکان نیازمند توجهی ملی به موضوع کودک است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: کودکانی که به شکل نظام مند در مهدهای کودک هستند حدود نهصد هزار نفر است که به نسبت کل کودکان زیر هفت سال بسیار ناچیز است. تا سال ۱۴۰۷ فرصت داریم تمام این جامعه حدود چهار میلیون نفری را پوشش دهیم.
همتی فر تاکید کرد: مجموع کودکستانهای مجوز دار و نظام مند در ایران ۳۲ هزار کودکستان است و برای پوشش سراسری کشور نیازمند توجه ویژه هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه ما آموزش در مناطق دو زبانه است؛ گفت: بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی زبان آموزشی رسمی کشور زبان فارسی است اما در عین حال بر اساس توصیههای مقام معظم رهبری باید به زبان مادری توجه شود. متأسفانه در مناطق دو زبانه با محرومیت هم مواجه هستیم. ما ۷۰ میلیارد تومان از ۱۲۷ میلیارد تومان بودجه سازمان تعلیم و تربیت کودک را به رشد کودکستان در مناطق دو زبانه اختصاص دادیم اما همچنان با کمبودهای زیادی مواجه هستیم.
در نظر داریم با برنامههای اختصاصی برای کودکان، سبد محتوای مناسب برای کودکان را طراحی کنیم؛ گفت: تلاش داریم تا در چنین روزها و ایام نمادینی که برای کودکان در نظر گرفته شده است با دست پر به سراغ کودکان برویم.
همتی فر با اشاره به اینکه وضع معیشتی مربیان مناسب نیست؛ گفت: سازمان تلاش دارد تا مشکل معیشتی مربیان حل شود و به تربیت کودکان پیش از دبستانی به عنوان یک حرفه نگاه شود. البته ما به شهریه این مراکز هم توجه داریم اما ملزم به ارتقای وضع کیفی آموزشی و معیشتی مربیان هستیم.
تا قبل از کرونا، سازمان بهزیستی مسئولیت ۱۳ هزار مهدکودک را به عهده داشت؛ گفت: از تکالیف ما ابلاغ ضوابط جدید و ساماندهی مراکز و کودکستانها است و مسئولین مراکز هم موظف هستند با تطبیق خود با قوانین جدید امتیاز خود را تمدید کنند. ما در نهایت باید به یک نظام یکپارچه در اداره کودکستانها دست یابیم.
بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس داریم گفت: ایده کودکستانهای ویژه اتباع را هم از سال قبل داشتیم و امسال این حرکت به صورت آزمایشی اجرا شده است و اگر این موضوع با حمایت سازمانهای بین المللی و سازمان تعلیم و تربیت مواجه شود؛ این اقدام بین المللی را که از جمله اهداف ماست هر چه سریعتر اجرایی کنیم.
وی در خصوص صدور مجوز تأسیس کودکستان گفت: از شهریور تمامی اقدامات لازم را در سامانه صدور مجوز به انتها رسید. اول متقاضی برای اخذ مجوز باید اقدام کند. وقتی مدارک خود را بارگذاری کند در فرایند بررسی قرار خواهد گرفت و پس از احراز شرایط، مجوز تأسیس را خواهد گرفت. برای مجوز فعالیت هم لازم است مدارک فعالان حاضر در کودکستانها ثبت کنند.
مراکز تربیتی کودکستانها قرار نیست مثل مدرسه شوند گفت: طراحی کتاب و درس و برنامه آموزشی برای کودکستان اصولاً مغایر با اهداف تربیتی است. ما اهداف ویژه ای برای کودکستانها داریم که البته با تحقق این اهداف فاصله داریم.
به دنبال محتوای مناسب برای کودکستانها هستیم که در همین راستا یارستان کودکستان را طراحی و برای دومین بار اجرایی کردیم. کتابهای راهنمای مربی و والد در همین زمینه طراحی و اجرا شده است. آثار سو در تربیت کودک ناگهانی ایجاد نشده که به سرعت هم از دست برود اما امیدواریم در این مسیر به خوبی مسیر را طی کنیم.
همتی فر با تاکید بر اینکه همه افرادی که میخواهند در کودکستانها فعالیت کنند؛ باید مجوز و صلاحیت فعالیت حرفهای را کسب کنند گفت: در رشتههای دانشگاهی شاید چندان از گستره مناسبی برای تربیت کودک برخوردار نیستیم.
وی بیان داشت: گواهی صلاحیت حرفهای را باید هر کس اعم از نیروی حوزوی و دانشگاهی کسب کند زیرا محتوای تحصیلی در این مراکز آموزشی کاملاً منطبق با نیازهای کودکستانها نیست و گاهی لازم است افراد برای فعالیت در کودکستانها، دورههای آموزشی مجزایی را طی کنند. البته بنای سازمان تعلیم و تربیت کودک هم این نیست که آموزش کودکان زیر چهار سال را جز در خانهها و نزد خانواده کودک دنبال کند.