به گزارش خبرنگار مهر، معصومه نصیری کارشناس سواد رسانه، روز گذشته شنبه ۱۸ شهریور با حضور در برنامه سلام تهران درباره عظمت راهپیمایی اربعین و نمود آن در رسانه گفت: امسال فضا در پیادهروی اربعین به سمت اتحاد و همگرایی رفته بود و گویی عمق بیشتری نسبت به سالهای گذشته پیدا کرده بود. ما با پدیدهای مواجه هستیم که چیزی فراتر از فهم و برنامهریزی بشری است. بنابراین لازم است که به صورت تخصصی به این حرکت مردمی که ذیل شخصیت بینظیر حضرت ابا عبدالله شکل گرفته است، پرداخته شود.
وی در مورد پرداخت رسانههای غربی به پدیده اربعین گفت: در سالهای قبل ما با یک سکوت رسانهای یا بایکوت در خصوص این پدیده مواجه بودیم. امسال نیز تلاش بر این بود که عظمت این جمعیت را کوچک بشمارند و به حواشی دامن بزنند. نکتهای که نمیتواند به هیچ وجه توسط چنین رسانههایی نادیده گرفته شود، این است که ما نه با صرفاً یک پیادهروی مذهبی، بلکه با یک پیادهروی بصیرتی سیاسی مواجه هستیم.
وی در مورد تکنیکهای رسانههای معاند در خصوص پیادهروی اربعین گفت: مهمترین روش رسانهها در این خصوص، بزرگنمایی اتفاقات کوچک است. آنها با به کار بردن ترکیبی از تکنیکها همواره سعی بر جلوه دادن این پدیده به عنوان یک حرکت حکومتی داشتند که با نگاهی بر نظرات مخاطبین نیز میتوان آشکارا دید که همه این اقدامات در نهایت بی تأثیر بوده است.
نصیری افزود: با نگاهی بر تاریخ اسلام درمییابیم که از زمان امیرالمومنین (ع) تبلیغات مبنی بر ایجاد وحشت و شایعهپراکنی، نقش گستردهای در جهت دادن به اذهان عمومی داشته است. در واقع این نوع تکنیکهای رسانهای از همان زمان رایج بوده و به واسطه عدم وجود سواد رسانهای در آن زمان تأثیرگذار نیز بوده است. اما امروز ما شاهد ناموفق بودن تلاشهای متعدد رسانهها برای کوچک جلوه دادن پدیدههایی از این دست هستیم.