سیدمصطفی فاطمی در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مهمترین وظیفه دفتر توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از دفاتر زیرمجموعه معاونت گردشگری میراث فرهنگی، توسعه گردشگری موضوعی در کشور است و انواع مختلف گردشگری اعم از گردشگری عشایری، فرهنگی، تاریخی، طبیعتگرا، مذهبی، سلامت، کشاورزی، تفریحی، تجاری و انواع دیگر گردشگری را حمایت میکند.
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: برنامهریزی جهت به کار گیری روشهای مختلف جذب گردشگران خارجی در کنار رونقبخشی به گردشگری داخلی با امکانسنجی و در نظر گرفتن ظرفیتها، شرایط فرهنگی و سایر سیاستگذاریها از دیگر وظایف این دفتر است که زیر نظر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی فعالیت دارد.
سید مصطفی فاطمی گذری هم به برپایی رویدادهای مختلف از جمله جشنواره و رویداد گردشگری عشایر کشور که اخیراً در شیراز برگزار شد زد و گفت: در دوره جدید سعی بر آن شده که از ظرفیت بخش خصوصی بهره بیشتری ببریم و به همین خاطر تعداد زیادی میز تخصصی گردشگری در موضوعات مختلف بنا نهادیم که یکی از فعالترین میزهای تخصصی گردشگری ما میز تخصصی گردشگری عشایر است که این جشنواره با همکاری آن صورت گرفت و مورد رضایت واقع شد.
وی تشریح کرد: میز ملی گردشگری عشایر کشور به مدیریت اسماعیل خسروانی از نمایندگان تشکلهای صنفی گردشگری، فعالان بخش خصوصی گردشگری، علاقهمندان، فعالان حوزه گردشگری عشایر و سازمانهای مرتبط با عشایر مثل سازمان امور عشایر و معاونتهای مرتبط تشکیل شده و مهمترین کارکرد آن استفاده از ظرفیت فرهنگی غنی عشایر مملکت جهت توسعه گردشگری است.
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی در خصوص برپایی برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بینالمللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به میزبانی شیراز در روزهای آتی نیز گفت: شیراز نشان داده که تقریباً در تمام مدلهای گردشگری منحصر به فرد است و باید از ظرفیتهای این شهر و استان برای توسعه انواع گونههای گردشگری بهره برد.
هدف جشنوارههای گردشگری عشایر برندسازی از سبک زندگی خاص عشایر است
مدیر میز ملی گردشگری عشایر نیز گفت: ما از طریق جشنوارههایی مثل جشنواره قومی و عشایری افراد بومی و غیربومی را مسؤولیتپذیر نموده و آموزش میدهیم تا برای مواجهه با تورهای گردشگری پایدار، قوانین و چارچوب آن آمادگی کامل داشته باشند.
اسماعیل خسروانی گفت: در این قبیل جشنوارهها و در کنار آن تورهای تجربهگرای عشایری، مردم در سیاه چادرها با فرهنگ و زندگی عشایر و امورات روزمره عشایر آشنا میشوند.
وی افزود: هدف ما برند سازی از خوراک، آداب و رسوم و فرهنگ عشایر، میهماننوازی عشایر و کوچ عشایر با هدف حفظ سبک زندگی عشایری است زیرا ایران در تنوع قومی و عشایری در دنیا رتبه اول است اما گردشگری قومی و عشایری با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد هنوز مغفول مانده است.