مهرداد بذرپاش، روز جمعه ۱۹ خردادماه، در مراسم افتتاح راهآهن بستانآباد – تبریز و ایستگاه خاوران افزود: با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل میشود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه مییابد.
وی اظهار کرد: مقرر شده با برنامهریزی و زمان بندی، بخش اعظم حمل و نقل مسافر به این مسیر منتقل و تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل و نقل بار و ترانزیت استفاده میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل و نقل گفت: توسعه زیرساختها بدون توسعه حمل و نقل ریلی امکان پذیر نبوده بنابراین سیاست توسعه زیرساختهای حمل و نقل از اولویتهای این وزارتخانه است.
بذرپاش با بیان اینکه کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیرهها ابراز تمایل دارند ادامه داد: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیتهای ارزآوری آنها، ثروت آفرینی بیشتری از نفت به ویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: پروژه ریلی میانه ـ تبریز به عنوان سبزترین طرح ریلی ایران در زمان کنونی بوده، زیرا در تمام طول مسیر و تونل و تمام سازههای به کار رفته در این پروژه، موارد زیست محیطی رعایت شده است.
بذرپاش با تاکید بر اینکه در این پروژه از ریل تمام ایرانی استفاده شده و تمام زیرساختها با ظرفیت ۲ خطه شدن نیز احداث شده است، افزود: وجود تعداد زیادی سازه و پل با تلاش مهندسان ایرانی در این پروژه نشان دهنده همت بلند مهندسان و متخصصان ایرانی و اهمیت این پروژه است.
همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه – تبریز در مسیر بستان آباد – تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایتهای دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به مشهد مقدس آغاز شد.
انتهای پیام