به گزارش خبرنگار مهر، نسخه خطی رساله «کشف الغطاء عما فی الزوراء» از عبدالله قطب بن محیی، عارف و عالم بزرگ قرن نهم و دهم هجری و صاحب «مکاتیب»، توسط محمدجواد ناسک جهرمی و حسین پورشریف تصحیح و منتشر شد. عبدالله قطب بن محیی از عارفان بزرگی است که در پایان قرن نهم هجری و […]
به گزارش خبرنگار مهر، نسخه خطی رساله «کشف الغطاءعمافیالزوراء» از عبدالله قطب بن محیی، عارف و عالم بزرگ قرن نهم و دهم هجری و صاحب «مکاتیب»، توسط محمدجواد ناسک جهرمی و حسین پورشریف تصحیح و منتشر شد.
عبدالله قطب بن محیی از عارفان بزرگی است که در پایان قرن نهم هجری و همزمان با ظهور صفویه، با نامه نوشتن به دوستان و پیروانش و نیز بنای شهرکی به نام «قطبآباد» در چند فرسخی جهرم، مکتب عرفانی خود را نظم بخشید.
رساله «کشف الغطاءعمافیالزوراء» به زبان عربی و در شرح رساله «الزوراء» از نفیسترین آثار فلسفی و عرفانی علامه جلال الدین محمد دوانی (متوفای قرن دهم هجری) نگاشته شده است. این رساله درباره «وجود، وجود ذهنی و وجود خارجی و دیگر مباحث فلسفی و عرفانی» بحث میکند.
محققان این اثر، در بخش اول مقدمه، به موضوعاتی چون: «محیی الدین کوشکناری و فرزندش قطب بن محیی»، «همدوره بودن با علّامه جلال الدین دوانی» و «نامههای قطب بن محیی به صدرالدین دشتکی» پرداختهاند. در ادامه، نگاهی اجمالی به رسالۀ «الزوراء» داشتهاند و سپس نسخههای خطی کتاب را معرفی کردهاند.
مصححان در پایان مقدمه، روش تصحیح کتاب را بیان کردهاند. آنها پس از بررسی نسخههای موجود، نسخه کتابخانه سید عزالدین حسینی زنجان را با عنوان اختصاری «زنجان»، نسخه اساس تصحیح قرار دادهاند و نسخه کتابخانه ملک تهران را با نام اختصاری «ملک» به عنوان نسخه بدل استفاده کردهاند.
کتاب در قطع وزیری و ۱۴۴ صفحه توسط انتشارات خویی منتشر شده است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ستهبان نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.