به گزارش خبرنگار مهر، علیاکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم در تشریح اقدامهای شاخص در این شرکت در دو سال گذشته، توضیح داد: در حوزه سیاستهای غیر قیمتی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور اقدامهای مؤثری در دو سال گذشته انجام شده که ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران از آن جمله است.
وی با اشاره به اینکه سیاست غیر قیمتی با ابزار غیر قیمتی متفاوت است، گفت: ما تلاش کردیم با بهکارگیری سیاستهای متفاوت، افزون بر مدیریت صحیح مصرف سوخت، توزیع یکنواخت سوخت در حوزه فرآورده نفتی در مجاری عرضه را نیز داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: کشور باید به سمت و سوی ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات و یکپارچهسازی در بانکهای اطلاعاتی و دادهکاوی آنها در این مرکز پیش رود و سیاستهای یکپارچه در حوزههای مختلف اجرایی شود.
نژاد علی درباره نتایج طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران بیان کرد: هماکنون بیش از ۵۰ درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارتهای سوخت شخصی و با نرخ اول انجام میشود، بیش از ۲۵ درصد نرخ دوم با استفاده از کارت سوخت شخصی بوده و حدود ۳۰ درصد نیز از طریق کارت سوخت جایگاهداران انجام میشود. استفاده از کارت سوخت آزاد اضطراری جایگاهها به واسطه تک نرخ بودن بنزین، به صورت یک فرهنگ درآمده بود که با اجرای این طرح به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی برای شفافسازی در این حوزه حرکت کردیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.
فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این نشست گفت: در بخش صدور خدمات فنی – مهندسی این افتخار را داشتیم که واحد FCC پالایشگاه الپالیتو را با راهنماییهای فنی – مهندسی متخصصان ایرانی راهاندازی کنیم.
وی با بیان اینکه توان و تخصص ما حاصل سالها زحمات در حوزه صنایع پالایشی و اراده پنهان در این حوزه است، افزود: در داخل کشور نیز در شرایط تحریم، بسیاری از پروژههای پالایشی مهم از جمله پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و تهران را اجرا کردیم که بزرگترین آن پروژه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بود که به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی اجرایی شد.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در چند روز آینده نیز نخستین کمپرسور ایرانی که به حد استاندارد کشورهای آمریکایی رسیده است، در پالایشگاه فراسرزمینی به کار میگیریم؛ در بخش تأمین تجهیزات نیز رسالتی را تعریف کردهایم که با تعریف پروژهها و طرحها، توان ساخت داخل را از نظر دانش فنی و تجهیزات توسعه دهیم و امروز بیش از ۲ میلیون قطعه و کالا را صادر کردهایم که نشان از توسعه صنایع پالایشی ماست و سازندگان ایرانی به این ظرفیت دست یافتند که افزون بر تأمین نیاز داخل، به خارج کشور نیز صادرات دانش فنی و کالا و خدمات داشته باشند.