به گزارش ایسنا، محمد آخوندی در یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با بیان اینکه جزئیات در کمیسیون های تخصصی برگزار خواهد شد، اظهارکرد: ما فرصتی که به شهرداری برای پاسخگویی به بندهای این گزارش دادیم فرصت کمی بود و شهرداری نیز درگیری هایی داشت و پیش از اینکه پاسخ ها را ارسال کند، از حسابرس گزارشات را دریافت کردیم؛ ممکن بود در صورت پاسخ شهرداری، بسیار از بندها حذف می شد.
آخوندی با بیان اینکه در کمیسیون توافق شد که تمام مواردی که شهرداری ادعا می کند برای آن پاسخ دارد، ارائه شود، گفت: اگر شهرداری ۱۵ اردیبهشت حساب ها را ببندد و گزارش به حسابرس ارائه شود، حسابرسی ها نیز آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص یافته بود که با توجه به موضوع حقوق و دستمزد به ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، خاطرنشان کرد: شهرداری در نهایت ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش هزینه ای کمتر اختصاص داده و تفاوت چندانی با اصل بودجه پیش بینی شده ندارد و در حوزه هزینه ای با کاهش روبه رو بوده است.
در ادامه ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ بین دوره پنجم و ششم مشترک بوده است، تاکید کرد: گزارش تفریغ بودجه مدیریت پنجم و گزارش چند ماهه دوره ششم اصلا مطلوب نبود و بدون استثناء شاهد انحراف بودیم.
وی با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ بر اساس گزارش، بیشترین کاهش در مأموریت های مدیریت شهری متعلق به حمل و نقل است، خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش نیز در بخش فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی است و در واقع هزینهها افزایش یافته و از سویی دیگر بودجه در بخش حمل و نقل کاهش یافته است.
امانی افزود: اینکه می گوییم می خواهیم حمل و نقل در اولویت باشد، حداقل در سال ۱۴۰۰ این اولویت را ندیدیم؛ ۴۰ تبصره در بودجه سال ۱۴۰۰ داشتیم که تقریباً هیچ یک از تبصرهها اجرایی نشده و یا حداقل اجرا را داشته است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه عوارض به محض وصول باید به حساب سازمان مربوطه واریز می شد، تصریح کرد: ۹۸ درصد درآمد کسر پارکینگ جای دیگری هزینه شده و پارکینگ ساخته نشده که انحرافات بسیار بزرگی در سال ۱۴۰۰ به شمار میرود.
وی ادامه داد: اوراق مشارکتی که برای خط ۶ مترو منتشر شده در این بخش هزینه نشده و ممکن است در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ به این موضوع پرداخته شود؛ لیست کمکهایی که ما تصویب میکنیم تا در اختیار مؤسسات قرار بگیرد، به دست ما نرسید.
امانی با بیان اینکه گزارش تفریغ به این پرداخته بود که شهرداری در سال ۱۴۰۰ در بخش مالی بر اساس مصوبه شورا عمل کرده است یا خیر، یادآور شد: وقتی ما از این گزارشات عبور کنیم ابزاری برای نظارت بر شهرداری نخواهیم داشت.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود و شهرداری بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه را در سال ۱۴۰۰ محقق کرد، پس چرا شهرداری متمم به شورا ارائه نداد.
وی با اعلام اینکه تفریغ بودجه یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی ما برای اصلاح است، تصریح کرد: هم کمیسیون برنامه و بودجه، هم شورا و هم شهرداری از گزارشات تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ استفاده کند تا نواقص و ایرادات به حداقل برسد.
در ادامه مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران هم با بیان اینکه امروز یوم الحساب گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ است، خاطرنشان کرد: پشت تریبون رفتن و صحبت کردن از کارها بسیار خوب است و باید به مردم امید داد و آنچه اهمیت دارد قوانین و مقرراتی است که در شورا به تصویب رسیده و شهرداری موظف به رعایت آن است.
وی ادامه داد: گزارش سال ۱۴۰۰ با توجه به انحرافات موجود نگران کننده است و قطعاً شهرداری تهران توضیحاتی برای بندهای این گزارش دارد؛ گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ که تا پایان شهریورماه قرائت خواهدشد نشان دهنده گزارش عملکرد شهردار تهران در سال گذشته خواهد بود و برای مثال مشخص می شود که چه میزان بودجه برای بخش حمل و نقل اختصاص پیدا کرد.
اقراریان با تأکید بر اینکه ما بر اساس بودجه مصوب این حساب و کتاب را انجام می دهیم، یادآور شد: اگر شهرداری پاسخی دارد، ارائه دهد و اگر پاسخی نیست مراجع قضایی ممکن است بتوانند ورود کنند.
رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این حسابرسی ملاک و میزان است، خاطرنشان کرد: از امروز وارد بررسی گزارش عملکرد شهردار تهران در دوره مدیریت شهری ششم شده ایم.
در ادامه این جلسه لطف اله فروزنده نیز با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه شورا ۲۷ اسفندماه ۴۸ ساعت به ما زمان داد که به گزارش تفریغ پاسخ بدهیم، اظهار کرد: تا جایی که زمان اجازه داد پاسخ برخی بخش ها را دادیم اما حسابرس به این موارد قانع نشد و ما وقت می خواستیم که در صحن ارائه دهیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه اوراق مشارکتی را که برای مترو منتشر می شود نمی توان در بخش دیگری هزینه کرد، یادآور شد: این اوراق یا هزینه نشده و یا در مترو هزینه شده که این قابل بررسی است.
وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ با پدیده افزایش ۵۷ درصدی حقوق روبه رو بودیم، تصریح کرد: اگر رقمی از سایر بخش ها کم شده ناچاراً به این بخش اختصاص یافته و عوارض کسری پارکینگ و قطع اشجار نیز باید مجموعه های مسئول عملکرد داشته باشند تا هزینه شود و در غیر این صورت هزینه آن به خزانه واریز می شود.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تأکید کرد: در زمانی که باید پاسخ بدهیم، گزارش خوبی را به مردم خواهیم داد که هم از لحاظ ریالی و هم از لحاظ اقدامی چه کاری انجام داده ایم.
نهایتا پس از بحث و بررسی، ماده واحده تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.
انتهای پیام