به گزارش خبرگزاری مهر، خیراله خادمی در مراسم افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان اظهار داشت: آزادراه شیراز اصفهان، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور است که با کاهش ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر نسبت به محور موجود، زمان سفر میان دو مرکز فرهنگی-تاریخی کشور را ۲ ساعت کاهش میدهد.
خادمی افزود: با توجه به موقعیت ویژه ایران در شاهراه ارتباطی شرق و غرب، یکی از برنامههای احیای این جایگاه توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور است و مهمترین ویژگیهای راههای موجود در آنها سرعت، سهولت دسترسی، ایمنی و کوتاهتر شدن مسیرها است.
وی ادامه داد: آزادراه شیراز – اصفهان بخشی از کریدور آزادراهی شمال جنوب کشور است که بهرهبرداری از آن موجب تحول حمل و نقل از بنادر جنوب به سمت استانهای مرکزی و شمالی کشور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابرپروژه شیراز اصفهان را طولانیترین مسیر آزادراهی کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در ساخت این آزادراه دو اقدام بزرگ مهندسی صورت گرفته است که شامل اجرای روسازی بتنی در ۵۰ کیلومتر از پروژه و احداث پل سردار شهید سلیمانی در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی است که به عنوان مرتفعترین پل آزادراهی کشور در پنجمین کنفرانس بین المللی پل، عنوان سازه برتر را به خود اختصاص داده است.
خادمی در خصوص مزایای روسازی بتنی توضیح داد و گفت: اجرای روسازی بتنی موجب افزایش ۲ برابری عمر رویهها نسبت به روسازی آسفالتی میشود و با کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری در دوره بهره برداری علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، عمر راه را به عنوان بخشی از سرمایههای ملی افزایش میدهد.
وی ادامه داد: روسازی بتنی با کاهش آلایندههای زیست محیطی موجب حفظ محیط زیست میشود که با در نظر گرفتن متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر، این نوع روسازی برای مسیرهای آزادراهی مطلوبتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی در مناطق عبوری را یکی دیگر از مزایای این آزادراه برشمرد و افزود: علاوه بر کاهش ۲ ساعت از زمان سفر بین دو مرکز مهم فرهنگی- هنری کشور، مسیر این آزادراه بسیار زیبا است و از چشم نواز ترین مناطق طبیعی در استان فارس، دشتهای سرسبز و ییلاقات دیدنی عبور میکند و این ویژگیها میتواند راه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از آزادراه شیراز-اصفهان را منجر به افزایش ۹ درصدی طول آزادراههای کشور دانست و اعلام کرد: این آزادراه یک مسیر میانبر برای اتصال استانهای فارس و اصفهان است که یکی از ماندگارترین افتخارات دولت مردمی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل کشور به ثبت رسیده است.
خادمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۷ از ایزدخواست تا اصفهان توضیح داد و گفت: این قطعه ۱۲ و نیم کیلومتر و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: به منظور اتمام هرچه سریعتر این بخش و بهره مندی از مزایای کل آزادراه بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی به همراه ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.