به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین حمید نیکزاد ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در قبل از انقلاب اسلامی نیز کتاب دینی مدارس توسط علما نوشته میشد که اثرگذاریهای خوبی به همراه داشت و بعد از انقلاب هم اقدامات خوبی در این عرصه صورت گرفته اما در حد مطلوب نیست و انتظار میرود ارتباط حوزه و آموزش و پرورش در ابعاد مختلف تقویت شود.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان داشت: برای اینکه یک مسئولیتی به قشری سپرده شود، باید ابزار و حیطه اختیار آن مسئولیت نیز دیده شود تا در صورت وجود شرایط مطلوب شاهد اثرگذاری خوبی باشیم.
حجت الاسلام نیکزاد با بیان اینکه نیاز آموزش و پرورش و حوزه علمیه به یکدیگر دو طرفه است افزود: این امر در سند بنیادین تحول حوزه آمده و برای داشتن آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی نیازمند حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این عرصه هستیم.
وی افزود: همکاریهای بین حوزه و آموزش و پرورش از دهه ۷۰ در قالب تفاهمنامه هایی آغاز و در دهه ۸۰ ادامه پیدا میکند و در دهه ۹۰ نیز مصوبهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد تا دفتر ستاد همکاریهای بین حوزه و آموزش و پرورش تشکیل شود تا ماموریتهایی در زمینه نیروی انسانی، پژوهش، آموزش و تألیف متون درسی را دنبال کنند.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان داشت: با توجه به عدم اهتمام مسئولین دولت قبل, ابلاغ این مصوبه به تعویق میافتد و در پایان کار دولت دوازدهم ارجاع داده میشود.
حجت الاسلام نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طرح محراب از جمله برنامههای است که در سال جاری با همکاری دستگاههای مختلف دنبال میشود ابراز داشت: هر چقدر بتوان اتصال دانش آموز و مسجد را بیشتر برقرار کرد، این امر در تعیین سرنوشت آینده و زندگی افراد تأثیرگذار است، چرا که در روایات برای این موضوع برکات فراوانی بیان شده است.
وی عنوان داشت: معتقدیم در کنار برخی از مساجد میتوان از ملحقات و ظرفیتهای مساجد برای امر تربیت و تعلیم استفاده کرد و هدر این راستا هماهنگی خاصی خوبی با متولیان مسجد و نهاد آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی ابراز داشت: طرح محراب ناظر بر برنامه پنج ساله ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش و مطابق با اهداف و تأکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که موجب پیوند مدرسه و مسجد خواهد شد و در تربیت دینی و انقلابی دانشآموزان اثر بخشی خوبی دراد.
وی با اشاره به اجرای برنامه حضور نیز بیان داشت: با توجه به تأکیدی که رهبر معظم انقلاب مبنی بر آشنایی نسل جدید با مفاخر حوزههای علمیه داشتند این برنامه طراحی و تدوین شده است و در این طرح، علاوه بر مفاخر حوزوی در طول تاریخ شیعه و همچنین عصر معاصر، سبک تعلیم و تربیت در حوزه علمیه نیز به دانش آموزان و معلمان شناسانده میشود.
آشنایی دانش آموزان با مفاخر حوزوی و سبک تعلیم و تربیت حوزه در طرح انتظار
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد؛ در طرح حضور هدف کشاندن دانشآموزان به سمت حوزه نیست بلکه آشنایی آنان با سبک تعلیم و تربیت حوزوی ملاک عمل است.
حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به فعالیتهای طلاب در مدارس امین بیان داشت: طلاب برای حضور در این مدارس در ابتدای خدمت خود، دورههای آموزشی مختلفی در ارتباط با ابعاد مختلف تعلیم و تربیت می گذارنند و آزمون ورودی میدهند و در ادامه نیز ارزیابیهایی صورت میگیرد.
وی در خصوص فعالیت سرباز طلبهها در آموزش و پرورش نیز بیان داشت: در سال جاری برای ۲ هزار نفر به عنوان سرباز طلبه ظرفیت ایجاد شده تا در بخش پرورشی بتوان از ظرفیت طلاب در مدارس استفاده کنیم و افراد توانمند برای پوشش خلأهای پرورشی به کمک آموزش و پرورش می آیند که البته در حال حاضر ۶۰ هزار نفر کمبود نیروهای آموزشی و پرورشی در کشور وجود دارد.
حجت الاسلام نیکزاد بیان داشت: در خصوص تدوین کتب درسی در بین افرادی که در گروههای تألیف حضور دارند چهرههای حوزوی شاخصی داریم که در خصوص تدوین متون کتب درسی انجام وظیفه میکنند.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: روند اصلاح متون درسی اینگونه نیست که بتوان به راحتی مطالب را در مدت کوتاهی حذف و اضافه کرد چرا که بسیاری از کتابها در تیراژ بسیار بالا چاپ میشوند و به همین دلیل بخشی از ویرایش ها در سال جاری و بخشی دیگر در سال آینده اعمال خواهد شد.