شهردار کلانشهر شیراز بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی بهعنوان تنها راهکار کاهش ترافیک در کلانشهرها تاکید کرد. به گزارش پیامخبر، شهردار کلانشهر شیراز در نشست هماندیشی پیشکسوتان و فعالان حوزه حملونقل شهری، با قدردانی از تلاشها و همراهی فعالان این عرصه، بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی بهعنوان تنها راهکار کاهش ترافیک در کلانشهرها […]
شهردار کلانشهر شیراز بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی بهعنوان تنها راهکار کاهش ترافیک در کلانشهرها تاکید کرد.
به گزارش پیامخبر، شهردار کلانشهر شیراز در نشست هماندیشی پیشکسوتان و فعالان حوزه حملونقل شهری، با قدردانی از تلاشها و همراهی فعالان این عرصه، بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی بهعنوان تنها راهکار کاهش ترافیک در کلانشهرها تاکید کرد.
حملونقل؛ محور توسعه شهری
محمدحسن اسدی با بیان اینکه یکی از شاخصهای اصلی کشورهای توسعهیافته، برخورداری از سیستمهای پیشرفته حملونقل است، گفت: «در بسیاری از کشورهای صنعتی، قطارهای با سرعت ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر بهطور عادی در حال فعالیت هستند، در حالی که شرایط اقتصادی و تحریمها موجب شده ما با فاصله جدی در این حوزه مواجه باشیم.»
او با اشاره به وضعیت حملونقل عمومی در شیراز اظهار کرد: «خط یک مترو با طول ۲۵ کیلومتر روزانه ۱۲۰ هزار مسافر جابهجا میکند، اما در خط دو به دلیل کمبود واگن، فاصله حرکت قطارها طولانی و استفاده از آن محدود شده است. تامین واگن از بازار آزاد امکانپذیر نیست و وابستگی به واگنسازان داخلی که قطعات را از خارج وارد میکنند، مشکلات متعددی ایجاد کرده است.»
ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده
شهردار شیراز افزود: «عمر اتوبوسها در شهرها نباید بیش از ۱۰ سال باشد، اما متاسفانه در بسیاری مناطق این قاعده رعایت نمیشود و تردد ناوگان فرسوده، آلودگی و مشکلات جدی زیستمحیطی را بههمراه دارد. تنها راهکار برونرفت از وضعیت فعلی، توسعه ناوگان حملونقل عمومی است.»
اجرای پروژههای عمرانی گسترده
اسدی در ادامه به پروژههای عمرانی انجامشده در دوره ششم شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت: «در این دوره، سه بزرگراه شامل کوهسار مهدی (آیتالله حائری و شهید سلیمانی)، شهید استوار در جنوب شرق و آیتالله رئیسی در شمال غرب شیراز به بهرهبرداری رسید. همچنین بزرگترین تقاطع سهسطحی کشور در کمربندی جنوب افتتاح شد و پروژههای متعددی ازجمله پل میانرود، تقاطع غیرهمسطح شهیدان جعفر و حسن سرانجام (قائم–رحمت–احمدی جنوبی) و دیگر طرحهای زیرساختی به ثمر رسید.»
تمرکز ۷۰ درصد بودجه عمرانی بر حملونقل
وی با اشاره به بودجه ۴۲ هزار میلیارد تومانی سال جاری شهرداری اظهار داشت: «بیش از ۸۰ درصد این بودجه عمرانی است که ۷۰ درصد آن در حوزه حملونقل هزینه میشود؛ از احداث تقاطعها، خیابانها، زیرگذرها و بزرگراهها تا توسعه خطوط مترو. در حال حاضر، همزمان ۳۸ کیلومتر از خطوط مترو شامل خط دو، سه، چهار و توسعه خط یک در حال اجراست.»
نوسازی تاکسی و اتوبوس
اسدی اضافه کرد: «در دو سال گذشته، حدود ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی و اتوبوس به ناوگان اضافه شده است. بخشی از اتوبوسها خریداری و تحویل گرفته شده و بخشی نیز هنوز از سوی دولت تحویل نشده است. همچنین مینیبوسها و ونهای جدید به چرخه خدمات شهری پیوستهاند.
دعوت به همکاری فعالان حملونقل
شهردار شیراز خطاب به پیشکسوتان و فعالان حملونقل گفت: «شما بزرگان و صاحبان تجربه این عرصه میتوانید با ارتباطات داخلی و خارجی در تامین تجهیزات، قطعات و توسعه ناوگان حملونقل شهری یاریرسان باشید. ایجاد رابطه نزدیکتر و همکاری تنگاتنگ با شهرداری، میتواند شکاف موجود را کاهش دهد.
او در پایان تاکید کرد: «شهرداری شیراز هماکنون بیش از دو هزار و ۳۰۰ پروژه فعال کوچک، متوسط و بزرگ دارد و این مسیر توسعه با همراهی شهروندان، پیشکسوتان و دلسوزان ادامه خواهد یافت.