رئیس سازمان حملونقل و ترافیک و رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز از اقدامات گسترده در حوزه هوشمندسازی ترافیک، کاهش گرههای شهری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری برای کنترل تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: ۶۴ درصد از ترافیک شیراز ناشی از پارک دوبل است، اگر تخلف اعمال قانون نشود، هیچ کمپین یا فرهنگی تاثیرگذار نخواهد […]
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک و رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز از اقدامات گسترده در حوزه هوشمندسازی ترافیک، کاهش گرههای شهری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری برای کنترل تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: ۶۴ درصد از ترافیک شیراز ناشی از پارک دوبل است، اگر تخلف اعمال قانون نشود، هیچ کمپین یا فرهنگی تاثیرگذار نخواهد بود.
به گزارش پیام خبر، هادی شهدوست شیرازی با اشاره به برگزاری جلسات پیدرپی کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز با حضور شهردار، گفت: این جلسات بهطور مداوم با هدف تصمیمگیری و پیگیری جدی مسائل ترافیکی شهر برگزار میشود و نشان از اهتمام جدی مدیریت شهری در این زمینه دارد.
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک و رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز از اقدامات گسترده در حوزه هوشمندسازی ترافیک، کاهش گرههای شهری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری برای کنترل تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: در برخی بخشها، شیراز در رتبه نخست کشوری قرار دارد.
وی با بیان اینکه ترافیک موجود زندهای است که نیاز به رصد دائمی دارد، افزود: سه موضوع مهم در دستور کار جدی ما قرار گرفته است؛ شامل پارکینگهای توقیفی، توسعه سامانههای هوشمند و رفع گرههای ترافیکی.
افزایش اعمال قانون با کمک هوش مصنوعی
شهدوست شیرازی با اشاره به اختلاف فاحش در گذشته میان دادههای ثبتشده توسط دوربینها و اعمال قانون توسط پلیس راهور اظهار کرد: قبلاً تنها پنج درصد از تخلفات ثبتشده توسط دوربینها به مرحله اعمال قانون میرسید، اما امروز این رقم به بیش از ۶۷ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: مذاکراتی با ۲ شرکت خصوصی انجام شده تا از هوش مصنوعی و رباتها برای بررسی و اعمال قانون استفاده شود. شیراز بهعنوان نخستین کلانشهر کشور قصد دارد ربات اعمال قانون را در اختیار پلیس قرار دهد.
شیراز، پیشتاز در هوشمندسازی زیرساختها
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه شیراز در برخی شاخصهای هوشمندسازی در رتبه اول کشور قرار دارد، گفت: برای نخستینبار در کشور، دوربینهای نظارتی در شیراز با تجهیز به هوش مصنوعی به ابزار ثبت تخلف تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: این دوربینها میتوانند بهصورت خودکار تخلفات مانند پارک دوبل را شناسایی کرده و پس از تایید پلاک، اعمال قانون کنند.
استفاده از موتورسیکلتهای هوشمند برای ثبت تخلف
شهدوست شیرازی از خرید موتورسیکلتهای مجهز به دوربین برای پلیس خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت تردد خودروهای پلیس در معابر مرکزی شهر، استفاده از موتورسیکلتهایی با قابلیت ثبت تخلف در دستور کار قرار گرفته است. این موتورها میتوانند در حین حرکت، تخلفات را ثبت و گزارش دهند.
گرههای ترافیکی، با بالن یا جراحی؟
وی در ادامه افزود: از میان ۱۴۰ نقطه دارای ترافیک در شیراز، حدود ۲۰ نقطه بهعنوان اولویت درجه یک شناسایی شدهاند. این گرهها مانند عروق بسته قلب هستند که برخی با «بالن» باز میشوند و برخی نیاز به «جراحی» دارند.
شهدوست شیرازی گفت: اصلاح تقاطعهای دانشآموز، خبرنگار، و پل شاهد در اولویت قرار گرفته و طرحهای لازم برای این نقاط تهیه و در حال اجراست.
فرهنگسازی و قانون؛ ۲ بال مدیریت ترافیک
وی با تاکید بر نقش فرهنگ ترافیکی و لزوم بازگشت نظم به شهر گفت: مردم باید بدانند که قانون برای همه یکسان است. ما در تهران با فرهنگ غالب جذب میشویم، ولی در شیراز متاسفانه با خردهفرهنگها همسو میشویم؛ مثل پارک مورب یا دوبل که ریشه در بیتوجهی به نظم شهری دارد.
شهدوست شیرازی خاطرنشان کرد: ۶۴ درصد از ترافیک شیراز ناشی از پارک دوبل است، اگر تخلف اعمال قانون نشود، هیچ کمپین یا فرهنگی تاثیرگذار نخواهد بود.