- استان: فارس
- حوزه انتخابیه: شیراز و زرقان
- شعار انتخاباتی: صداقت در گفتار و عمل، تعهد و مسئولیت پذیری، شفافیت و پاسخگویی
پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.
امین غلامی یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر رزومه کوتاهی از ایشان و پاسخهایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را میخوانید:
متولد سال ۱۳۶۴ متأهل سه فرزند ساکن شهر شیراز
* مهمترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟
محوریت آسیبهای کارکردی مجلس از نبود نگاهی منسجم و روشمند که قوام فرایندی آئیننامه را تضمین کند، ناشی میشود. نگاهی که هدفجویی آئیننامه را با ابزارهایی مانند شفافیت، سنجشپذیری و استفاده از همه ظرفیتهای نخبگانی تقویت نموده و با محوریت فرایندها، تناسب و مراودات اجزا و عناصر آئیننامه را بهصورت منسجم، قابل رهگیری و پویا برای دستیابی به وحدت رویهای کارامد و اثربخش محقق سازد.
*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟
دقت در استفاده از ابزارهای نظارتی؛ پرسش، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص از جمله ابزارهایی هستند که نقش نظارتی نمایندگان را عینیت میبخشند و این امکان را میدهند که نمایندگان غفلت یا انحراف احتمالی مجریان را از قانون مورد توجه و بررسی قرار دهند. این موارد ابزارهای قدرت مجلس هستند و بهرهگیری شایسته از آنها هم به قوه مجریه در انجام وظایفش کمک مینماید و هم به بالا بردن شأن و جایگاه مجلس میانجامد در عین حال استفاده ابزاری از سوال و استیضاح برای دیگر اهداف یا مثلاً تغییر فلان مدیرکل در استان یا فلان رئیس اداره در شهرستان هم باورپذیری جامعه سیاسی را به ابزارهای نظارتی مجلس تضعیف مینماید و هم از شأن و اعتبار مجلس در چشمان دولت و مردم میکاهد؛ افزون بر این زمینهای فراهم مینماید که سوال و استیضاح وجه المصالحه برای درخواستهای ناچیز شده و در موارد بسیاری، منجر به پس گرفتن سوال یا عقب نشینی از امضا برای استیضاح شود. بیگمان، اصل بر تعامل با مجریان و پیگیری امور در این چهارچوب است؛ در عین حال بهرهگیری قاطع از ابزارهای نظارتی در موارد لازم نیز به سود کل نظام سیاسی کشور است. در زمینه تحقیق و تفحص، نبود ساز و کار لازم موجب شده است که همه موارد به سرانجام مشخصی نرسد؛ گویا، دیوان محاسبات ابزار مناسبی برای اجرایی کردن این مهم است.
*نمایندگان چرا نباید اسیر تجملگرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟
نمایندگان در مجلس باید پرهیز از اشرافیت و تجمل گرایی را سرلوحه کار خود قرار دهند و مواظب منش و رفتارهای خودشان باشند. متأسفانه تعداد افراد در خط فقر به صورت فزاینده ای افزایش یافته است و باید تلاش کرد که وضعیت معیشت مردم اصلاح شود؛ بنابراین پرهیز از اشرافیت یکی از اولویتهای مجلس دوازدهم باید باشد.
*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاهها چه تأثیری میتواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلیگاه این همراهی و همکاری چیست؟
هریک از قوای سهگانه در صورتی به موفقیت کامل در ایفای وظایف خویش دست خواهند یافت که از همکاری و همیاری سایر قوا بهرهمند باشد. برخی از مسائل هر قوه، به خود آن قوه و تعامل ارکان آن قوه با یکدیگر ارتباط دارد ولی برخی از آنها، نیازمند همکاری با سایر قواست. این نکته، هم در مورد قوه قضائیه مصداق دارد و هم در خصوص هر یک از قوای مقننه و مجریه نمونههایی از آن را میتوان یافت. به عنوان نمونه، برای تحول در قوه قضائیه، گاه نیاز به اصلاح قوانین موجود و یا تصویب قوانین جدید است و این امر مستلزم ارائه لایحه ذیربط توسط قوه قضائیه به دولت و از طریق دولت به مجلس است. پیمودن این مسیر، با در نظر گرفتن مصالح کشور، به یقین نیازمند تعاملی قوی میان قواست. تهیه امکانات لازم از حیث نیروی انسانی و امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای قوه قضائیه از دیگر مسائلی است که فراهمکردن آن مستلزم همکاری سایر قواست. تاکنون و در ادوار قبلی قوه قضائیه، قدمهای مثبت فراوانی در این مسیر برداشته شده که استمرار آن نیز قوت بیشتر را میطلبد. سایر قوا نیز برای بهبود عملکرد خویش، نیازمند همکاری قوه قضائیه هستند. قوه قضائیه از سویی با شناخت روزنههای فساد و خلأها و نواقص قانونی، میتواند آسیبشناسی مفیدی را به دولت و مجلس منعکس نماید و در پی آن، پیشنهاداتی را جهت رفع مشکلات ارائه دهد و از سوی دیگر، این قوه بر اساس صلاحیتهایی که مستند به قانون اساسی در خصوص احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین و کشف جرایم و مجازات مجرمان دارد، میتواند در اصلاح ارکان سایر قوا نیز سهیم باشد. این تعاملات، به هیچ وجه نباید با مداخله در کار سایر قوا خلط شود. هر قوه در حدود صلاحیتهایی که در قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی مقرر شده، باید انجام وظیفه کند و کسی نمیتواند صلاحیتهای آن را محدود نماید. شناخت صلاحیتهای هر قوه توسط خود آن قوه و البته سایر قوا و احترام به این صلاحیتها و رعایت آنها، نکتهی مهمی است که فاقد جایگزین بوده و رعایت آن از ضروریات تعامل است.
*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟
عدم مسؤولیت پذیری باعث آسیب رساندن به اعتماد عمومی میشود و اگر اعتماد عمومی آسیب ببیند، مشارکت مردم نیز کاهش پیدا میکند.
*مردمی بودن یکی از خصیصههای مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه میتواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوامزدگی و طرح شعارهای غیر واقعبینانه اسیر شود؟
نمایندگان مجلس باید نخبگانی باشند که به لحاظ آگاهی و اشراف به مسائل بین المللی در حد قابل قبولی باشند اگر سرآمد نیستند حداقل در حد متوسط به عنوان نخبه مورد پذیرش جامعه قرار بگیرند. اولین مهارت نمایندگان مجلس برنامه ریزی است زیرا در جامعه ما وظیفه مجلس برنامه ریزی تعریف شده است. اولین شرط برنامه ریزی در مجلس برخورداری از تخصصهای لازم در کشور است. این موضوع باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد و شرایطی در مجلس حاکم نشود که تعداد زیادی پزشک عمومی وجود داشته باشد و تخصصهای دیگر در مجلس پیدا نشود که بتواند در امور جاری نظر بدهد. نماینده مجلس علاوه بر برخورداری از آگاهی، دانش و برنامه ریز بودن، باید خود را از جنس مردم بداند و درد مردم را درک نماید برای این کار باید ارتباط مداوم خود را با مردم حفظ نماید نه اینکه صرفاً زمان رأی گرفتن به میان مردم برود و با مسائل و مشکلات آشنا شود. دفاع از حقوق مردم از ویژگیهای بارز یک نماینده مجلس است یک نماینده علاوه بر دارا بودن شجاعت باید مهارت این کار را داشته باشد توانایی خوب صحبت کردن و تحت تأثیر قرار دادن جمع از جمله نکاتی است که مردم باید به آن توجه کنند و اگر فردی فاقد این ویژگیها میباشد به چنین کسی رأی ندهند زیرا نمیتواند از حقوق حقه آنها دفاع کند. برای دفاع از حق مردم، بهتر است یک فرد جناحی نباشد این سخن به این معنا نیست که به فرد حزبی نباید رأی داد بلکه اگر فردی به یک حزب هم وابستگی تشکیلاتی دارد باید منافع ملی و منافع مردم برای وی در اولویت قرار بگیرد و اینگونه نشود که نمایندهای به خاطر مصلحت حزبی خود از حقوق حقه مردم چشم پوشی کند
* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟
اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی میگوید: «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید». در اینجا بحث تعارض منافع پیش میآید و اینکه نماینده مجلس کدام را ترجیح میدهد و باید بر روی کدام بیشتر تکیه کند. واقع قضیه این است که توجه به کلان مسائل در کشور جنبه راهبرد دارد و توجه به حوزه انتخابیه بیشتر جنبه راهکار دارد. البته اگر برنامه در کشور به صورت جامع تصویب شده باشد و هر از گاهی بر اساس فشار عدهای نماینده یا مسئولان پر قدرت تغییر نکند، هر نماینده نسبت به برنامه مصوب باید از مجریان بخواهد تا در بهترین شرایط و با کمترین هزینه اجرا شود وبر آن نظارت کند. مشکلی که وجود دارد این است که نماینده اغلب به این دلیل به مجلس میرود تا برای بار و بارهای بعد انتخاب شود و از این منظر اگر نتواند با بعضی گروههای پر قدرت ائتلاف کند تا در سیاهه نامزدهای کلانشهرها برای انتخابات بعدی قرار گیرد بر خود لازم میداند که هوای حوزه انتخابیه خود را داشته باشد و رضایت نسبی موکلین خود را تأمین کند و این جایی است که تعارض منافع پیش میآید بین نفع کل کشور یا منفعت نماینده خاص برای انتخاب مجدد. نامزدهایی که پیشاپیش قول میدهند بدون اینکه کار کارشناسی کرده باشند یا خیانت میکنند یا سطح معلومات و دانش آنها آنقدر کم است که از برنامه جامع سر در نمیآورند و یا کشور برنامه درست و قابل دفاعی ندارد تا از آن دفاع کنند. آن وقت باید پرسید برای چه کاری به مجلس میروند.اگر نماینده به نمایندگی به عنوان شغل و یا به قول حضرت علی طعمه ننگرد او هرگز مصالح راهبردی کل کشور را به رضایت مردم منطقه نمیفروشد و لو اینکه بار بعدی رأی نیاورد. آنهایی که چنین نکنند به زودی تحت تأثیر نیروهای فشار منطقهای یا ملی و حتی خارجی قرار میگیرند و با بده بستانهایی که انجام میشود بر انجام کاری نادرست در مجلس متعهد میشوند و این آغاز فتنه میشود.
- سوالات استانی:
* فارس از جمله استانهای دارای تنش آبی است. کمبود آب شرب در شیراز، خالی شدن روستاها به دلیل خشکسالی و… از جمله پیامدهای این تنش هستند. برای حل این
معضل چه برنامهای دارید؟
* کوه خواری و جاده سازی در منابع طبیعی از جمله معضلات استان فارس است. کوه «سرک» در منطقه کازرون از جمله این کوه خواریها و تغییر کاربریها است ب رای حفظ منابع طبیعی استان فارس چه رویکرد و سیاستی را دنبال خواهید کرد؟
* فارس از جمله کانونهای گردشگری ایران محسوب میشود. برای حفظ ابنیه تاریخی فارس و توسعه گردشگری در این استان چه برنامهای دارید؟