به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر شامگاه سه شنبه ۱۷ مرداد با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیرانش، سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، علیرضا بابایی دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، دبیر بخشهای مختلف جشنواره، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سید مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با اشاره به رونمایی از پوستر و بیانیه مضمون جشنواره با بیان شعر «بر تن ما هیچ نتوان دوخت جز آزادگی» از بی دل گفت: این شعر بسیار با ایام محرم و شهادت شهید صارمی مرتبط است. این شعار را در پوستر نگذاشتم چون نگران تفسیرها بودیم اما واقعاً اعتقاد داریم که زیبایی و آزادگی شعار فطرت جویان و حقیقت جویان و شعار اسلام و انقلاب اسلامی است. امیدوارم طراحان لباس در جامعه ما مصداق همین شعر باشند.
وی ادامه داد: موفقیت یک جشنواره در همراهی صنعت و بازار است، آن هم در صنعت مد و لباس و طراحی که اساساً نیاز صد درصد جامعه است.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با اشاره به سه بخش جشنواره گفت: این جشنواره دارای سه بخش اصلی و سه سطح جوایز است. طاووس زرین، طاووس سیمین و طاووس بلورین سطوح جوایز هستند و سه بخش اصلی جشنواره را هم پوشاک تراز اجتماعی بانوان که سایر ملزومات را هم با رویکرد عفیفانه و ویژه بانوان در بر میگیرد. دبیر این بخش خانم زینب دولتی هستند. او از فعالان صنعت مد و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان حجاب و عفاف هستند. در بخش صنعت ملی پوشاک هم با ویژندهای متنوع ایرانی همکاری کردیم که آرزوی ما دیده شدن پوشاک ایرانی در سطح دنیاست. دبیر این بخش نیز سرکار خانم غزاله بهمنی هستند که خود از طراحان متعهد و نامآشنای حوزه پوشاک هستند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با بیان اینکه جشنواره امسال جشنواره شگفتیها خواهد بود گفت: یکی از ویژگیهای این جشنواره ارائه بیانیه مضمون است که در فضای مجازی هم منتشر میشود و شامل اصلیترین رویکردهای محتوایی است که به بیان هنری مطرح شده است. کتابنامه رنگ جشنواره است و مضامین مدنظر از مشخصههای فرهنگی ایرانی که توسط کمیته علمی انتخاب شده است.
وی افزود: کمیته علمی جشنواره شامل ١٠ نفر رنگ شناس، جامعه شناس، متخصص حوزه مد و … بودند. در این راستا به مضامینی از جمله امنیت، حرکت و پویایی، هویت، پیشرفت، نشاط، اقتصاد، آراستگی و آرامش توجه شده است.
امامی گفت: از ٢۹ دی ماه تا پنج بهمن ماه هفته مد تهران را خواهیم داشت. دانشجویان به ما میگفتند چرا هفته مد تهران را نداریم و ما نیز میخواستیم بگوییم مهم این است که در هفته مد فرهنگ ایرانی و اسلامی ما عرضه شود. همچنین پنج بهمن مصادف با ۱۳ رجب، اختتامیه باشکوهی خواهیم داشت. بخش استانی بسیار قوی خواهیم داشت و از فردا همکاران ما برای آموزش این کتابنامه حضور خواهند داشت.
وی افزود: اعضای شورای سیاستگذاری نیز به ما کمک خواهند کرد. بخش صنعت و بانک را امسال فعالتر کردیم که حامی برگزیدگان ما بانک ملی و بانک قرضالحسنه مهر ایران هستند. البته ویژندهای صنعت نیاز به دیده شدن و احترام دارد.
امامی گفت: آقای داوودی دبیر علمی جشنواره مد و لباس فجر به عنوان اولین هنرمندی بود که به عنوان طراح لباس عضو پیوسته فرهنگستان هنر انتخاب شد و این خبر خوبی است؛ چراکه راه ورود طراحان به فرهنگستان باز شد و ما تا کنون در طراحی و مد و لباس عضو فرهنگستان هنر نداشتیم.
وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده در حوزه تبلیغات در رسانه به ویژه صداوسیما و تبلیغات بازرگانی آن گفت: پیگیریهایمان در مسیر درستی قرار گرفته است و شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. همچنین در خصوص تبلیغات محیطی موافقتها را دریافت کردهایم و منتظر هستیم.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: برای نخستین بار در حوزه پوشاک استان قزوین، آقای داوودی اقدام به فعالیت مؤثری کرد مبنی بر اینکه تمام شهر را مملو از تبلیغات پوشاک خانمها کرد. این درحالی است که حتی یک نفر از ناظرانی که به حق نظارت میکنند نسبت به عفیفانه نبودن تابلوها تذکر ندادند و حتی امام جمعه قزوین مطرح کرد که بسیار از تبلیغات حمایت میکنند. در آن زمان خیالم راحت شد که جامعه ما میتواند صاحب تبلیغات در حوزه پوشاک باشد مشروط بر اینکه همراه با ارزشها و فرهنگ خودش باشد.
امامی گفت: قلب تپنده تبلیغات لباس آن اتاقهای طراحی ویژندها و تولیدیهاست و البته خانههای خلاق که امروز در کشورمان شکل میگیرد؛ یکی از مرتبطترین حوزههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری با هنر صنعت طراحی همین اداره کل هنرهای تجسمی است که امیدواریم شاهد اتفاقات مثبت در این حوزه باشیم.
دوازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس همراه با نوآوری است
در ادامه علیرضا بابایی دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: چند نوآوری در این جشنواره اتفاق افتاد. در شورای سیاست گذاری برای بار اول صنعت و افراد ویژندها (برندها) در شورای سیاستگذاری حضور دارند که امیدواریم صنعت اثر گذاری بیشتری در جشنواره داشته باشد. در بحث دانش فنی نیز معتقدیم نوآوری اتفاق افتاده است؛ چه در حوزه تولید بیانیه مضمون و چه در تصویرسازی، تیمها و…
وی با اشاره به نقش ویژندها در جشنواره و تیمهای طراحی گفت: چه در بخش بیانیه مضمون و چه در بخش آزاد معتقدیم در حوزه مخاطبان جشنواره اتفاق نوآوری رخ داده است. در حوزه رسانه جشنواره هم برنامههایی را پیشبینی کردیم که امیدواریم اجرایی شود.
لباس پیام نشانهشناسی هویت ماست
در ادامه مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: همه این رویدادها در سایه یک نظام نشانهشناسی از هویت ایرانی اسلامی معنا مییابد. لباس پیام نشانهشناسی هویت ماست. امیدواریم با این حرکتهای انجام شده ریشهها و آن هویت دینی که آکنده از زیبایی است را دریابیم.
وی افزود: انسان ایرانی همه چیز را زیبا دانسته است و هر آن چیزی که در سفره و لباس و ظرف داشته دارای یک پیوستار فرهنگی بوده است. دنیای امروز ما دنیای جهانآرایی است و اگر روزگاری به جهانداری و جهاندانی میبالیدیم امروز روزگار جهانآرایی است و ما برخورداریم از یک گنجینه غنی نقشها و طرحهای ایرانی که آکنده از حکمت است.
جلالی گفت: طاوسی که شما برای جشنواره انتخاب کردید و یا بتهجقه در پوستر، همه نمادها و نشانهایی برخاسته از بینش است؛ امیدواریم بینش به نگرش و نگرش به منش تبدیل شود. سلیقه ما برخاسته از بینشمان باشد و رفتارمان برخاسته از سلیقهای که ریشه دارد.
وی افزود: با تمام وجود با هنرهای سنتی و دستی در خدمت طراحان هستیم و دست کمک به سمتشان دراز میکنیم چون آنها باید محصولات جدید، نوآور و معاصرساز خلق کنند و به برکت این روز که روز خبرنگار است، رسانهها به کمک بیایند و ما انشاءلله شاهد این جهش به تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مد و لباس باشیم.
تلفیق اصالت ایرانی و الگوهای اسلامی در بخش طراحی لباس تراز اجتماعی جشنواره مد و لباس فجر
در ادامه زینب دولتی مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و دبیر بخش طراحی لباس تراز اجتماعی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: این بخش در بخش رقابتی قرار دارد و آن چیزی که مدنظر است و باید بر آن تمرکز داشته باشیم، طراحیهای لباسهای نوین در حوزه پوششهای عفیفانه برای کودک و نوجوانان، آقایان و بانوان است. البته ما تمرکزمان روی تراز اجتماعی بانوان است و از بخشهای دیگر غافل نیستیم چون مدنظرمان پوشاک خانواده است و تلاش میکنیم تا تلفیقی از اصالت ایرانی و عفتی که در قدمت ایرانی وجود دارد را در الگوهای اسلامی بیاوریم و به نمایش بگذاریم.
وی افزود: در مراحل بعدی قائدهها و آئیننامه و ضوابطی که وجود دارد به صورت شفاف برای شرکت کنندگان در جشنواره مطرح خواهد شد تا در جریان قرار بگیرند و بدانند که در چه حیطهای باید به رقابت با یکدیگر بپردازند.
طراحی و صنعت رابطه چندان مناسبی با یکدیگر ندارند
در ادامه غزاله بهمنی دبیر بخش صنعت ملی پوشاک جشنواره گفت: طراحی و صنعت چندان با یکدیگر روابط صمیمانهای ندارند که امیدواریم در این جشنواره طراحان جذب صنعت شوند و این امر سبب ارتقای ویژندها میشود نه اینکه خودشان برند کوچکی شود با ارتفاع کم؛ امیدواریم شاهد جشنواره باشکوهی در دوره دوازدهم باشیم.
در ادامه تک تک صاحبان برند، برگزیدگان دورههای مختلف جشنواره گلایهها و پیشنهاداتی داشتند که در پایان جلسه صحبتهای شأن را ارائه کردند.
برای مشاهده گزارش تصویری مراسم به این پیوند مراجعه کنید.