در آستانه بزرگترین رویدادهای هنری کشور، علی ثابتنیا دبیر بنیاد امام رضا (ع) که به اتفاق مهدی رنجبر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مسئولان هنری گردهم آمده بودند، اعلام کرد: نخستین جشنواره «نغمههای رضوی» بهعنوان بخشی از جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) در مهرماه ۱۴۰۵ در شهر شیراز برگزار خواهد شد. به گزارش […]
در آستانه بزرگترین رویدادهای هنری کشور، علی ثابتنیا دبیر بنیاد امام رضا (ع) که به اتفاق مهدی رنجبر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مسئولان هنری گردهم آمده بودند، اعلام کرد: نخستین جشنواره «نغمههای رضوی» بهعنوان بخشی از جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) در مهرماه ۱۴۰۵ در شهر شیراز برگزار خواهد شد.
به گزارش پیام خبر، در آستانه بزرگترین رویدادهای هنری کشور، علی ثابتنیا دبیر بنیاد امام رضا (ع) که به اتفاق مهدی رنجبر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مسئولان هنری گردهم آمده بودند، اعلام کرد: نخستین جشنواره «نغمههای رضوی» بهعنوان بخشی از جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) در مهرماه ۱۴۰۵ در شهر شیراز برگزار خواهد شد.
در ابتدای این نشست، مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: با ادای دِین در بُعد معنوی زندگی به سمت باشکوه تر برگزار شدن رویدادی شایسته خواهیم رفت، زیرا که این یک نوع بدهی به حضرت امام رضا (ع) در شهر مقدس شیراز محسوب میشود که بر عهده ما خواهد بود و امیدواریم با همت همه دست اندکاران و هنرمندان بتوانیم شکل و شمایل جدیدی را در گفتمان میان نسلی برقرار کرده و این نغمه های رضوی به گوش نوجوانان برسد و اندیشه و ذهن آنها را درگیر مسیر معنوی خود نماید.
هنر رضوی میتواند مکتبی برای توسعه هنر و معنویت باشد
رنجبر با بیان اینکه، هنر ویژگی نو شدن و به روز شدن را دارد و میتواند مخاطب امروز را با خود همراه کند، افزود: باید یک مکتب هنری برآمده از هنر اسلامی براساس تجربیات پیشتیبان داشته باشیم و آن «مکتب هنر رضوی» است که چهارچوب، روش، فرایند و ساختار میدهد تا بتوانیم از طریق هنر و آثار هنرمندان مفاهیم فرهنگ رضوی را تبدیل به فرمهای خلاقانه و جدید و اثرگذار کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر اینکه بنیاد شکل گرفتن هنر معنوی، تبدیل مفاهیم به فرم است، گفت: از آنجایی که فضای هنر، فضای خلاقانه است و با توجه به اینکه زمان، دگرگون میشود و این امکان را دارد که با قالبهای جدید با مخاطب ارتباط برقرار کند، معنویت همواره از هنر استفاده کرده است، اما به دلیل تحول جوامع در دورههای مختلف، ذائقهها متفاوت میشود.
شیراز و فصلی نو در جشنوارههای رضوی؛ از موسیقی تا هنرهای نمایشی، همه چیز در خدمت عشاق ۳۲ استان، ۹ بخش و هزاران هنرمند امام رضایی
علی ثابت نیا نیز در ادامه اظهار داشت: این جشنواره، بهطور خاص با محوریت آهنگسازی، گروههای آکاپلا و نغمههای روستایی بهدنبال ایجاد بستری برای عرضهی جدیدترین و نوآورانهترین آثار موسیقی رضوی است. همچنین، جشنواره امام رضا (ع) در بیستودومین دوره خود، با حضور ۳۲ رویداد فرهنگی در کشور، باری دیگر طنینافکن نغمههای فرهنگ و هنر امام هشتم شیعیان خواهد بود.
دبیر بنیاد امام رضا (ع) گفت: برای اولین بار، جشنواره «نغمههای رضوی» به بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) پیوست تا در کنار محورهای دیگر موسیقی با موضوعاتی چون آهنگسازی در فضای مجازی، گروههای آکاپلا و نغمههای روستایی، به ترنم درآید.
وی افزود: این جشنواره بهطور ویژه در شیراز برگزار خواهد شد و بخشهایی مانند جشنواره «چاووشخوانی» در کردستان و «موسیقی روستایی» از بخشهای موسیقی گنجانده شده در جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) است.
ثابت نیا در ادامه تاکید کرد: این جشنواره در مهرماه ۱۴۰۵ و همزمان با میلاد امام رضا(ع) آغاز خواهد شد و به زودی «دبیرخانه جشنواره نغمههای رضوی» فراخوان خود را برای دریافت آثار صادر خواهد کرد و تا شش ماه پس از اعلام فراخوان، آثار مختلف در بخشهای مختلف جمعآوری و داوری خواهند شد.
هنر دینی با نگاه نو؛ از آکاپلا تا فضای مجازی
دبیر شورای مشورتی بنیاد امام رضا (ع) توضیح داد: در بخش «آکاپلا» که بهطور ویژه در جشنواره نغمههای رضوی معرفی میشود، گروههای آوازی خانم و آقا از سراسر کشور که بدون ساز و تنها با صدای انسان، آهنگهایی در وصف اهل بیت (ع) میخوانند، به رقابت خواهند پرداخت. این بخش بهطور ویژه در استان فارس، مرکز اصلی جشنواره، برگزار خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این، فضای مجازی بهعنوان یکی از ابزارهای کلیدی در جشنواره امسال مورد توجه ویژه قرار گرفته است. آثار خلقشده در این فضا، همزمان با جشنواره در بسترهای آنلاین به نمایش گذاشته خواهند شد و به دنبال ترویج دیدگاهها و ارزشهای فرهنگی با بهرهگیری از فناوریهای نوین است.
رویکرد نوین در جشنواره رضوی: ارتقای هنر و تقویت حضور جوانان
نگاه بنیاد امام رضا(ع) در این دوره از جشنوارهها، بیشتر بهسوی نسل جدیدی از هنرمندان و مخاطبان است. در این دوره، بویژه در فراخوان «نغمههای رضوی»، توجه ویژهای به آثار آهنگسازی با محتوای مدح و منقبت امام رضا(ع) بهویژه برای مخاطبان جوان و استفاده از نرمافزارها و فناوریهای نوین خواهد شد. ثابتنیا در این خصوص گفت: هدف ما این است که با نگاه نو به جشنوارهها، بتوانیم آثار جدیدی خلق کنیم که با استفاده از فناوریهای نوین و با بهرهگیری از هنرمندان جوان، جلوهای تازه از ارادت به امام رضا(ع) را ارائه دهیم.
جشنوارهای برای همه؛ از استانهای دورافتاده تا جوامع شهری
جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) در بیستودومین دوره خود، با حضور در ۳۲ استان کشور، به یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی تبدیل خواهد شد. این جشنواره بهطور خاص در نهمین سال برگزاری در قالب ۹ بخش مختلف از جمله شعر و ادبیات رضوی، هنرهای نمایشی، موسیقی رضوی، فیلمسازی، فضای مجازی، هنرهای تجسمی، پژوهشهای رضوی و موسیقی روستایی برگزار میشود. بخشهای جدید و نوآورانهای چون آواهای آکاپلا در موسیقی، همچنین رقابتهای آنلاین در بخش فضای مجازی، فرصتی برای هنرمندان جوان فراهم میآورد تا نغمههای رضوی را در قالبهای نوین و بهروز، در برابر چشم جهانیان به نمایش بگذارند.
این جشنواره بهنوعی فرصتی برای هنرمندان و علاقهمندان از تمامی نقاط کشور، از شهرهای بزرگ تا مناطق روستایی و عشایری، فراهم میآورد تا مشارکت بزرگ فرهنگی داشته باشند. از بخشهای ویژه جشنواره میتوان به موسیقی روستایی در مازندران و چاووشخوانی در کردستان اشاره کرد که به دنبال شناسایی و رشد استعدادهای مناطق کمتر دیدهشده کشور هستند.