شیراز میزبان آیین هماندیشی پیشکسوتان و فعالان حملونقل شهری شد؛ رویدادی که با هدف پیوند تجربه نسلهای پیشین با نوآوریهای روز و قدردانی از نقشآفرینان عرصه جابهجایی شهری در توسعه زیرساختها برگزار شد.
به گزارش پیام خبر، آیین صمیمی گفتوگوی میان نسلها در حوزه حملونقل شهری، با شعار «از اندیشه تا نوآوری» و با […]
شیراز میزبان آیین هماندیشی پیشکسوتان و فعالان حملونقل شهری شد؛ رویدادی که با هدف پیوند تجربه نسلهای پیشین با نوآوریهای روز و قدردانی از نقشآفرینان عرصه جابهجایی شهری در توسعه زیرساختها برگزار شد.
به گزارش پیام خبر، آیین صمیمی گفتوگوی میان نسلها در حوزه حملونقل شهری، با شعار «از اندیشه تا نوآوری» و با حضور جمعی از مدیران ارشد، پیشکسوتان و فعالان این عرصه برگزار شد.
در این آیین، مدیران پیشین حوزههای حملونقل، ترافیک، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانهها در کنار مسئولان کنونی، خاطرات و دیدگاههای خود را در مسیر بهبود شبکه جابجایی شهری به اشتراک گذاشتند.
حملونقل، شاخص توسعهیافتگی
محمدحسن اسدی، حملونقل را یکی از شاخصهای اصلی توسعهیافتگی دانست و اظهار داشت: در جهان امروز، سیستمهای ریلی، هوایی، جادهای و دریایی از ارکان پیشرفت کشورها محسوب میشوند.
شهردار شیراز با اشاره به ظرفیتهای فعلی متروی شیراز افزود: خط یک مترو از میدان الله تا میدان احسان به طول نزدیک به ۲۵ کیلومتر روزانه ۱۲۰ هزار مسافر را جابهجا میکند.
اسدی بیان کرد: خط ۲ از قهرمانان تا میدان امام حسین(ع) تکمیل شده، اما به دلیل کمبود واگن، فاصله حرکت قطارها بین نیم تا سهچهارم ساعت بوده و زمان بهرهبرداری روزانه به چهار تا پنج ساعت محدود است.
برنامههای نوسازی ناوگان حملونقل شهری
جعفر قادری، هم با اشاره به طرح پیشنهادی نوسازی ناوگان شهری گفت: پیشنهاد ما این است که با ایجاد مشوقهایی برای سپردهگذاری ارزی، امکان واردات خودرو بدون پرداخت حقوق ورودی فراهم شود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این طرح باید خودروهای سواری، وسایل حملونقل عمومی و ماشینآلات راهسازی را شامل شود. اگر چه کلیات آن پذیرفته شده، اما به دلیل عدم ارتباط مستقیم با قوانین موجود، لازم است در فرآیندهای دیگری پیگیری شود.
زیرساختها و چالشهای پیشرو
محمد فرخزاده، نیز با اشاره به اقدامات انجام شده اظهار کرد: نصب دوربینهای پایش آلایندگی در سطح شهر آغاز شده، اما آغاز رسمی طرح نیازمند مجوز شورای تامین است.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با هزینهای معادل ۵۰ میلیون یورو وظایف دولت در حوزه حملونقل ریلی را انجام داده است، ادامه این مسیر منوط به لغو انحصار خرید واگن و مشارکت ملی برای تامین بخشی از هزینهها است.
فرخزاده، گفت: شهرداری بهطور همزمان توسعه معابر، احداث تقاطعهای غیرهمسطح، تملک اراضی و اخذ مجوزهای کمیسیونهای مختلف را پیش میبرد و این نشان میدهد که این مجموعه اهل کار و تلاش است.
نقش کلیدی حملونقل در زندگی روزمره
رامین طالبی، با اشاره به حجم جابجایی مسافران در سطح شهر گفت: روزانه بیش از ۴۰۰ هزار سفر توسط ناوگان اتوبوس و تاکسی انجام میشود و این آمار شامل بخش ریلی نیست.
سرپرست سازمان مدیریت حملونقل مسافر شهرداری شیراز، تاکید کرد: اهمیت این خدمات به حدی است که توقف حتی یکساعته حملونقل شهری، زندگی تمام اقشار را مختل میکند و این حوزه را به بخشی جداییناپذیر از مدیریت شهری تبدیل کرده است.
بنابراین گزارش، نشست هماندیشی پیشکسوتان و فعالان حملونقل شهری در شیراز، فرصتی برای تجلیل از سرمایههای انسانی و تبادل تجربیات ارزشمند بود. این رویداد، گامی در جهت همافزایی نسلها و بهرهگیری از اندیشههای کهنه و نو برای ساخت آیندهای کارآمدتر در شبکه جابجایی شهر به شمار میآید.