هشدار جدی شهردار شیراز درباره فرسودگی تأسیسات شهری
شهردار شیراز در نخستین کنگره ملی تعمیرات و نگهداشت ابنیه و تأسیسات شهری با بیان اینکه «نگرانی ما از وضعیت زیرساختها جدی و رو به افزایش است»، تأکید کرد: بسیاری از تأسیسات کشور هنوز به سن فرسودگی نرسیدهاند، اما به دلیل نبود متولی واحد، کمبود منابع مالی و بیتوجهی دستگاهها، در مرحلهای خطرناک قرار گرفتهایم. […]
شهردار شیراز در نخستین کنگره ملی تعمیرات و نگهداشت ابنیه و تأسیسات شهری با بیان اینکه «نگرانی ما از وضعیت زیرساختها جدی و رو به افزایش است»، تأکید کرد: بسیاری از تأسیسات کشور هنوز به سن فرسودگی نرسیدهاند، اما به دلیل نبود متولی واحد، کمبود منابع مالی و بیتوجهی دستگاهها، در مرحلهای خطرناک قرار گرفتهایم.
به گزارش پیام خبر، محمدحسن اسدی امروز در نخستین کنگره ملی تعمیرات و نگهداشت ابنیه و تأسیسات شهری که به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، این رویداد را گامی مهم و آغازگر حرکتی ملی در حوزه نگهداشت تأسیسات شهری عنوان کرد و با قدردانی از معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز و کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر که طی ماهها زمینه برگزاری این کنگره را فراهم کردهاند، گفت: اهمیت موضوع نگهداشت به اندازهای است که شورای شهر اصرار داشت نخستین کنگره آن به نام شیراز ثبت شود.
شهردار شیراز در معرفی جایگاه این کلانشهر گفت: شیراز شهر تاریخ، فرهنگ و عرفان است؛ شهری که بهواسطه حافظ، سعدی و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) قطب گردشگری ایران شناخته میشود.
وی افزود: این شهر قطب پزشکی کشور، شهر جهانی صنایع دستی، پایتخت محیطزیست آسیا و شهری دانشگاهی و صنعتی است که متخصصان فراوانی در حوزههای عمران، معماری، برق و الکترونیک تربیت کرده است.
اسدی با اشاره به جایگاه بینالمللی شیراز تصریح کرد: شهرداری شیراز عضو هیئتمدیره شهرهای تاریخی جهان و متروپولیس است و نایبرئیس مجمع شهرداران آسیایی به شمار میآید.
شهردار شیراز اظهار کرد: در هر نقطه از شهر که بایستید، در شعاع کمتر از هزار متر یک پروژه بزرگ در حال اجراست که از آن میان می توان به اجرای همزمان خطوط متعدد مترو تا پروژههای کلان عمرانی در ارتفاعات و بافتهای مختلف اشاره کرد.
شهردار شیراز به هشدار درباره زیرساختهای شهری گفت: امروز وضعیت ابنیه و تأسیسات شهری کشور بسیار نگرانکننده است؛ خطر در کمین ماست.
وی با بیان اینکه بسیاری از پلها، تقاطعها، شبکههای زیرزمینی و پروژههای خدمات شهری هنوز به سن فرسودگی نرسیدهاند، افزود: با وجود جوان بودن زیرساختها، سه مشکل اساسی، نبود توجه کافی، ضعف مدیریت واحد و کمبود شدید منابع مالی ما را تهدید می کند.
وی تأکید کرد: شهرداریها دستشان در جیب هیچ دستگاهی نیست، اما بسیاری از دستگاهها دستشان در جیب شهرداری است. درآمد شهرداریها کافی نیست و کسی به آنها کمک نمیکند.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین شدهاند، گفت: شبکههای زیرزمینی آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب، در بسیاری از شهرها مانند تار عنکبوت در زیر سطح شهر گسترده شدهاند و روزبهروز فرسودهتر میشوند.
او افزود: در حالی که ۳۰ درصد آب کشور در شبکهها پرت میشود، شهرهای جدید نیز وضعیت بهتری از کلانشهرها ندارند. نمونه آن مشکلات جدی در شهر جدید صدرا است.
اسدی هشدار داد: اگر خداینکرده زلزلهای رخ دهد، سیستمهای فاضلاب، گاز و برق میتوانند فاجعهآفرین باشند.
شهردار شیراز با انتقاد از ساختار پراکنده تصمیمگیری در کشور گفت: در کشورهای پیشرفته، شهردار همهکاره شهر است؛ اما در ایران هر دستگاه ساز خود را میزند. با این شرایط نمیتوان انتظار نگهداشت صحیح داشت.
وی با اشاره به قانون درآمدهای پایدار که جابهجایی تأسیسات را بهعهده دستگاههای خدماترسان گذاشته است، گفت: اگر بخواهیم منتظر آنها بمانیم، باید پروژهها را تعطیل کنیم. امروز مدیریت شهری ناچار است بار نبود هماهنگی را به دوش بکشد.
اسدی خطاب به مسئولان و متخصصان حاضر گفت: مسیر پیشرفت ما از یکدیگر جدا نیست. آینده ما آیندهای مشترک است. تجربهها زمانی ارزش دارند که به اشتراک گذاشته شوند.
شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد، این کنگره آغاز همکاریهای گسترده و مؤثر در مسیر اعتلای کشور باشد و افزود: «نگهداشت ابنیه و تأسیسات، فقط یک وظیفه فنی نیست؛ یک ضرورت حیاتی برای آینده شهرهاست.
علیرضا اسکندری، هم با بیان اینکه وضعیت زیرساختها، ابنیه و تأسیسات شهری کشور بهشدت نگرانکننده و در آستانه بحران است، تأکید کرد: با وجود آنکه بسیاری از پلها، تقاطعها و پروژههای خدمات شهری هنوز به سن فرسودگی نرسیدهاند، اما بهدلیل کمبود شدید منابع مالی، نبود مدیریت واحد شهری و بیتوجهی به نگهداشت، این سازهها با سرعت در حال آسیب دیدن هستند.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به اینکه امروز بیش از ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین شدهاند و شبکههای آب، برق، فاضلاب و مخابرات مانند تار عنکبوت و در بسیاری مناطق فرسوده و خطرناکاند، هشدار داد: در صورت وقوع یک زلزله، وضعیت شبکههای زیرزمینی میتواند فاجعهآفرین باشد.
اسکندری با برشمردن ظرفیتهای متعدد شیراز از گردشگری، صنایع دستی، دانشگاهی و پزشکی تا دیپلماسی شهری و اجرای پروژههای بزرگ، گفت: شهرداری و شورای ششم با وجود فشارها، ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری منعقد کردهاند؛ اما شهرداریها بدون کمک دولت و با این حجم وظایف، نمیتوانند پاسخگوی بحرانهای بزرگ شهری باشند.
وی تأکید کرد: قانون درآمدهای پایدار شهرداریها در عمل اجرا نمیشود و در بسیاری پروژهها شهرداری مجبور است هزینههای کلان جابهجایی تأسیسات را بهجای دستگاههای خدماترسان پرداخت کند.
اسکندری با انتقاد از ساختار پراکنده مدیریت شهری گفت: در دنیا شهردار محور مدیریت شهر است؛ اما در ایران هر دستگاهی ساز خود را میزند و این وضعیت، نگهداری شهری را به بنبست میکشاند.
اسکندری خواستار تشکیل مدیریت واحد و یکپارچه شهری، همکاری همه دستگاههای خدماترسان و توجه جدی به نگهداری ابنیه و تاسیسات شد و افزود: آینده ما مشترک است؛ بحرانها نیز مشترک خواهند بود. تنها با تبادل تجربه و اقدام هماهنگ میتوان آینده شهرها را نجات داد.
دکتر محمد امین، هم با تأکید بر اینکه زیرساختهای شهری ستون فقرات حیات شهرها هستند، هشدار داد هرگونه غفلت در نگهداشت، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی بههمراه دارد و آینده مدیریت شهری ناگزیر به سمت پایش هوشمند و دادهمحور حرکت میکند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه مدیریت شهری امروز بیش از هر زمان دیگری با چالشهای نوظهور در حوزه پایداری زیرساختها روبهروست، تأکید کرد: زیرساختها همچون تونلها، پلها، زیرگذرها، خطوط و ایستگاههای مترو و مجموعههای عمومی، ستون فقرات یک شهر هستند و اختلال در آنها میتواند پیامدهای گسترده اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی ایجاد کند.
او با اشاره به فشارهای ناشی از شرایط اقتصادی، رشد شهرنشینی و فرسودگی زیرساختها گفت: تغییرات اساسی و بازسازی کلانپروژهها چندین برابر پرهزینهتر از نگهداریهای دورهای است و مهمتر از هزینه، نارضایتی شهروندان در زمان اختلال خدمات را بهدنبال دارد. از اینرو نگهداری، نه یک کار اجرایی ساده بلکه یک سیاستگذاری شهری است.
امین با تشبیه شهر به «بدنی زنده» افزود: برای رسیدن به شهر پایدار و قابل زیست، باید از مسیر نگهداشت دادهمحور، هوش مصنوعی و پایش برخط عبور کنیم. شهرهای هوشمند آیندهای دور نیستند و نگهداشت نوین باید بر پایه دادههای دقیق و فناوریهای روز استوار شود.
او تأکید کرد: همراهی شهروندان، برنامهریزان و تکنولوژی سه ضلع اصلی سرمایهگذاری موفق در نگهداشت شهری هستند.
امین در تشریح برنامه اجرایی کنگره اعلام کرد: پس از مراسم افتتاحیه، سه نشست تخصصی همزمان از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه برگزار میشود؛ نشست کلانشهرها در سالن شماره سه، نشست تأسیسات برقی و مکانیکی در سالن شماره ۲ و نشست اصول و مبانی فنی مدیریت زیرساختها در سالن شماره یک. همچنین در نوبت بعدازظهر، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه، ۲ نشست تخصصی دیگر شامل بررسی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در سالن شماره سه و نشست پل، تونل و ابنیه فنی برگزار خواهد شد.
او درباره روند شکلگیری این رویداد توضیح داد: نخستین کنگره ملی تعمیرات و نگهداری، با دستور شهردار شیراز از یک سال پیش آغاز شد و پس از اخذ مجوزهای متعدد، حدود پنج ماه پیش با رونمایی از سایت و پوستر رسمی وارد مرحله اجرا شد. در این مسیر، دانشگاههای معتبر کشور، اساتید برجسته و ۲۱ عضو هیئت داوران به سرپرستی دکتر نجفقلیپور، دبیر علمی کنگره، چندصد مقاله و طرح ارسالشده به دبیرخانه را بررسی کردند.
او همچنین از همراهی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور و حضور ۱۵ معاون فنی و عمرانی کلانشهرها قدردانی کرد و گفت: این حمایتها باعث شد کنگره در بالاترین سطح ممکن برگزار شود.
تأکید مدیرکل مقررات ملی ساختمان بر ضرورت «طرح جامع تحول ساختمان» در کشور
مهندس حامد فانیفر، هم با تأکید بر اینکه «نگهداری، رکن اول پایداری شهری است» گفت: نسل جدید مقررات ملی ساختمان بر پایه چرخه عمر، سامانههای ابری، بیممحور شدن پروژهها و ورود بیمه به تضمین کیفیت، صنعت ساختمان ایران را وارد مرحلهای تازه خواهد کرد.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخ و فرهنگ ایران، شیراز، گفت: موضوع نگهداری و بهرهبرداری، امروز یکی از مهمترین چالشهای کشور است و اگر برای پروژهای برنامه مشخص بهرهبرداری و نگهداشت نداشته باشیم، ساخت آن نهتنها هدررفت سرمایه، بلکه تهدیدی برای آینده شهرها خواهد بود.
او با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو در ساختمان افزود: در بسیاری از کشورها، بدون تعیین تکلیف بهرهبردار، پروژهای وارد مرحله طراحی و ساخت نمیشود. بهرهبردار از روز نخست در کنار طراح حضور دارد و حتی اختیار وتو درباره مشخصات پروژه دارد.
مدیرکل مقررات ملی ساختمان، رویکرد جدید وزارتخانه را «طرح جامع تحول ساختمان» معرفی کرد؛ طرحی که چرخه عمر بنا را در سه مرحله طراحی و ساخت، نگهداری و بهرهبرداری و نهایتاً تخریب و بازیافت تعریف میکند و گفت: این مدل، مبنای ویرایش دوم مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان قرار گرفته است.
فانیفر تصریح کرد: سامانههای شناسنامه فنی ملکی، نگهداشت ساختمان، پایش انرژی و مقررات ملیِ ابری، باید به یکدیگر متصل و اطلاعات ساختوساز از ابتدا تا انتها در آنها ثبت شود. تا وقتی ساختمانها بدون سامانه نگهداشت و بدون برنامه بازدیدهای دورهای، پیشگیرانه و اضطراری ساخته شوند، وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد.
او ورود بیم و بیمه را «دو حلقه نهایی» تحول دانست و اعلام کرد: در موضوع بیمه تضمین کیفیت ساختمان، با بیمه ایران به نتایج نزدیک به نهایی رسیدهایم و امید است همه پروژهها بیممحور شوند.
مدیرکل مقررات ملی ساختمان همچنین از آغاز نسل جدید مقررات ملی خبر داد و گفت: نخستین رونمایی مربوط به مبحث نوزدهم بود و دومین رونمایی، مبحث ۲۲ خواهد بود. جلد و ساختار مقررات نیز متحول و بر پایه سامانههای ابری و نسخه دیجیتال ارائه خواهد شد.
وی با قدردانی از برگزارکنندگان کنگره افزود: امیدوارم این همایش دستاوردهای جدی برای ارتقای کیفیت ساخت و نگهداری در کشور داشته باشد.
علی شمسی پور با اشاره به دشواریهای اداره کلانشهرها، تاکید کرد: پراکندگی مسئولیتها و نبود یک نظام مدیریت یکپارچه، کلانشهرها را به وضعیتی شبیه «رهاشدگی مدیریتی» رسانده و اداره آنها بیش از تلاش عادی، نیازمند «معجزه» است.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهرهای بزرگی مانند تهران، تبریز و مشهد آسان نیست، توضیح داد: فرآیندهای شهری پر از مانع و دستانداز است و سازوکارها آنطور که باید همراستا نمیشوند. در واقع با یک کلاف سردرگم روبهرو هستیم؛ هر کس از جهتی میکشد و نتیجه این میشود که مشکلات نهتنها حل نمیشوند، بلکه روزبهروز پیچیدهتر می شوند.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، به تقسیم غیرمتمرکز مسئولیتها در شهرها اشاره کرد: برق، گاز، سوخت، آب سطحی و زیرسطحی هر یک زیر نظر نهادها و دستگاههای مختلف است. محیط زیست، فرهنگ، سینما، آموزش، پلیس و مدیریت کالاهای اساسی میان چندین نهاد تقسیم شدهاند. نتیجه این پراکندگی این است که هر کس ساز خود را میزند و شهر به نوعی رها شده است.
شمسیپور با اشاره به تلاش مدیرانی همچون جناب آقای اسدی گفت: اداره کلانشهرها با این شرایط، حقیقتاً چیزی فراتر از تلاش عادی است؛ این کار از مجاهدت گذشته و به معجزه نزدیک است.
وی تاکید کرد: راه حل مشکلات کلانشهرها، ایجاد یک نظام مدیریت یکپارچه شهری است. امیدوارم اعضای هیئت علمی، نخبگان و مدیران شهری از بیش از ۱۰ تا ۱۵ شهر، این موضوع را جدی دنبال کنند. این مسئله اکنون یا متوقف شده یا با روندی غیرشفاف در مجلس پیگیری میشود و لازم است نمایندگان محترم اجرای آن را پیگیری کنند.
شمسیپور درباره علت آلودگی هوای تهران گفت: قانون هوای پاک وجود دارد و مسئولیتها مشخص شده است. شهرداریها بخش عمده وظایف خود را انجام دادهاند، فضای سبز حتی فراتر از استانداردهای قانونی ایجاد شده است. اما سهم شهرداریها تنها ۴ درصد است؛ مابقی وظایف شامل ۲۴ درصد سازمان حفاظت محیطزیست، ۱۱ درصد وزارت صمت، ۱۰ درصد وزارت کشور و ۷ درصد نیروی انتظامی است.
کد خبر ۲۶۱۴۷۸
