به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک در جلسه یازدهم درسگفتارهای زیباییشناسی زبان فارسی خراسان را عرصه سخنوری در تاریخ ادبیات فارسی عنوان کرد و گفت: سبک خراسانی رئال است چون شاعران آن برای ایماژسازی از واقعیت الهام گرفتهاند اما سبک عراقی زمانی شروع شد که شاعران به احوال درونیشان پرداختند و تصوف و همچنین پرداخت […]
به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک در جلسه یازدهم درسگفتارهای زیباییشناسی زبان فارسی خراسان را عرصه سخنوری در تاریخ ادبیات فارسی عنوان کرد و گفت: سبک خراسانی رئال است چون شاعران آن برای ایماژسازی از واقعیت الهام گرفتهاند اما سبک عراقی زمانی شروع شد که شاعران به احوال درونیشان پرداختند و تصوف و همچنین پرداخت به مبانی اعتقادی در شعر رواج یافت که این جریان تا قرن یازدهم فروکش نکرد.
افزود: شعر سپید گفتن، که من آن را شعر گسسته مینامم، بسیار سختتر از قصیده و غزل گفتن است چون میتوان یک شب نشست و شعری در قالبهای کلاسیک گفت اما شعر باید از عالم غیب بیاید و جادویی است که با شعبدهبازی فرق میکند. شعر معاصر بیشتر شعبدهبازی است اما شعر مرسل بسیار دشوار است و صورت و معنا باید با هم تجلی کنند. یعنی صورت هست اما چه میخواهید بگویید که معنا ایجاد کند؟!
میرشکاک در پایان گفت: زبان شعر امروز ضربان ندارد چون تحت تأثیر زبان رسانه است.
درسگفتارهای زیبایی شناسی زبان فارسی، سهشنبههای هرهفته ساعت ۱۷ توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی برگزار میشود.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ستهبان نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.