به گزارش خبرنگار مهر، معصومه نصیری کارشناس سواد رسانه با حضور در برنامه صبح بخیر ایران که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، درباره فضای تبلیغاتی انتخابات و شاخصههای مهم در انتخاب شخص مناسب گفت: زمانی که از تبلیغات سیاسی صحبت میکنیم، با پروپاگاندا مواجه هستیم. وجه غالب در این نوع تبلیغات برانگیختگی حسی و به هیجان آوردن مخاطب است. در اینجا مخاطب باید مراقب باشد که بر اساس خرد و نه بر اساس احساسات خود تصمیم بگیرد.
وی در مورد تکنیکهای تبلیغاتی مرسوم در این حوزه افزود: پاره حقیقتگویی و کانال انحرافی از مرسومترین روشهای مورد استفاده است. در روش کانال انحرافی که در همه جای دنیا و در کارزارهای انتخاباتی استفاده میشود، بر روی یک مساله فرعی تمرکز میشود. این باعث میشود که موضوع اصلی به حاشیه رانده شود. برای مثال در بحث انتخابات موضوع اصلی برنامه کاندیدا در مواجهه با مسائلی مانند تورم است. لذا این مسائل باید توسط کاندیدا مطرح شود تا مخاطب بتواند انتخاب درستتری داشته باشد. لذا باید مراقب باشیم که به عنوان یک مخاطب در کانال انحرافی قرار نگیریم.
نصیری گفت: در روش پاره حقیقتگویی تنها بخشی از حقیقت بیان میشود. درواقع تمرکز بر روی بخش هیجانانگیز است. نکته مهم این است که فرق بین شعار و برنامه را بدانیم. شاخص شعار کلیگویی، ابهام و عدم ورود به جزئیات است. در مقابل آن برنامه جزئی و راهکار محور است.
وی در ادامه افزود: در حوزه انتخابات باید مراقب باشیم که وعدههای نامزدها با قوانین و چارچوبهای تعریفشده در تعارض نباشد. باید از خود بپرسیم آیا این وعدهها در حیطه اختیارات این کاندیدا قرار میگیرد؟ بیان این وعدهها باعث به وجود آمدن انتظاراتی میشود که در آینده عملی کردن آنها غیرممکن است. همین باعث بروز حس ناامیدی و یاس در افراد جامعه میشود.
نصیری در مورد مطالبه کارنامه گفت: کارنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است فرد در صحنه انتخابات ادعاهایی رو مطرح کند که اساساً با عقبه و پیشینهای که در کارنامه وی آمده در تعارض باشد. لذا ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که کارنامه شخص را با حرفهایی که میزند بسنجیم.
وی در آخر افزود: نفع دیگران و اثبات خود از روشهای دیگری است که از آن استفاده میشود. این نفع عموماً با برچسبزنی به دیگران انجام میشود و به نوعی ایجاد کانال انحرافی را به دنبال دارد. در ادامه این موضوع مخاطب میتواند به اشتباه بیفتد و رأی وی تحت تأثیر قرار بگیرد.