معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به ضرورت حضور دانشگاهیان و استفاده از مطالعات تخصصی در محافل تصمیمسازی مدیریت شهری، گفت: تا زمانی که ارتباطی معنادار میان دانشگاه و دستگاههای اجرایی برقرار نشود، نمیتوان انتظار داشت تصمیمات راهبردی مبتنی بر دانش روز اتخاذ شود. به گزارش پیام خبر، محمد فرخزاده، در نشست تخصصی […]
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به ضرورت حضور دانشگاهیان و استفاده از مطالعات تخصصی در محافل تصمیمسازی مدیریت شهری، گفت: تا زمانی که ارتباطی معنادار میان دانشگاه و دستگاههای اجرایی برقرار نشود، نمیتوان انتظار داشت تصمیمات راهبردی مبتنی بر دانش روز اتخاذ شود.
به گزارش پیام خبر، محمد فرخزاده، در نشست تخصصی «مروری بر تجربههای جهانی حملونقل انسانمحور» که با همکاری انجمن علمی مهندسی شهرسازی دانشگاه شیراز برگزار شد، بر نقش دانش تخصصی در ارتقای کیفیت تصمیمسازیهای شهری تأکید کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، با بیان اینکه هدف نهایی، اصلاح نگرش عمومی نسبت به استفاده از خودروی شخصی است، افزود: باید به نقطهای برسیم که استفاده غیرضروری از خودروی شخصی در جامعه، نوعی احساس گناه در فرهنگ عمومی و در جامعه دوستدار محیطزیست ایجاد کند.
فرخزاده تحقق این هدف را منوط به غنیسازی سبد فرهنگی خانوارها دانست و گفت: پیادهروی، استفاده از حملونقل عمومی و بهرهگیری از شیوههای حملونقل پاک باید بهعنوان بخشی از سبک زندگی روزمره شهروندان نهادینه شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به سیاستهای کلان مدیریت شهری بیان کرد: رویکرد شهرداری شیراز حرکت به سمت حملونقل انسانمحور، تقویت حملونقل عمومی و توسعه روشهایی مانند استفاده از قطار شهری، اتوبوسهای برقی و دوچرخهسواری است.
وی یکی از موانع اصلی تحقق این سیاستها را ساختارهای تصمیمگیری دانست و افزود: وجود شوراهای متعدد با تصمیمات ضعیف یا بعضاً غیرقابل اجرا، عدم هماهنگی میان سازمانهای اجرایی و ورود برخی مجموعههای نظارتی از سر وظیفه و دلسوزی، در کنار تعدد دیدگاهها، فرآیند تصمیمگیری سریع، تخصصی و مؤثر را با چالش مواجه میکند.
فرخزاده تصریح کرد: این شرایط، جمعبندی و دستیابی به نتیجه را دشوار و زمانبر کرده و کارآمدی تصمیمات را تحت تأثیر قرار میدهد.
معاون شهردار شیراز ضعف ساختاری در فرهنگ عمومی و فقدان آموزش فراگیر و تخصصی را از چالشهای بنیادین حوزه حملونقل برشمرد و اظهار داشت: در استان فارس با وجود بیش از ۴۰ هزار مهندس، تنها ۴۳ نفر متخصص ترافیک فعالیت میکنند.
وی افزود: نتیجه چنین وضعیتی، شکلگیری ساختمانها و معابر ناایمن و غلبه شهرسازی درآمدمحور است و در چنین شرایطی نمیتوان انتظار تحولات معجزهآسا داشت.
فرخزاده با اشاره به ریشههای تاریخی بخشی از مشکلات ترافیکی گفت: بسیاری از این چالشها حاصل تصمیمات شهرسازی گذشته و انتخاب میان ارجحیت خودرو بر انسان یا انسان بر خودرو بوده است؛ تصمیماتی که سالها قبل در قالب طرحهای جامع و تفصیلی و توسط برخی مشاوران کمدغدغه و بعضاً غیربومی اتخاذ شدهاند.
وی تأکید کرد: اصلاح این تصمیمات امروز پرهزینه، پیچیده و زمانبر است.
مطالعات تخصصی، حلقه مفقوده تصمیمسازی
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با دعوت از دانشگاهیان برای حضور فعال در فرآیندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری اظهار داشت: در بسیاری از کمیسیونهای تخصصی، افرادی حضور دارند که تخصص اصلی آنان در حوزههای دیگر است.
وی افزود: حضور استادان و پژوهشگران دانشگاهیِ متخصص میتواند با ارتقای سطح دانش تصمیمگیران و سوق دادن نگاهها به سمت تخصصمحوری، نقش مؤثری در بهبود کیفیت تصمیمات ایفا کند.
فرخزاده از انعقاد تفاهمنامههای تخصصی با نهادهایی همچون سازمان نظام مهندسی استان فارس، مجمع خیرین نخبگان فارس و دانشگاه صنعتی شیراز خبر داد و گفت: انتظار ما دریافت کارکرد و خروجی عملی از دانشگاههاست، نه صرفاً گزارشهای نظری.
وی ادامه داد: طرحهای جامع زمانی اثربخش خواهند بود که با در نظر گرفتن شرایط بومی، بهطور کامل قابلیت اجرا داشته باشند و به مطالعات صرفاً کتابخانهای محدود نشوند.
الگوبرداری هوشمند و تعریف استاندارد بومی
معاون شهردار شیراز با اشاره به تجربههای موفق جهانی در حوزه حملونقل خاطرنشان کرد: الگوبرداری از شهرهای پیشرو نباید به تقلید صرف منجر شود.
وی افزود: با توجه به محدودیتهایی نظیر بافت تاریخی شیراز، عرض معابر و منابع مالی موجود، لازم است در چارچوب شاخصهای جهانی، الگویی بومیسازیشده و استانداردی متناسب با شرایط فعلی و آینده شهر تعریف شود.
فرخزاده در بخش پایان، فرهنگ را ترکیبی از «فَر» به معنای بَر و تعالیطلبی و «هَنگ» به معنای آهنگ و توازن دانست و گفت: حرکت به سوی شهر انسانمحور، مستلزم درک صحیح مفهوم فرهنگ است.
وی تأکید کرد: نهادینهسازی این نگاه نیازمند برنامهریزی منسجم و اقدام مستمر در همه سطوح جامعه، از خانواده و مدرسه تا دانشگاه و رسانه است.