به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۸۷ این لایحه را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، در اجرای بند ۲۰ سیاستهای کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام میشود:
سازوکار برخورداری نوآموزان و دانشآموزان از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت
در ادامه نمایندگان بند الف ماده ۸۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند که در آن آمده است: به منظور برخورداری نوآموزان (کودکان زیر هفت سال) و دانش آموزان از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی، وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری دستگاههای ذی ربط تا پایان سال اول برنامه، نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
الف- استانداردها و ضوابط اداره کیفی کودکستانها (با حفظ غیر در ماهیت و ساختار)، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی در زمینههای آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و اداری را طراحی و ضمن ابلاغ به مدیران واحدهای مرتبط، تعهدات لازم برای اجرای صحیح قواعد اعلام شده را از آنها اخذ کند.
سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش تهیه میشود
همچنین نمایندگان مجلس شورای بند الف ماده ۸۸ را تصویب کردند که طبق این مصوبه، به منظور ارتقای کیفیت نیروی انسانی آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور، اقدامات ذیل انجام میگیرد:
الف- وزارت آموزش و پرورش مکلف است سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت را ظرف شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران، ترتیبات قانونی لازم را اعمال نماید.
سازوکار تعیین میزان اعتبار و سرانه دانشآموزی مشخص شد
همچنین بر اساس بند ب ماده ۸۹ لایحه، اعتبار و سرانه دانش آموزی متناسب با نیازها، سطح محرومیت و کیفیت آموزشی و تربیتی تعیین و به هر مدرسه ابلاغ نماید.
مطابق با بند پ ماده ۸۹ لایحه، ارزیابی عملکرد مدارس بر مبنای شاخصهای سنجش پذیر در بخشهای آموزشی و تربیتی و بر اساس میزان اجرای تعهدات موضوع این ماده مبتنی بر اهداف محقق شده انجام شود.
بر اساس بند ت ماده ۸۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، نسبت به ایجاد «بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی و مهارتی» برای دانش آموزان در قالب «پرونده الکترونیکی آموزشی- رشدی- تربیتی» با همکاری دستگاههای مرتبط از جمله سازمان ثبت احوال کشور، وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام نماید.
همچنین بر اساس بند ث ماده ۸۹، به منظور برخورداری نوآموزان (کودکان زیر هفت سال) و دانش آموزان از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی، وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری دستگاههای ذی ربط تا پایان سال اول برنامه، نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
رشتههای آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی و کاردانش در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده پژوهش و توسعه زیرساختهای کمی و کیفی هنرستانها را بر اساس بستههای حمایتی مصوب دولت با مشارکت سازمانها، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرکهای صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیههای حرفهای اصناف و بنگاههای اقتصادی برای راهاندازی هنرستانهای جوار کارخانه، شهرکهای صنعتی و پارکهای علم و فناوری و هنرستانهای وابسته به دستگاهها بازطراحی و توسعه دهد.
آئیننامه اجرایی این بند با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.