مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: فناوریهای نوین، فرصت و تهدیدی همزمان برای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو هستند. به گزارش پیام خبر از اراک، محمد غلامی با اشاره به ظرفیتها و چالشهای فضای مجازی در حوزه دین گفت: فناوریهای نوین اگر درست مدیریت شوند، میتوانند به ابزاری جذاب برای آموزش نماز […]
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: فناوریهای نوین، فرصت و تهدیدی همزمان برای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو هستند.
به گزارش پیام خبر از اراک، محمد غلامی با اشاره به ظرفیتها و چالشهای فضای مجازی در حوزه دین گفت: فناوریهای نوین اگر درست مدیریت شوند، میتوانند به ابزاری جذاب برای آموزش نماز و تقویت باورهای دینی نوجوانان تبدیل شوند، در غیر این صورت، زمینهساز غفلت از معنویت خواهند شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با اشاره به اینکه فناوریهای نوین و فضای مجازی در کنار فرصتهای کمنظیر برای انتقال مفاهیم دینی، تهدیدهایی جدی نیز برای نسل جوان دارند، گفت: فناوریهای نوین، فرصت و تهدیدی همزمان برای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو هستند.
وی با تاکید بر اینکه ابزارهای دیجیتال میتوانند مسیر آموزش نماز را برای نوجوانان جذاب کنند، گفت: دسترسی گسترده به منابع معتبر دینی، امکان آموزشهای چندرسانهای، ایجاد ارتباط میان علما و نسل نو و بهرهگیری از جذابیتهای بصری، بخشی از فرصتهای فضای مجازی برای ترویج نماز است، این ظرفیتها اگر بومیسازی شوند، میتوانند اشتیاق جوانان به یادگیری و اقامه نماز را افزایش دهند.
این مقام مسئول در عین حال تهدیدهای فضای مجازی را یادآور شد و افزود: غلبه سرگرمیهای سطحی، رواج محتوای ناسالم، کاهش تمرکز جوانان بر معنویت و جایگزینی هویت مجازی به جای هویت دینی، از مهمترین آسیبهاست، اگر مدیریت فرهنگی صورت نگیرد، فضای مجازی بهجای تقویت ایمان، عاملی برای سستی در عبادات خواهد شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی، یکی از راهکارهای مؤثر را بهرهگیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال دانست و اظهار کرد: اپلیکیشنهای آموزشی، واقعیت افزوده و مجازی برای تمرین نماز، بازیوارسازی مفاهیم دینی و یادآورهای هوشمند، از جمله ظرفیتهایی است که باید در خدمت آموزش نماز قرار گیرد، این ابزارها اگر با زبان و فرهنگ نسل نو طراحی شوند، نقش مهمی در نهادینهسازی نماز خواهند داشت.
غلامی به تجربههای موفق استان نیز اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر چندین دوره آموزشی با موضوع شیوههای دعوت فرزندان به نماز و آسیبشناسی آن برگزار شده است، همچنین نرمافزارها و محتوای چندرسانهای مرتبط با نماز تولید و از طریق لوح فشرده و فضای مجازی منتشر شده است.
وی در ادامه درباره راهکارهای کاهش اثرات منفی فضای مجازی توضیح داد: باید در سه سطح خانواده، مدرسه و جامعه عمل کرد، خانوادهها با آموزش سواد رسانهای، الگوسازی عملی در نماز و مدیریت زمان استفاده از ابزار دیجیتال میتوانند نقش محوری داشته باشند، مدارس نیز باید برنامههای درسی ترکیبی طراحی کنند و محتوای دینی جذاب را جایگزین محتوای غیرسالم کنند، در سطح اجتماعی هم پویشها و چالشهای مجازی با محوریت نماز، تولید انیمیشن و مشوقهای فرهنگی میتواند اثرگذار باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با تاکید بر اهمیت رسانههای اجتماعی برای نسل نو گفت: محتواهای کوتاه و الهامبخش، روایت تجربههای موفق نمازخوانی نوجوانان، پویشهایی مانند “نماز اول وقت” و استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها، میتواند موجب جذابیت و اثرگذاری بیشتر فرهنگسازی نماز شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری باید تکمیلکننده یکدیگر باشد، آموزش سواد رسانهای به خانوادهها، استفاده از سامانههای آموزشی در مدارس، و برگزاری جشنوارههای مشترک دیجیتال با محوریت نماز، از جمله اقداماتی است که پیوستگی کودکان و نوجوانان با فرهنگ نماز را تضمین خواهد کرد.