به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با مقام معظم رهبری که در اولین روز هفته بزرگداشت مقام معلم صورت گرفت، گزارشی از اقدامات سرآمد و تحولی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ و برنامه های پیش رو در محضر مقام معظم رهبری ارائه داد.
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش امروز چهارشنبه مشروح سخنان رضامراد صحرایی در این دیدار را منتشر کرده است که در پی می آید:
صحرایی با بیان اینکه جمع حاضر نمایندگانی از معلمان سراسر کشور، معلمان نمونه کشوری، مدیران ارشد نظام تعلیم و تربیت، مدیران کل آموزش و پرورش استانها و رؤسای دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان امیدآفرین و همچنین خانواده معظم شهدا و ایثارگران، شهدای حرم و شهدای سلامت هستند، اظهار کرد: در این محفل، یاد استاد شهید مطهری و ۴۰۰۰ معلم و ۳۶ هزار دانشآموز شهید دفاع مقدس و دانشآموزان شهید واقعه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) را گرامی میداریم. شهیدان نامدار انقلاب را یادمان نمیرود، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی که هر یک به مثابه امتی بودند و همه از آموزش و پرورش برخاستند.
وی آموزش و پرورش را فراگیرترین «دستگاه انسانپروری و کانون آیندهسازی» عنوان کرد و گفت: نظام فکری، اعتقادی و هویت ملّی ما اساساً در مدرسه شکل میگیرد. «مدرسه»، امروز تنگه احد انقلاب اسلامی است! چه اینکه امروز میبینیم با آغاز آهنگ تحول در نظام آموزشی، پروژه «اعتمادزدایی از نظام تعلیم و تربیت» و «تعطیلسازی مدرسه» در دستور و اولویت دشمن قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر، بهرغم همه دشمنیها و کاستیها، شاهد اقدامات با رویکرد تحولی در نظام تعلیم و تربیت بودیم که گوشهای از آنها به اختصار به عرض میرسد.
راهبری فرایند تحول و اجراییسازی سند تحول بنیادین
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد «راهبری فرایند تحول و اجراییسازی سند تحول بنیادین»، اظهار کرد: برای راهبری و تسهیل امر تحول از سطح ستاد تا مدرسه اقدامات زیادی انجام شد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: تحول در ساز و کار برنامهریزی وزارتخانه و ایجاد سامانه پایش اسناد و برنامههای راهبردی در جهت انطباقدهی برنامه واحدهای وزارت با اهداف و راهکارهای این سند، تهیه نگاشتهای «نهادی، قانونی و رسانهای» و مهمتر از همه «نگاشت مدرسهای سند تحول»، تصویب ردیف اختصاصی بودجه برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۱ سال، ایجاد شبکه انسانی اجراییسازی سند تحول به عنوان هسته سخت تحولآفرین برای ایفای نقش در گفتمانسازی، آموزش با توانمندسازی ۱۵۰۰ نفر به عنوان «رهیاران تحول» با تأکید بر معلمان جوان و آغاز فرآیند آموزش سند تحول بنیادین به ۲۰۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۲ .
حوزه تربیت معلم و نیروی انسانی
صحرایی با اشاره به فعالیت هایی که در حوزه تربیت معلم و نیروی انسانی صورت گرفته است، گفت: دانشگاه فرهنگیان سالی پُربار را سپری کرد. هیئت امنا پس از ۱۱ سال و برای اولین بار با حضور رئیسجمهور محترم تشکیل شد و ۱۹ مصوبه بن بست شکن و گره راهگشا داشت. از تصویب سند تقویت کمی و کیفی و اصلاح آرایش درونی دانشگاه گرفته تا مجوز جذب هزار دکتر معلم ممتاز به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان و تصویب نظامنامه جامع فرهنگی-تربیتی دانشجومعلمان و آیین نامه صلاحیتهای حرفه ای آنان.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با جذب اعضای هیئت علمی جدید در یک سال نسبت دانشجو به استاد را از «۱۱۱ به یک» به «۸۹ به یک» کاهش داده است. نهضت تولید منابع درسی تربیت معلم را برای تألیف بیش از ۱۵۰۰ کتاب تربیت معلم در سراسر کشور راه انداخته و بیش از ۱۱۰۰ کانون و انجمن دانشجویی، فرهنگی و ورزشی را فعال کرده است. مطابق برنامه مصوب دانشگاه، دانشجومعلمان در صورتی فارغالتحصیل میشوند که حداقل ۱۲ مهارت را متناسب با ساحتهای ششگانه فرا بگیرند.
وی تصریح کرد: در سال گذشته چند هزار دانشجومعلم به زیارت اربعین و اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و راهیان مقاومت اعزام شدند. برای شکلگیری هویت معلمی، برنامههای متعددی اجرا شد. قرآن، حجاب، ولایت و نماز از ارکان شکلگیری هویت معلمی هستند. همه اینها در کنار آموزش فنون معلمی و اجرای طرح صلاحیتسنجی حرفه معلمان تضمینکننده تربیت معلمانی مطلوب برای آینده ایران عزیز خواهند بود.
صحرایی با بیان اینکه فرایند شناسایی و جذب نیروی انسانی نیز وارد عرصه جدیدی شده است، گفت: ما معتقدیم هیچ «آموزش خوبی» جایگزین «گزینش بد» نمیشود.
اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان
میانگین حقوق فرهنگیان به عدالت در نظام پرداخت نزدیکتر شد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با همه شدت و ضعفها، بالاخره قانون «رتبهبندی معلمان» به اجرا درآمد و دولت محترم در این شرایط سخت، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به این مهم اختصاص داد؛ اظهار کرد: میانگین حقوق فرهنگیان به عدالت در نظام پرداخت نزدیکتر شد. این مرحله استقرار رتبه بندی بود. مرحله اصلی، «استمرار رتبهبندی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش» است که مسیر از آن از ارتقای شایستگیهای معلمان میگذرد. انشاءالله در سال پیش رو، رتبه بندی وارد مرحله تکامل خود خواهد شد.
وی تصریح کرد: همین جا لازم میدانم که در حضور مقام عظمای ولایت از همۀ معلمان کشور صمیمانه تشکر کنم که در امتحان بزرگ فتنه ترکیبی- شناختی اخیر سربلند بیرون آمدند و اجازه ندادند که آتش فتنهها دامنگیر تعلیم و تربیت کشور شود.
گسترش عدالت تربیتی و ایجاد نصیب برابر آموزشی و پرورشی
صحرایی با اشاره به حوزه گسترش عدالت تربیتی و ایجاد نصیب برابر آموزشی و پرورشی گفت: در سالی که گذشت بر اجرای عدالت آموزشی و تربیتی کوشیدیم و به فضل الهی کمتوفیق نبودیم. مهمترین اقدامات صورت گرفته عبارتند از: تعیین تکلیف ۱۰۰ درصد بازماندگان از تحصیل با راهاندازی سامانه «شهید محمودوند» و جذب ۵۰ درصد از افراد شناسایی شده واجد شرایط، توسعه زیرساختهای آموزشی و پرورشی با بهرهبرداری از حدود ۱۳ هزار کلاس درس با کمک خیرین مدرسهساز، افزایش تعداد مدارس سمپاد، استثنایی و عشایری و جهش در سرانه ورزشی مدارس با آغاز ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای.
گسترش علم نافع و آموزشهای کاربردی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش «گسترش علم نافع و آموزشهای کاربردی در محتوای آموزشی» یکی از مهمترین راهبردهای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ دانست و برخی از اقدامات مهم در این رابطه را برشمرد که عبارتند از: بهسازی و بهروزرسانی تعدادی از کتابهای درسی با محوریت «سواد رسانهای، جوانی جمعیت و خانواده و مسئلهمحور کردن فعالیتهای یادگیری»، غنیسازی و متنوعسازی محتوای آموزشی با تولید و تأمین بیش از ۵۰۰۰ محتوای چندرسانهایِ مکمل کتابهای درسی به صورت رمزینه، تصویب «نقشه راه اجراییسازی اسناد تحولی ناظر به برنامه درسی در سطح مدرسه»، آغاز فرآیند بازطراحی «جدول عناوین دروس و توزیع زمان آموزش» با تمرکز بر تقویت محتوای آموزشی نافع، تقویت آموزشهای مهارتی و تنوعبخشی به فرصتهای تربیت و یادگیری، افزایشی شدن درصد جذب دانشآموزان به رشته ریاضی بعد از ۹ سال روند کاهشی و رشد بیش از ۲ درصدی سهم آموزش فنی و حرفهای و کاردانش.
هویت و سبک زندگی دانشآموز
وی گفت: برای اعتلا و تقویت هویت و سبک زندگی ایرانی – اسلامی، کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، تقویت نقش و جایگاه خانواده در فرایندهای تربیتی و بسترسازی برای خلق تمدّن نوین اسلامی اقدامات و فعالیتهای متعددی صورت گرفت که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: تدوین «نظامواره شایستگیهای مشترک و عمومی نظام تربیت رسمی عمومی» بر پایه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با محوریت چهار شایستگی اصلی «هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و مؤثر، تفکّر و مدیریتِ خود، تقویت «هویت انقلابی» با درج اسناد لانه جاسوسی در شش کتاب درسی و مستندسازی و تکمیل موارد قبلی و رونمایی از مجموعه چندرسانهای «راز سفارت»، فعالسازی ظرفیت سرودهای انقلابی و ملی با مشارکت بیش از ۵۰۰۰ گروه سرود آئینی، فرهنگی و تربیتی، برگزاری اولین دوره جشنواره «عهد کودکان دبستانی با حاج قاسم سلیمانی» با شرکت ۲۰ درصد دانشآموزان، طراحی و استقرار نظام پیشگیری، تشخیص و توانبخشی کودکان و دانشآموزان، آغاز اجرای طرح «کانون مدرسه» با هدف گسترش کمی و کیفی فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به عنوان بازوی تربیتی مدارس برای کشف و شکوفایی استعدادهای هنری و ادبی و فکری، دستیابی به درخشانترین جایگاه ایران از زمان حضور در المپیادهای بینالمللی با کسب ۲۰ مدال طلای انفرادی، اجرای برنامههای متنوع تربیت عبادی و اعتقادی از جمله ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس در قالب طرح «نور چشم رسول».
صحرایی سایر فعالیت ها در حوزه «هویت و سبک زندگی دانشآموز» را به صورت زیر برشمرد:
برگزاری فراگیر جشن تکلیف دانشآموزی در سراسر کشور [همین جا لازم می دانم از لطف حضرتعالی در میزبانی جشن عبادت دختران نومکلف که رویدادی به یادماندنی خلق کرد، صمیمانه سپاسگزاری کنم]، رشد ۵ برابری حضور روحانیون طرح امین در ۲۵ هزار مدرسه، گسترش اردوهای دانشآموزی با رویکرد تربیتی به میزان بیش از چهار میلیون نفر-روز در قالب سفرهای تربیتی، اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و زیارت اولیها، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با برگزاری ۲۵ هزار یادواره شهدای دانشآموز و فرهنگی، استقرار «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، تدوین «نظامنامه تربیتی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» و تحت پوشش قرار گرفتن حدود ۲۸ هزار مهدکودک و مرکز پیشدبستانی مطابق با ضوابط جدید و تأمین ۷۰ درصد از کاغذ مورد نیاز برای چاپ کتب درسی از تولید داخل برای اولین بار.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همین جا و پیش از ارائه بخش بعدی گزارش، لازم میدانم از تلاشها و فعالیتهای جناب آقای دکتر نوری، صمیمانه تشکر کنم. آنچه عرضه شد در حقیقت گوشهای بود از عملکرد دوره مدیریتی این برادر مخلص و سختکوش همه مدیران و معلمان از ستاد تا صف در سراسر کشور.
مسیر آتی وزارت آموزش و پرورش
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه بر اهمیت دانشآموز و نیاز او در کانون برنامههای آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این نسل تحولات بسیار وسیع و پیچیدهای را تجربه کردهاند. ما باید ویژگیهای نسل جدید را بشناسیم و دانشآموز را برای آینده تربیت کنیم. برای این امر، ناگزیر باید خلاء ادراکی، ارتباطی و شناختی بین معلمان و متربیان برطرف شود. به نظر میرسد باید جور دیگری ببینیم و به تعبیر آن معلم بااخلاص، «خاک باغچه را عوض کنیم»… جاده پیچیده است، و ما هنوز نپیچیدهایم. دیگر جای تردید نیست برای نجات فرزندانمان و آماده کردن آنها برای آینده و رهانیدن آنها از دانش محض و چنگال سرکش فضای مجازی، باید طرح های نو دراندازیم.
وی ادامه داد: از رویکردهای اصلی ما تقویت مهارتهای پایه زندگی در دانشآموزان، تقویت دورههای فنیحرفهای و هنرستانها، تمرکز بر برنامههای ویژه برای دختران آیندهساز و همچنین ترویج سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی است.
تأسیس مرکز ملی توانمندسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان
صحرایی با اشاره این که تربیت معلم، سازنده معلم به عنوان اصلی ترین عامل تحول در آموزش و پرورش است، گفت: یک کشاورز خوب برای آینده مزرعه خود، از بهترین بذری که در اختیار دارد، استفاده میکند. باید بهترین دانشآموزان و دانشجویان ما به دانشگاههای تربیت معلم بیایند. برای تربیت معلمان آینده کشور یک برنامه راهبردی داریم. معلم قوی ضامن ایران قوی است. به فضل الهی از سال آینده، کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت، زمینه جذب بدون کنکور دانشآموزان و دانشجویان نخبه و سرآمد، خصوصاً در حوزههای فرهنگی، تربیتی و قرآنی را فراهم آوردهایم و یک نظام گزینشی ویژه، مبتنی بر استعدادیابی را پیاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: کسانی باید به دانشگاههای تربیت معلم بیایند که علاوه بر نمره علمی بالا، خلق وخو، عرق و علاقه و «ذات و زیّ» معلمی داشته باشند. با تعیین مدارس وابسته دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، آموزشهای علمی و عملیِ معلمی را به هم پیوند خواهیم زد. دروس کارورزی و کارآموزی به میزان حداقل ۲۰ واحد افزایش خواهیم داد و برای شکلدهی هویت معلمی برنامه منظم و منسجمی طراحی و پیادهسازی خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تضمین کیفیت آموزش و تعلیم تربیت عمومی را در گروی توانمندسازی معلمان فعلی دانست و گفت: با تأسیس مرکز ملی توانمندسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان، دوره های آموزشی حین خدمت را متناسب با نیازهای روز معلمان و محصلان طراحی و اجرا خواهیم کرد.
باید هر مدرسه را یک «امیدخانه» و «مهارتسرا» کنیم
صحرایی با بیان اینکه به عنوان کسی که از معلمی روستا تا استادی دانشگاه را تجربه کردهام، میدان اصلی تحول را «مدرسه» میدانم و معتقدم همه باید به «مدرسه» بازگردیم. باید هر مدرسه را یک «امیدخانه» و «مهارتسرا» کنیم، اظهار کرد: عمیقاً بر این باور هستیم که مدیران مدارس «راهبران ارشد تحول» هستند. رشته تربیت مدیر آموزشگاهی و پردیس تربیت مدیر مدرسه را دایر خواهیم کرد و در آنجا حلقههای علمی و جوامع آموزشی برای تربیت «مدیر تراز» شکل خواهیم داد. مصوبه این اقدام نیز از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است.
وی «خانواده» را یکی از ارکان اصلی در تربیت عنوان کرد و گفت: خانواده در کنار «مسجد و مدرسه» باید در شکلگیری هویت فرزندان ما نقشآفرینی جدی داشته باشد. پیوند میان این سه رکن مستلزم همراهی و همکاری همه متولیان امر است. این موضوع در دستور جدی کار وزارتخانه قرار خواهد گرفت.
در حال طراحی مسیر رشد معلمی و مشارکت خانوادهها در همه فرآیندهای تعلیم و تربیت هستیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دومین گام انقلاب، باید تدبیری کنیم که فاصله کیفی مدارس به حداقل ممکن برسد و کیفیت مدارس عادی دولتی را افزایش بدهیم، به نحوی که خانوادهها دغدغه «فرزندم را در کدام مدرسه ثبت نام کنم»، نداشته باشند، اظهار کرد: باید به سمت اصلاح نظام ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان و سنجش و ارزیابی مستمر شایستگی ها و صلاحیت های معلمی در قالب نظام رتبهبندی حرکت کنیم. به دنبال اتصال رتبه بندی به کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی و ایجاد نظام عادلانه پرداخت بر اساس شایستگی های معلمان و در حال طراحی مسیر رشد معلمی و مشارکت خانوادهها در همه فرآیندهای تعلیم و تربیت هستیم.
وی تصریح کرد: «کنکور» فعلی اهداف نظام تعلیم و تربیت را به انحراف میکشاند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تأثیر قطعی سوابق تحصیلی را با قوّت دنبال خواهیم کرد که البته نیازمند همراهی نهادهای متولی است.
اجرای سند تحول باید از یک تکلیفِ «بخشی» به «دغدغه ملی و فرابخشی» تبدیل شود
صحرایی با اشاره به اینکه اجرای سند تحول باید از یک تکلیفِ «بخشی» به «دغدغه ملی و فرابخشی» تبدیل شود، اظهار کرد: برای این مهم ضروری است که اجراییسازی سند به عنوان اولویت و محور کلیدی برنامه هفتم توسعه کشور قرار گیرد. با توجه به تغییرات و رویکردهای جدید حاکم بر شورای انقلاب فرهنگی، حداکثر بهرهمندی از این ظرفیت حقوقی و فرهنگی در اجرای سند و استلزامات تحولی مربوط را دنبال خواهیم کرد. «آمال» ما در سند باید به «اعمال» تبدیل شوند. تمرکز جوهره استراتژی است. ایمان داریم که میشود تا ۱۴۰۴ بسیاری از کاستی ها را با تمرکز بر امر تحول جبران کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: کرونا به فضل الهی فروکش کرد؛ اما وارد دوره پساکرونا شدهایم و باید تربیت و آموزش را با در نظر گرفتن اقتضائات این دوره تنظیم کنیم، برای حکمرانی فضای مجازی باید با تبدیل تهدیدها به فرصتها طرحی نو دراندازیم. معلمان به آن گونهای آموزش میدهند که آموزش دیدهاند اگر بخواهیم از فرصت جدید آموزش ترکیبی برای تعمیق و تقویت یادگیری استفاده کنیم، باید دانشجومعلمان خود را با این الگوی نوین آموزش دهیم. البته مدرسه و معلم جایگزینناپذیرند؛ معلمی که به جای تعلیمِ صرف به تربیت هم میپردازد و نقش خود را از معلم به مربی ـ یعنی از «آموزگار» به «پروردگار» ـ ارتقاء میدهد. باید «کلاس درس» را به «محل یادگیری» تبدیل کنیم، نه آموزش.
دریافت مجوز تأسیس یک پردیس اختصاصی برای تربیت مربی پرورشی
وی با بیان اینکه رهنمود قرآنی «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه»، سیاست کلیدی نظام آموزش و پرورش است، گفت: تزکیه و تربیت مقدم بر تعلیم است. جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی توانمند را در دستورکار داریم؛ مجوز تأسیس یک پردیس اختصاصی برای تربیت مربی پرورشی را نیز گرفته ایم. خوشبختانه بودجه فعالیتهای فرهنگی و پرورشی را به کمک دولت و مجلس صد درصد افزایش دادیم؛ اگرچه هنوز هم کم است اما نویدبخش یک سال پرنشاط برای دانش آموزان عزیزمان خواهد بود. البته، در این زمینه نیز به کمک و مساعدت همه دستگاههای فرهنگی نیاز داریم.
وی با اشاره به اهمیت توجه به هویت ایران اسلامی در نظام تعلیم و تربیت، گفت: به همه ارکان این هویت و در صدر آنها دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایراندوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان و مقاومت و پایداری، در تمامی ارکان نظام تعلیم و تربیت؛ از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تربیت معلم و تأمین فضا، توجه ویژه خواهیم کرد. این خاک گهربار پایتخت جهان اسلام است؛ بذرهای پرامیدی در آن خواهیم کاشت. به فضل الهی و یُمن و برکت نظام مردم سالارِ ولی پایه، ما در آستانه شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم. حساسیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در دستیابی به این مهم را درک میکنیم و میکوشیم که این ادراک را در همه سیاستمداران و سیاستگذاران نهادینه کنیم.
از حواشی پرهیز خواهیم کرد و به متن خواهیم پرداخت
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که یکی از بزرگترین آفتهای آموزش و پرورش، گرفتارشدن در حاشیهها است، گفت: آموزش و پرورش باید بر محکمات تمرکز کند و متشابهات را واگذارد. دوست حکیمی، آموزشها و تربیتها را به یک درخت تشبیه میکرد، که وظیفه اصلی آموزش و پرورش، رویاندن ساقه و تنهای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشهای زنده و فعّال؛ که بتواند شاخهها و برگهای متعدد را بپرورد، نگاه دارد، سایه بیفکند، ثمره بدهد و ستون وحدت ملّی شود.
وی تاکید کرد: برای ایفای چنین نقشی، استدعا دارم عنایت فرمایید تا وزیر این وزارتخانه، هر که باشد، به طور منظم خدمت حضرتعالی شرفیاب شود تا هم از نور ولایت بهره گیرد و هم آثار و برکاتش در نظام تعلیم و تربیت جاری شود.
در پایان سخنرانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛ مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فرمودند: از بیانات این برادر عزیزمان، سرپرست محترم، تشکّر می کنم؛ نکات بسیار خوب و مهمّی را بیان کردند. آنچه اطّلاع دادند که انجام گرفته مهم است، آنچه هم که گفتند بنا است انجام بدهند و اقدام بکنند بسیار حائز اهمّیّت است. باید همّت کنند؛ اینها همه شدنی است. اگر کسی تصوّر بکند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک افقهایی است که دستمان به آن نمی رسد، قطعاً اشتباه کرده. همه اینهایی که گفتند توقّعاتِ ما است و شدنی است؛ همّت میخواهد، کاردانی میخواهد، پیگیری میخواهد و کمک الهی شامل یک چنین حرکتی خواهد بود انشاءالله.
انتهای پیام