به گزارش خبرنگار مهر، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه گفت: رسالت خبرنگاران برای آگاهی و انعکاس اخبار بسیار مهم است و از زحمات شما برای این عرصه سخت تشکر میکنیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه تصریح کرد: بیش از سی سال است که بیشترین یارانه به حمل و نقل جادهای با بیش از ۱۵ هزار کشته در سال داده میشود قطعاً حمل و نقل جادهای نیز دارای اهمیت است اما بر اساس اسنادهای موجود توسعه صنعت ریلی در اولویت کشور است.
وی افزود: طی پنج سال گذشته باید هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به راه آهن داده میشد اما هر سال این موضوع در سازمان برنامه بودجه خط خورد و بودجهای به راه آهن داده نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه یک درصد از سهم دولت در فروش نفت باید برای توسعه صنعت ریلی اختصاص یابد اما تا کنون هیچ تخصیصی در این زمینه داده نشده است.
وی گفت: با مذاکرات و رایزنیهای برای جلب اعتماد فورواردرها در روسیه از ظرفیت ریلی بهره بردیم و بیش از ۴۰ قطار از روسیه در دولت سیزدهم برای اولین بار در تاریخ کشور به هند ترانزیت شد.
صالحی در خصوص سفر وی با رئیس جمهور به کشور روسیه گفت: با رئیس جمهور کشورمان به روسیه رفتیم و همچنین توجهات رئیس جمهور به حوزه ریلی کشور باعث شد تا پیشرفت پیشرفتها به صورت جدی تر پیش رود و یکی از نیازهای اصلی در حوزه زیرساختی، حوزه حمل و نقل ریلی است که البته در سالهای گذشته توجهی به آن نشد.
وی گفت: طی چهارماهه ابتدای سالجاری با جابجایی ۱۰ میلیون ۷۷۰ هزار مسافر و رشد سیزده درصدی سبب رکورد تاریخ جابجایی مسافر در چهارماهه ابتدایی سال شکسته شده و انتظار میرود تا پایان سالجاری مجدداً رکورد تاریخی که که در سال گذشته شکسته شد را پشت سر گذاشته شود.
مدیرعامل راه آهن افزود: در سال گذشته (۱۴۰۱) با ۴۸ درصد افزایش تعداد تولید واگن باری نو به ۱۵۹۸ واگن رسید که با اجرایی شدن موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید انتظار میرود تولید داخلی افزایش یابد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در مورد میزان افزایش تردد در دوره بیماری کرونا، گفت: پس از دوره کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ شاهد رشد ۵ درصدی بودیم.
صالحی تاکید داشت: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است و قیمت بلیت ثابت ماند؛ در مسیر تهران – اهواز مانند گذشته قیمت بلیت زیر ۴۰۰ هزار تومان است، از خرمشهر به شلمچه به طول ۲۰ کیلومتر ریل باس در نظر گرفته شده که تیم ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جا به جا خواهد کرد.
صالحی با اعلام این خبر که شرکت ریلی رجا هفت سال است حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده است از بدهی هزار میلیارد تومانی این شرکت به راهآهن خبر داد و گفت: علاوه بر این رجا اجاره لکوموتیوها را هم نمیدهند و از وزارت کار درخواست خواهیم کرد تا به این معضل رسیدگیهای لازم را انجام دهد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در مورد میزان افزایش تردد در دوره بیماری کرونا، گفت: پس از دوره کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ شاهد رشد ۵ درصدی بودیم.
صالحی تاکید داشت: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است و قیمت بلیت ثابت ماند؛ در مسیر تهران – اهواز مانند گذشته قیمت بلیت زیر ۴۰۰ هزار تومان است، از خرمشهر به شلمچه به طول ۲۰ کیلومتر ریل باس در نظر گرفته شده که تیم ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جا به جا خواهد کرد.
صالحی با اعلام خبر شرکت ریلی رجا هفت سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده از بدهی هزار میلیارد تومانی این شرکت به راهآهن، گفت: علاوه بر این رجا اجاره لکوموتیوها را هم نمیدهند و از وزارت کار درخواست خواهیم کرد تا به این معضل رسیدگیهای لازم را انجام دهد.
وی افزود: صنعت ریلی مشکل اساسی دارد که در طول دهههای اخیر تفاهمهای مختلفی صورت گرفته که ممکن است یا تفاهم درست نبوده، یا ضمانت اجرایی نداشته است. مانند؛ برقیسازی قطار تهران مشهد بیش از دو دهه است که مطرح شده اما به مرحله اجرایی نرسیده است.
سید میعاد صالحی در ادامه افزود: امروزه دچار عقبماندگی بحرانی در خطوط ریلی هستیم که طی ۱۵ سال گذشته بهسازی نشده و همچنین در خطوطی که طی ۴۰ سال گذشته بازسازی نشده و راه آهن در این سالها با تمام توان با این معضلات مبارزه کرده و سعی در مسیر رشد داشته است.