مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تأکید بر ایمنی کامل ایستگاههای مترو و اولویت قرارگرفتن حفظ جان شهروندان، از پیشرفت قابلتوجه خطوط فعال و برنامهریزی برای بهرهبرداری کامل خط ۳ تا سال ۱۴۱۰ خبر داد. به گزارش پیام خبر، کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حفظ […]
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تأکید بر ایمنی کامل ایستگاههای مترو و اولویت قرارگرفتن حفظ جان شهروندان، از پیشرفت قابلتوجه خطوط فعال و برنامهریزی برای بهرهبرداری کامل خط ۳ تا سال ۱۴۱۰ خبر داد.
به گزارش پیام خبر، کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حفظ جان مردم اولویت نخست ماست و تمامی ایستگاههای مترو مشهد از استانداردهای کامل ایمنی برخوردارند. شرکت قطار شهری را کوچک و چابک نگه داشتهایم تا بار مالی اضافی به شهرداری تحمیل نشود و تلاش میکنیم میزان نارضایتی مردم حداقل باشد.
کیامرز با اشاره به تکمیل کامل خط یک و جابهجایی روزانه ۳۵۰ هزار مسافر گفت: در قرارداد اولیه این خط ۱۲۰ واگن پیشبینی شده بود که امروز ۶۰ واگن فعال است و طبق موافقتنامه با شرکت بهرهبرداری، ۶۰ واگن دیگر نیز تأمین خواهد شد.
وی درباره خط ۲ نیز توضیح داد: این خط به طول ۱۴/۵ کیلومتر از جنوب تا شمال مشهد کشیده شده و با افتتاح ایستگاه فکوری (سلامت)، تمامی ایستگاهها به بهرهبرداری رسیدهاند. مشکل واگن در این خط وجود ندارد و تنها بخش دپو، تعمیر و تجهیز باقیمانده که تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل قطار شهری با اشاره به اینکه خط ۳، طولانیترین خط مترو مشهد با ۳۰ کیلومتر مسیر است، افزود: ۲۳ کیلومتر از حفاری این خط انجام شده و ۷ کیلومتر باقیمانده وارد فاز چهارم شده است. فاز نخست این خط به طول ۶ کیلومتر و با سه ایستگاه، اردیبهشت امسال به بهرهبرداری آزمایشی رسید و ۲۴ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: چهار ایستگاه میانی شامل ۱۵ خرداد، علامه مصباح، حرم مطهر(بالاخیابان) و بسیج، هسته بتنی خود را تکمیل کردهاند و ظرف یک ماه آینده مجوز معماری و راهاندازی آنها صادر میشود. همچنین برای سه ایستگاه توحید، مجد و فردوسی از فاز دو خط سه، مجوز سازه صادر شده و عملیات اجرایی آنها امسال آغاز میشود.
کیامرز درباره خط ۴ نیز گفت: این خط از انتهای مهر مادر تا شهرک شهید باهنر به طول ۲۱/۵ کیلومتر ادامه دارد که ۱۴/۵ کیلومتر آن مجوز حفاری دارد و تاکنون ۵/۵ کیلومتر حفاری شده است. هماکنون شرکت قطار شهری در چهار خط فعال است و تلاش کردهایم تا منابع شهرداری را کمتر درگیر کنیم. تأمین مالی عمدتاً از طریق اوراق مشارکت با پوشش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۵۰ هزار دلار هزینه دارد، گفت: ۸۰ درصد تجهیزات مترو داخلیسازی شده و تنها ۲۰ درصد وارداتی است. در بخش ناوگان ۴۰ درصد داخلیسازی داریم. البته بومیسازی در برخی موارد هزینه بیشتری نسبت به واردات دارد، اما خود را به ملیسازی این پروژهها مکلف کردهایم.
مدیرعامل قطار شهری با اعلام اینکه ۱۵ درصد حملونقل عمومی مشهد توسط مترو انجام میشود، توضیح داد: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خط ۳ پیشبینی شده است و افق بهرهبرداری کامل این خط سال ۱۴۱۰ خواهد بود که تحقق آن وابسته به تأمین مالی است.
وی درباره ایستگاه بسیج نیز گفت: اگر امور اجرایی روند مطلوبی داشته باشد، این ایستگاه شهریور ۱۴۰۵ آماده خواهد شد، اما تلاش داریم کار ۹ماهه را طی ۳ ماه به پایان رسانده و در ۲۲ بهمن افتتاح کنیم.
کیامرز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اتصال شهرهای جدید، گفت: گلبهار به خط یک و سه و بینالود به خط سه متصل خواهند شد. اجرای این پروژهها برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی تأکید کرد: تأمین واگن در اختیار شرکت قطار شهری نیست؛ حتی با وجود منابع مالی، خرید واگن باید توسط دولت انجام شود. واگن ملی نیز هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.
کیامرز در پایان بار دیگر تصریح کرد: حفظ جان مردم مهمترین اولویت ماست. تمام خطوط و ایستگاههای مترو مشهد ایمن هستند و بدون تحمیل هزینه اضافی به شهرداری، توسعه مترو را در مسیر شتابان پیش میبریم.