به گزارش ایسنا، آیتالله رمضانی طی سخنانی در این همایش با بیان اینکه اسلام و قرآن دارای قانون است افزود: اسلام، عقلانیتمحور و معنویتمحور و عدالت محور و کرامتگرا است. این اسلامی است که از آن سخن به میان میآید و دارای فلسفه سیاسی است.
وی اظهار کرد: در اروپا و آمریکا بیش از چهار هزار معنویت بدلی وجود دارد که وقتی آنها را مطالعه میکنیم می بینیم که دو ویژگی مسئولیتگریزی و مسئولیتستیزی وجه مشترک آنها است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاکید کرد: دین را نباید یک تجربه فردی تلقی کرد، بلکه دین برای ساحتهای متعدد و متنوع انسان است و یک نوع جمعگرایی هم درباره انسان دارد. چون انسان فرجامخواه است و به همین جهت، دین هم به ساحت دنیا و هم آخرت توجه دارد.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نظام بر پایه رهبریِ برخاسته از اعتقاد عقیدتی و کلامی، شکل گرفته است تصریح کرد: بحث ولایت از بحثهای مهمی است که در حوزه کلام و فقه به شکلهای مختلف مطرح شده است. نظام را وقتی تعریف میکنند یک محتوا و قالب درنظر گرفتهاند و این به نوعی جمع بین سنت و تجدد است.
آیتالله رمضانی گفت: انقلاب از مدرنیته و تجدد بیقید و شرط کاملا پرهیز دارد. هیچ گاه نمیخواهد اباحیگری و ولنگاری را ترویج دهد. قالب انقلاب جمهوریت است و مردمیترین انقلاب هم در حدوث و هم در بقا انقلاب اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایفی که بر عهده مراکز علمی است، تبیین درست فلسفه سیاسی اسلام و پاسخ به پرسشها و شبهاتی است که باید مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه نظام باید نیروهای کارآمد را در بخشهای مختلف مدیریتی تربیت کند افزود: مردمی بودن و همبستگی اجتماعی که در انقلاب وجود دارد نباید به هیچ وجه آسیب ببیند. این در بخشهای مختلف ازجمله حضور مردم در راهپیماییها و در انتخابات خود را نشان داده است و باید روز به روز تقویت شود.
آیتالله رمضانی “رشد علمی و فناوری”، “استقلال و جلوگیری از دخالت بیگانگان”، “ایستادگی در مقابل ظلم و حمایت از مظلومین” را از دیگر فرصتها و قوتهای نظام عنوان کرد و گفت: در ابتدای انقلاب، تقابل بین بلوک شرق و غرب بود. امروز دیگر چنین چیزی مطرح نیست بلکه تقابل بین اسلام و استکبار به وجود آمده است.
وی گفت: امام علی (ع) در روایتی چهار عامل را سبب شکست دولتها معرفی کرده است که آن حضرت میفرماید: فروپاشی و شکست دولتها و تمدنها به چهار چیز است: ضایع کردن اصول (مسائل مهم)، سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت)، به کار گماردن آدمهای پست و کنار گذاردن انسانهای فاضل.
آیتالله رمضانی با بیان اینکه ابن خلدون هم فراز و فرود دولتها و تمدنها را دوران فتح، دوران قدرت، دوران تجمل و غرور کاذب و انحطاط دانسته اظهار کرد: اگر همبستگی اجتماعی که به عنوان یک رکن بود از بین برود حاکمیت روابط حکمفرما خواهد شد. اگر در یک نظام روابط به جای ضوابط به عنوان یک مبنا قرار بگیرد ضربههای خود را قطعا به نظام وارد خواهد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر دنیاگرایی و مصرفزدگی در میان مسئولان شایع شود و به تبع آن در میان مردم هم شکل بگیرد عامل انحطاط، انقلاب و نظام خواهد بود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: هویت فرهنگی ما برخاسته از اسلام عقلانیتمحور، معنویتمحور، عدالت محور و کرامتگرا است. خروجی فرهنگ لیبرال اباحیگری و ولنگاری است، اما در فرهنگ دینی مسئولیتپذیری حاکم است.
وی تاکید کرد: مهمترین دستاورد نظام این است که دین در عرصه اجتماعی ظهور و بروز کرده است.
آیتالله رمضانی در پایان “تقابل ملیگرایی و اسلامگرایی”، “تشدید قومگرایی”، “تضعیف ولایت فقیه و رهبری”، “تفرقه و اختلافات داخلی”، “تضعیف اندیشه و روحیه انقلابی و جهادی” و غفلت از پرورش نیروی انسانی را از دیگر تهدیدات و چالشهای نظام عنوان کرد.
در همایش بینالمللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصتها و چالشها که به همت مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران و با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت (ع) و با هدف تبیین نقش انقلاب اسلامی در جامعه معاصر و بررسی عوامل ایستایی و پویایی جامعه و فرصتها و چالشهای آن برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در این همایش حضور داشتند.
انتهای پیام