به گزارش خبرگزاری مهر، سحر تاج بخش مسلمان امروز در همایش «هواشناسی جادهای» در مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری کشور اظهار داشت: مخاطرات جوی به ویژه سیلاب بیشترین سهم را در تلفات انسانی مخاطرات طبیعی دارد به طوری که برآوردها نشان میدهد که این پدیده سهم ۴۵ درصدی در تلفات مخاطرات طبیعی دارد.
وی افزود: آمارها نشان میدهد که پدیدههای حدی یکی از پر مخاطره ترین عوامل تهدید کننده جان و مال مردم هستند که با افزایش ناهنجاریهای اقلیمی آشکار تر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: افزایش دمای جو کره زمین سبب شده تا رخداد این مخاطرهها نظیر سیلابها، امواج گرمایی و سرمایی افزایش یابد
وی تصریح کرد: اگر روند افزایش دما بر اساس پیش نگری های IPCC ادامه یابد، شرایط میتواند وخیمتر شود به ویژه برای کشورهایی که با زیرساختهای فرسوده مواجه هستند. طبیعی است که این کشورها در برابر این شرایط آسیب پذیر تر خواهند بود.
رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: سازمان جهانی هواشناسی در اجلاس cop27 در مصر مکلف شد تا سامانه هشدار سریع برای همه را در دستور کار قرار دهد و همه کشورهای دنیا به این سامانه مجهز شوند.
تاج بخش مسلمان ادامه داد: یکی از اساسیترین راهکارهای مورد نیاز این ابتکار، راه اندازی سامانههای هشدار سریع چند مخاطرهای است.
وی توضیح داد: وقتی یک پدیده مخاطره آمیز مانند سیل رخ میدهد، ممکن است به تنهایی عامل مرگ و میر نباشد و عوامل دیگری نظیر رانش زمین، ریزش ساختمانها، تخریب پلها و…. چند نوع مخاطره دیگر نیز به تشدید تلفات و وسعت حادثه بیافزاید.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دسترسی به هشدارهای چند مخاطره ای به مدیریت بحران سازمانهای امدادی کمک فراوانی میکند.
تاج بخش افزود: برای راه اندازی سامانههای هشدار سریع چند مخاطرهای، علاوه بر دادههای هواشناسی باید سایر اطلاعات زیرساختی نیز در اختیار هواشناسی قرار گیرد.
وی گفت: این اطلاعات شامل ۲ لایه اطلاعاتی بسیار مهم «آسیب پذیری» و «در معرض خطر بودن» است که برای ارتقاء کیفی و کمی هشدارهای وضع هوا ضروری است.
رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه کشور ما در برابر مخاطرات جوی بسیار آسیب پذیر شده است، عنوان کرد: ۱۰۰ میلی متر باران طی ۲۴ ساعت در رشت مخاطرهای ممکن است ایجاد نکند اما ۴۰ میلی متر باران در شهرستان دیگری تخریب زیادی ایجاد میکند.
رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: در کشور ما این اطلاعات «آسیب پذیری» و «در معرض خطر بودن» به صورت پایگاه اطلاعاتی سازماندهی شده وجود ندارد و در همین راستا از طریق وزیر محترم راه و شهرسازی نامهای به رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور ارسال شده است تا این پایگاه داده ایجاد و اطلاعات آن در اختیار کاربران متعهد از جمله سازمان هواشناسی قرار گیرد.