فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی در جمع دستاندرکاران راهیان نور گفت: باید از روشهای انفعالی فاصله گرفته و جوان را به بازیگر اصلی انتقال مفاهیم تبدیل کنیم. به گزارش پیام خبر از اراک، سردار سرتیپ دوم پاسدار مرتضی عمومهدی فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی آیین «همایش تجلی اخلاص» که با هدف […]
فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی در جمع دستاندرکاران راهیان نور گفت: باید از روشهای انفعالی فاصله گرفته و جوان را به بازیگر اصلی انتقال مفاهیم تبدیل کنیم.
به گزارش پیام خبر از اراک، سردار سرتیپ دوم پاسدار مرتضی عمومهدی فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی آیین «همایش تجلی اخلاص» که با هدف ارزیابی عملکرد و هماندیشی دستاندرکاران برگزاری اردوهای راهیان نور استان برگزار شد، بر لزوم یک رویکرد کاملاً نوین و استراتژیک در حوزه جهاد تبیین تاکید کرد.
سردار عمومهدی در این نشست تخصصی که باحضور خادمان، مدیران و مسئولان کاروانهای راهیان نور بود، با برشمردن اهمیت اردوهای راهیان نور به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای فرهنگی کشور، تصریح کرد: جایگاه راهیان نور یک جایگاه میراثی و ارزشی است، اما اگر روش ارائه این میراث، کهنه باشد، مخاطب آن را پس میزند، رسالت ما دیگر صرفاً “روایتگری” نیست؛ ما باید به مرحله نقطهزنی برسیم.
فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی در تشریح مفهوم «نقطهزنی»، بیان داشت: نقطهزنی یعنی شناخت دقیق شکافها، پرسشها و نیازهای ادراکی نسل جوان و نوجوان امروز. ما نباید اجازه دهیم فضای ذهنی آنها توسط روایتهای جایگزین و سمیِ دشمن اشغال شود، برای جلوگیری از این امر، باید با دقتی موشکوار، پیام ایثار و شهادت را به قلب اهداف برسانیم.
وی افزود: این نقطهزنی مستلزم روی ایده های خلاقانه و کارگشا است. فرهنگ ایثار، یک فرهنگ پویاست، بنابراین ابزار انتقال آن نیز باید پویا باشد.
سردار عمومهدی با تاکید بر اینکه تحول اساسی در این حوزه، گذار از مصرفکننده به تولیدکننده بودن دانشآموز است، اظهار داشت:انتقال مؤثر فرهنگ به نسل جدید تنها از طریق ارائه محتوای آماده میسر نمیشود، ما باید شیوهها و ایدههای خلاقانه را در اختیار آنها قرار دهیم و مهمتر از آن، این شیوهها باید به دست خود نوجوان و دانشآموز انجام پذیرد.
وی ادامه داد: وقتی یک نوجوان خود، یک محتوای تصویری، یک پادکست، یک نمایشنامه یا یک ایده عملی برای ادای احترام به شهدا تولید میکند، در واقع خودش تبدیل به راوی و مبلّغ فرهنگ میشود. این مشارکت فعال، تضمین میکند که پیام، نه به عنوان یک تکلیف، بلکه به عنوان یک انتخاب درونی پذیرفته شود. نقش ما تسهیلگری و حمایت از این ابتکارات دانشآموزی است.