به گزارش خبرنگار مهر، هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی در حالی از روز دوشنبه آغاز شده است که قرار است بیشتر برنامههای این هفته با محوریت آموزش و پرورش باشد.
مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی اگر چه برای همه افراد و شهروندان و در همه سنین لازم و ضروری است با این وجود، کوشش برای مصونیت بخشی به کودکان و نوجوانان در برابر عوامل مخاطره آمیز و رفتارهای پرخطر بیش از دیگر گروههای سنی لازم و ضروری است.
“اقدامات فرهنگی و بازدارنده زمانی میتواند کارآمد و اثربخش باشد که تبدیل به یک نهضت فرهنگی شده و منجر به استقرار نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان «نماد» شود”
این گوشهای از پیام رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت نهمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی است که در آن یک بار دیگر بر اهمیت اجرای نماد تاکید کرده است.
پروژه نماد (نظام مراقبتهای اجتماعی دانش آموزان) مجموعهای نظام یافته از خدمات و برنامهها به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی است که از سال ۱۳۹۵ طراحی و اجرا شد.
بر اساس پروژه نماد، وزارت آموزش و پرورش به همراه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ائتلاف ۹ سازمان دیگر قرار است از طریق مداخله به موقع و مؤثر به مقابله با آسیبهای اجتماعی در سنین دانش آموزی همت کنند.
هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، فرصتی برای تمرین مبارزه با بلای اعتیاد
بر همین اساس، در هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی که نهمین دوره آن از دوشنبه ۲۲ تا یکشنبه ۲۸ آبان خواهد بود در مدارس برنامههای ویژه ای برای آگاهی بخشی از خطرات اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی انجام خواهد شد.
اقداماتی که در مدارس صورت میگیرد فرصتی ارزشمند برای گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و همگانی کردن مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه است. از همین رو مدارس به عنوان مراکز اصلی فعالیتهای پیشگیری اولیه از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، به عنوان یکی از کانونهای یاریگران زندگی در کشور مورد توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر هم قرار گرفته است.
بنا بر آمارها سن اعتیاد در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی پیدا کرده است؛ اگرچه برخی از افراد معتقدند سن اعتیاد به ده سال رسیده است؛ با این حال اگر استثناها را کنار بگذاریم؛ بسیاری از افرادی که در زندگی به اعتیاد گرفتار میشوند؛ در مدارس و یا در سنین پیش از ۱۸ سالگی با مواد مخدر به طور کامل آشنا شده اند.
این در حالی است که مدرسه و نهاد تعلیم و تربیت رسمی و عمومی میتواند کانون فعالیتها و سرمایهگذاریهایی باشد که کودکان و نوجوانان را علاوه بر اینکه از اعتیاد دور میکند؛ محلی برای تفریحات و سرگرمیهایی باشد که نوجوان وقت و عمر خود را در کشیدن سیگار و گل و دیگر مواد مخدر به تباهی نکشاند.
در این شرایط پیدا کردن راهکارهای اثربخش برای نبردی بیامان با این معضل بزرگ اجتماعی نیازمند مشارکت همه دغدغهمندان در حوزه آسیبهای اجتماعی است تا از ابتلای جوانان که نیروهای فعال، پویا، مولد و سرمایههای ارزشمند انسانی کشور هستند؛ به معضل اعتیاد جلوگیری شود.
بر همین اساس معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش روزشمار هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه را اعلام کرد.
از نکات قابل توجه در این روزشمار اعلام شده، علاوه بر تاکید بر اهمیت مدارس به عنوان کانونهای اصلی تربیت کودک، به فراگیرسازی برنامههای پیشگیری در میان خانواده و محله اشاره کرد.
قطعاً تربیت کودک تنها با تکیه بر روشهای تربیتی در مدارس کافی نیست و لازم است کودک در برابر فشارهای اغواگرانه و فریب دهنده محیطهای دیگر زندگی خود همچون محله و خانواده آمادگی بیشتری داشته باشد.
در همین راستا توجه بیشتر به سواد رسانهای و آموزش شیوههای خودمراقبتی در فضای مجازی لازم و ضروری است؛ چه بسا کودک و نوجوان با بسیاری از آسیبهای اجتماعی از طریق شبکههای اجتماعی آشنا شوند و پس از آن با کنجکاوی، برای تجربه این رفتارهای هیجان انگیز و خطرناک اقدام کنند.
خبرگزاری مهر در هفته پیش رو در گزارشهایی به این موضوع خواهد پرداخت که چگونه میتوان کودک و نوجوان را با روشهای خود مراقبتی آشنا نمود تا در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی با آگاهی بیشتری حاضر شده و نه تنها خود بلکه دوستانشان را هم از اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی دور کنند.