سید حسین حسینی سیزدهم اردیبهشتماه در همایش سراسری مدیران شیلات کشور که در سالن جلسات اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد ما این است هرآنچه تصمیمسازی میشود مگر اینکه مراحل آن بین بهرهبردار و متولیان باشد.
وی ادامه داد: در کل کشور ۱۱ ادارهکل و بقیه در سطح مدیریت هستند.
حسینی افزود: اگر به حوزه تحقق شعار سال و ضرورت امنیت غذایی اشاره شد ما رزمندگان میدان عمل هستیم تکرار اینکه باید چه کنیم و اینکه مشکلات را طرح موضوع کنیم چه کسی میخواهد وارد عمل شود.
رئیس سازمان شیلات کشور ادامه داد: شیلات میتواند با تحقق برنامه تحولی شیلات بتوانیم نقش آفرینی خودمان را با لبیک به اوامر ولی امر عمل کنیم.
وی ادامه داد: شمایل این همایش برنامه و عملیاتی محور خواهد بود، اولین کار همدلی و هم قسم شدن است برای اینکه در این میدان چگونه عمل کنیم و انتقال تجارت استانهای موفق و روش های موفق برای تحقق برنامهها بین همکاران اتفاق بیفتد.
حسینی با اشاره به اینکه رصدخانه استانی را در ستاد ایجاد کردیم، بیان کرد: ساعت و دقیقه نیز برای ما مهم است، اگر بناست تولید ما تا پایان برنامه توسعه به دو برابر برسد باید تلاش کنیم و با یک همت بالا این اتفاق بیفتد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان شیلات کشور ادامه داد: براساس ظرفیتهای زیستی برنامه تحولی ما در قالب اطلس پیشرفت در حوزه شیلات تهیه و ابلاغ شد، چند وجهی بودن حوزه تصمیماتی از سرعت ما میکاست و برای این امر از متولیان اصلی استانها استفاده و برای این منظور ستادهای شیلات استانها را ایجاد کردیم.
وی با اشاره به اینکه در دو محور تولید و مصرف باید کار کنیم، تصریح کرد: فراهم کردن محصول چند محور اصلی دارد اول افزایش بهرهوری که بیش از ۳۳ درصد تولید ما در این بخش است.
حسینی ادامه داد: دوم آبزیپروری است که فعالیت ما در حوزه آبهای شیرین و شور است و در نهایت در حوزه صید برای بهرهبرداری از ذخایر برداشت نشده و کمتر برداشت شده یا ذخایر مشترک و صید ساحلی که اقدامات خوبی در این حوزه انجام شد.
رئیس سازمان شیلات کشور افزود: در حوزه مصرف ارزانسازی و فرهنگسازی داریم، ارزانسازی یعنی تولید، عرضه، انتقال بدون واسطه و اتصال تولید کننده به سفره مردم، که در خیلی از استانها قسمت مصرف مهمتر است.
وی تأکید کرد: در دنیا ۴۵۶ گونه ماهی را پرورش میدهند در حالی که ما به ۲۰ گونه نرسیدیم، همچنین در تجارت سال ۲۰۲۱ حدود ۴۹ درصد صادرات پروتئین در رشد آبزیان بوده که ما با این همه نعمت خدادادی چرا باید عقب بمانیم که این یک همت ملی میخواهد.
حسینی افزود: این همایش برای تبدیل به یک برنامه کاملاً علمی به مدیریت جهادی نیاز دارد، ما یک بازار سنتی آبزی مصرفی داریم با ۱۳.۸ کیلوگرم متوسط مصرف که زیبنده کشور ما نیست بنابراین روی فرهنگ سلامت آبزی مصرفی باید کار کنیم.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان شیلات کشور ادامه داد: در حوزه ایجاد بازار تخصصی باید بتوانیم لایه دوم و سوم جامعه را به ماهی مصرفی تشویق کنیم، غذای سالم و ارزشمند برای پیشگیری از درمان مهم است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات اساسی نهضت زنجیره ارزش است، علت اینکه بعد از ۱.۷ میلیارد دلار بازار آزاد روسیه عقب افتادیم این است که نتوانستیم متناسب با بازار مصرف تولید داشته باشیم.
حسینی افزود: در زنجان و کهگیلویه و بویراحمد زنجیره ارزش ایجاد شده است، ارزآوری ما ۶۰۹ میلیون دلار بوده که افزایش ۹ درصدی داشتیم اما کافی نیست هدف ما دو میلیارد دلار است.
رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه در حوزه تجاریسازی از دو شرکت به ۶۷ شرکت دانشبنیان رسیدیم، بیان کرد: ۱۵ درصد کار در همین جلسات پیش میرود اما ۸۵ تا ۹۰ درصد نتیجه آن برای رساندن تصمیم به عمل به پیگیریهای ما بستگی دارد.
وی ادامه داد: در ۲۲ استان ۱۷۶ مزرعه پرورش ماهی خاویاری داریم، ۹۵ درصد تولید ما بعد از انقلاب بوده اما کار زمین مانده زیادی داریم و اگر منتظر اعتبار دولتی باشیم نمیتوانیم کار کنیم.
حسینی افزود: ما در حوزه کمیته سرمایهگذاری سال گذشته ۸۳۰۰ میلیارد جذب سرمایه داشتیم که ۲۰۷ درصد افزایش داشته خیلی ظرفیت بالایی داریم و نشان میدهد منتظر برنامه و بودجه نیستیم.
انتهای پیام