به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم کنفرانس ملی «راهبردهای اقتصاد مسکن؛ انبوهسازی و معماری پایدار» با تسلیت ایام ماه محرم با اشاره به برگزاری این کنفرانس تاکید کرد: مسکن یکی از مسائل اصلی کشور است و این موضوع به این زودی به سرانجام نمیرسد. اصل ۳۱ قانون اساسی میگوید که داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر خانواده ایرانی است و دولت موظف است برای آنان که نیازمندتر هستند زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. ما باید تصویر شفافی از وضعیت مسکن امروز داشته باشیم. آخرین آمار ما در این بخش مربوط به ۱۲ سال قبل است؛ در آن گزارش اشاره شده که ۶ میلیون مسکن باید بسازیم و حدود ۲ میلیون مسکن خالی داریم و این از نکاتی است که میتوان آن را بررسی کرد.
وی گفت: پیشنهاد میدهم در این همایش وضعیت فعلی مسکن کشور را به خوبی تصویر کنند، بررسی کنند که وضعیت مسکن در کشور چگونه است و این مهم به صورت کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار گیرد. باید مطالعات بینالمللی هم داشته باشیم و ببینیم آنها چگونه مشکل مسکن خود را حل کردهاند؟ سوال من این است آیا مشکل کمبود مسکن در کشورهای پیشرفته هست؟ این کشورها مشکل مسکن فرسوده را نیز حل کردهاند.
میرتاجالدینی ادامه داد: ساخت موشک سختتر است یا مسکن؟ تکنولوژی ما کمتر از کشورهای پیشرفته نیست. ساخت مسکن از تولید پهباد راحتتر است پس توانمندی داریم اما در کشور هنوز خیلی کار روی زمین مانده داریم. ۱۲ میلیون حاشیهنشین داریم و ۱۲ میلیون نفر هم بافت فرسوده زندگی میکنند و ۲۴ میلیون نفر در بخش مسکن مشکل دارند و تا زمانی که یک خانه فرسوده در کشور وجود دارد نباید آرامش داشته باشیم. مقاوم سازی منازل روستایی از رسالتهای ما است. در مسکن مهر کار خوبی شد و یک میلیون مسکن هدفگذاری شد اما هنوز به ایدهآل نرسیدیم.
وی با اشاره به عناوین مطرح شده در این جلسه با تاکید بر دائمی شدن دبیرخانه دائمی این همایش توضیح داد: طرح نهضت ملی مسکن باید در این همایش از جنبه مثبت و منفی بررسی شود. همچنین در بخش فناوریهای نوین باید پیشنهادات در این همایش مطرح شود و باید وزارت مسکن را نیز به همکاری دعوت کرد. بحث انرژی ساختمان مسئله مهمی است و در این بخش باید برنامهریزی جدی داشته باشیم. به عنوان مثال تولید گاز در کشور ما یک و نیم برابر کل کشورهای اروپایی است و آنها ۶۰۰ میلیون متر مکعب مصرف دارند و ما به ۹۵۰ میلیون متر مکعب تولید رسیدیم که از این رقم، ۹۴ درصد مصرف و ۶ درصد صادر میکنیم که از آن ۷ میلیارد تومان درآمد کسب میکنیم که این رقم برابر با کل بودجه عمرانی کشور است.
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر در این بخش بهینهسازی شود و ۲۰ درصد صادرات داشته باشیم چقدر عمران بالا میرود؟ ما ۲۰ میلیون بخاری غیراستاندارد داریم که مقرر بود ۴ میلیون توسط بهینهسازی جابجا شود. اگر شرکت نفت این بخاریها را جمعآوری کند و بخاریهای کممصرف به آنان بدهد به صرفه خواهد بود. تأمین سرمایه نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد، کمپین جذب همکاری سرمایهگذاری هم باید اتفاق بیفتد و به رقم مشارکت ۲۰ میلیارد تومان در تولید مسکن برسیم. اگر بخش خصوصی پای کار نباشد وعده ۴ میلیون مسکن محقق نمیشود.
میرتاجالدینی همچنین گفت: در کشورهای دیگر خیلی افراد راغب به خرید ملک نیستند و اگر اجارهها به نوعی باشد که مردم قدرت تأمین هزینهها را داشته باشند از اینرو میتوان به طرح مسکن اجارهای رسید. دولت زمین و مصالح را تأمین کند و سازنده پس از ساخت با ارقام دولتی این واحدها را اجاره دهد. این نرخ باید ثابت و با افزایش منطقی باشد و میتوان به این طرح فکر کرد.
عبدالجلال ایری، دبیر شورای عالی این کنفرانس و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جهش تولید مسکن که با ابتدای شکلگیری مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت یکی از قوانینی است که میتوانست در ایجاد استراتژی تولید مسکن برای دولت کمک کند.
دولت پنجم و ششم در راستای تدوین سیاستهای تولید مسکن با استراتژی تأمین زمین و زیربنا و شهرکهای مختلف در این زمینه اقدام کرد و دولت هفتم و هشتم بر مبنای ایجاد تأمین سرمایه در قالب وام این سیاست را ادامه داد و دولت نهم و دهم نیز به مسکن مهر روی آورد که معتقدم بخصوص در شهرهای کوچک کار بسیار خوبی بود. در دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه فاقد استراتژی تولید مسکن بودیم و یک چیزی بنام اقدام ملی مسکن در اواخر دولت دوازدهم شکل گرفت و قرارداد ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی بر این اساس منعقد شد که به دولت جدید رسید و امیدوارم دولت سیزدهم از آن بهره ببرد.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده از جمله مصرف انرژی و قیمت تمام شده مسکن و… عنوان کرد: ما برای سیاست تولید مسکن فاقد استراتژی درستی هستیم و سیاستی نداریم. اصلیترین رکن برای تولید مسکن را به دلیل عدم همکاری بانکها از دست دادیم و بانکها موظف بودند ۲۰ درصد از منابع ارائه تسهیلات را به مسکن بدهند و در سال ۱۴۰۱، ۷ تا ۸ درصد این رقم اختصاص یافت.
ایری بیان کرد: ما در برخی شهرها موفق بودیم اما اعداد را که بررسی میکنیم اتفاق مورد نظر نیست و تنها توانستیم برای تأمین زمین ۲ میلیون واحد موفق باشیم اما در کلیت موفق نبودیم. هنوز نتوانستیم این مسئله را جا بیاندازیم که نیاز به استراتژی تولید مسکن داریم و تا این برنامهریزی وجود نداشته باشد خروجی خوبی نخواهیم داشت. مجلس در بحث ساماندهی اجاره بها و بازار مسکن ورود و در بحث مالیات بر خانههای خالی نیز اقدام کرد اما کلیت این موارد باز انسجام را ندارد و ورود مجلس بر اساس شرایط و مقتضیات است.
وی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن، بسیاری از مسائل را لحاظ کردیم و اگر برای دستگاهی حکمی برای تخفیف در هزینهها دادیم، قبل از این موضوع صندوق ملی مسکن این درصد را به آنان پرداخت کند. انتظار دارم در این کنفرانس درباره طرح جهش تولید بررسی جدی داشته باشیم و نظرات حاضران را لحاظ کنیم.
در ابتدای این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی «راهبردهای اقتصاد مسکن؛ انبوه سازی و معماری پایدار» به مشکلات کشور در زمینه مسکن پرداختند.
همچنین در ادامه این نشست جعفر قرائتی ستوده (دبیر کنفرانس)، عبدالرضا فرید نائینی (رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان) امیر روشنبخش (رئیس دبیرخانه کنفرانس)، ایرج رهبر (رئیس انجمن انبوهسازان تهران)، پیام باقری (نایب رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن ایران)، مهرداد اشتری (عضو کمیسیون احداث اتاق ایران)، علیرضا مقدسزاده اردبیلی (رئیس شورای هماهنگی تشکلهای فنی و مهندسی کشور)، سعید ساداتنیا (عضو هیأت مدیره جامعه مهندسین کشور)، آرش نجفی (رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران)، علی اصغر کیهانی (پدر صنعت نوین بتن و بنیانگذار دانشگاه ایران فریمکو)، محمد ناصر زنگنه (معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان و فن آوری صنعتی ساختمان)، امیر افشین رئیسینژاد (عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهرن)، مهندس رهبر، محمد جواد اسماعیلی (مدیرعامل شرکت توسعهگران عمران ستاد)، عباس صوفی (رئیس هیأت مدیره شرکت توسعهگران عمران ستاد) به تبادل نظر درباره بحث تولید مسکن و انبوهسازی پرداختند.