معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با هشدار نسبت به روند روبهافزایش سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوای این کلانشهر، بر ضرورت همافزایی سیاستهای مدیریتی و اجرای اقدامات هماهنگ در حوزههای حملونقل عمومی، فناوری و فرهنگسازی تاکید کرد. به گزارش پیام خبر، محمد فرخزاده، با اشاره به نتایج افکارسنجی شهروندان اظهار داشت: ۶۸ درصد مردم […]
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با هشدار نسبت به روند روبهافزایش سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوای این کلانشهر، بر ضرورت همافزایی سیاستهای مدیریتی و اجرای اقدامات هماهنگ در حوزههای حملونقل عمومی، فناوری و فرهنگسازی تاکید کرد.
به گزارش پیام خبر، محمد فرخزاده، با اشاره به نتایج افکارسنجی شهروندان اظهار داشت: ۶۸ درصد مردم وسایل نقلیه موتوری را عامل اصلی آلودگی هوا میدانند، در حالی که مطالعات جامع دانشگاه علم و صنعت نشان میدهد بیش از نود درصد آلایندگی هوای شیراز ناشی از تردد وسایل نقلیه است و سهم سایر عوامل کمتر از ۱۰ درصد است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: طبق پیشبینی مطالعات جامع حملونقل، در صورت ادامه روند فعلی، شیراز تا سال ۱۴۰۹ به شهری آلاینده تبدیل خواهد شد.
فرخزاده با اشاره به اجرای موفق طرح محدوده کمآلاینده از پانزدهم مهرماه امسال اعلام کرد: این طرح در مرحله بعدی محدوده میانی و سپس کل شهر را در بر خواهد گرفت.
معاون شهردار شیراز همچنین از اجرای طرح ممنوعیت تردد کامیونها در سطح شهر شیراز خبر داد و گفت: ثبت تخلف ورود غیرمجاز کامیونها در مبادی ورودی شهر بهصورت هوشمند و از طریق سامانههای ثبت تخلف مدیریت کنترل ترافیک شهرداری در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در صورت عدم اجرای سیاستهایی مانند محدودیت تردد خودروهای شخصی و باری، توسعه حملونقل عمومی و کنترل کیفیت سوخت، شهر با پیامدهایی چون افزایش آلودگی، کاهش سلامت شهروندان و افت کیفیت زندگی روبهرو خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز از برنامههای مدیریت شهری شامل توسعه ناوگان برقی و هیبریدی، گسترش مسیرهای دوچرخه و پیادهروی، استفاده از سامانههای پایش آلودگی و اجرای طرحهای هوشمند ترافیکی خبر داد و افزود: پیشگیری از آلودگی نیازمند همافزایی سیاستهای مدیریتی، فناوری، فرهنگسازی و مشارکت مردمی است.
فرخزاده در پایان با دعوت از شهروندان برای تغییر الگوی سفر، استفاده از حملونقل عمومی و نگهداری اصولی خودرو تاکید کرد: راهحل یکبعدی وجود ندارد و تنها همگرایی مدیریت، دولت و مردم میتواند آینده شیراز را به سمت هوایی پاکتر هدایت کند.